Reální geekové versus „reální geekové“
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Reální geekové versus „reální geekové“

Reální geekové versus „reální geekové“ | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

26. 12. 2015 03:00 26

Seznam kapitol

1. Noví geekové 2. Praví Geekové tělem i duší 3. Geek in extremis 4. #REHASH 5. Sociální stoky plné ... 6. Na Star Wars s třičkem Fatty Pillowa

Nevím, jestli je to seriálem The Big Bang Theory, ale moderní geekové se dost liší od generace geeků mého mládí. Kdysi si stavěli doma počítače, konstruovali si vlastní roboty, psali svoje operační systémy... Dnes si koupí tričko, srandovní čepici, energy drink a jdou si se smartphonem ovládaným dronem hrát do kavárny. Být dnes geekem je mnohem jednodušší a více trendy.

Reklama

Takoví ale opravdoví geekové nejsou. Spousta geeků se schází na akcích typu Bytefest, kde si předvádějí velmi nepraktické a velice cool věci, které si sami sestavili, čímž naplňují definici geeka in extremis. Spoustě z nich je třicet a nebo čtyřicet a nevypadají jako cool hipsterští hrdinové videoscény, na druhou stranu mají úžasné schopnosti, vědomosti a nadšení. Mimochodem, klasickou vizi geeka naplňují i tím, že jsou často poměrně asociální a jejich shromáždění připomíná dav individualit, které se spíše sešly na jednom místě, jenom menší partičky splňují kritéria toho, co bychom v sociální psychologii nazvali sociální skupina. Nenajdeme ale asi větší rozdíl mezi klasickými reálnými geeky a moderními „reálnými geeky“.

Přemýšlel jsem o tom, jak se tohle stalo. Velmi patrným a docela zvláštním jevem je to, že tyhle dvě skupiny se sobě nepodobají, ale vlastně se ani navzájem neznají. Opravdoví geekové se věnují svým problémům, nezřídka velmi zvláštním a pro okolí zcela nepochopitelným. (Znal jsem člověka, který strávil celé odpoledne tím, že házel kostkou, aby si experimentálně dokázal, že rozložení pravděpodobností je pro každou z jejich stran skutečně rovnoměrné.)

S výsledky svých experimentů se obvykle necítí potřebu dělit se světem, či, přesněji řečeno, vůbec netuší, že by se mohli a měli dělit se světem. Žili v izolaci a v ústraní příliš dlouho, než aby si všimli, že je momentálně kolo fortuny vyneslo nahoru a geekovství je populární.

Druhou skupinu, moderní „reálné geeky“, bych popsal jako narcistické, namyšlené a sama do sebe zahleděné. Jsou nejtechničtější, nejpokročilejší a ergo tedy nejchytřejší generací v dějinách. Přitom jsou zároveň skupinou velice stádovou a mělkou. Stačí jim moderní sociální média, která jim řeknou, co je momentálně trendy a jen někteří z nich míří za hranici pozlátka, které vidí. Díky tomu se moc nezajímají ani o podstatu technologií, ani o jejich principy a historii. Ví sice téměř vše o připravovaných hrách pro Oculus Rift, ale většina z nich je v mírném šoku, když jim řeknete, že virtuální realita je docela stará a že první virtuální brýle vyrobil už v roce 1968 počítačový vědec Ivan Sutherland.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama