Starší Radeony HD 5000 a GeForce 400 vs. 17 moderních her
Seznam kapitol
AMD dnes nabízí Radeony HD 7000, nVidia zase GeForce 600. Může se tak zdát, že dvě generace staré grafické karty jsou již za hranicí své životnosti. Vyzkoušeli jsme proto, zda dvě levné a dvě výkonné karty této generace mají stále dost výkonu plynule rozběhat 17 moderních her včetně Crysis 2, Sleeping Dogs nebo Max Payne 3.
Unreal Tournament 2003 vypadal v době vydání neuvěřitelně, prvenství mu však vydrželo jen krátce
Pokud se o dění ve světě počítačů a především počítačového hardwaru zajímáte delší dobu, jistě pamatujete vývoj před pěti a více lety. Výkon počítačů rychle rostl a společně s tím se zvyšovaly i nároky všech aplikací včetně počítačových her. Grafika se měnila doslova před očima a co bylo jeden rok na hranici možností, bylo o dva roky později naprostým standardem. Společně s tím ovšem rostly i hardwarové nároky her. Jeden rok si tak hráč koupil výkonný počítač za několik desítek tisíc korun a hrál všechny novinky naprosto plynule, o dva roky později však už u řady her musel snižovat detaily. Po třech letech už bylo zastaralý stroj potřeba vyměnit za nový s minimálně dvojnásobným výkonem.
nVidia GeForce 8800 GTX do světa grafických karet přinesla revoluci
Trend rychlého vývoje a dramatického zvyšování hardwarových nároků kopíroval rychlý nárůst výkonu počítačů. Zaměříme-li se na grafické karty, bylo běžné, že nová generace karet přinesla ve srovnání se stávající klidně i dvojnásobný výkon. Výrazně kratší než dnes byly také intervaly, po kterých se na trh dostaly zbrusu nové generace karet. Vzpomenout na tomto místě mohu především na řady GeForce 2, 4 a 6 od nVidie, ATI (dnes AMD) pro změnu bodovalo s Radeony 9000 a X1000.
Zlom přišel v roce 2006, kdy se na trh dostala řada nVidia GeForce 8000 v čele s modelem 8800 GTX. Samotná GeForce 8800 GTX byla vynikající kartou s ohromujícím výkonem, revolučními technologiemi a také patřičně vysokou cenovkou. Po ní však už žádná podobná karta nepřišla, vývoj se naopak výrazně zpomalil. Řady GeForce 9000 a Radeon HD 3000 byly v zásadě shodné se staršími kartami, rozdíl byl jen ve výrobní technologii. Velký zlom pak nepřinesly ani následující generace karet včetně těch současných. Nelze z toho však jednostranně vinit AMD a nVidii. Obě společnosti by naopak rády obměňovaly svou nabídku co nejčastěji. „Na vině“ jsou nadcházející výrobní technologie, vyrábět tranzistory velké jen 10-20 nm je extrémně složité a drahé. Nástup každého nového výrobního procesu, který je základním klíčem k úspěchu, tak bude stále pomalejší a dražší.
Je na fotce GeForce 8800 GTS 512, 9800 GTS anebo třeba GTX 250? S jádrem G92 se prodávaly GeForce 8000, 9000, 100, 200 a 300
Výše nastíněné pomalé a drahé vyvíjení nových modelů a starší trend častého uvádění nových karet nVidii i AMD donutil k dříve neznámým a značně kontroverzním krokům — přeznačování starších karet a jejich vydávání za novější modely. „Expertem“ na tuto problematiku se stala nVidia. Že se tomuto výrobci podařilo prodat pět generací karet založených na té samé technologii a architektuře, mě dodnes nepřestává udivovat.
Krásným příkladem je ostatně i aktuálně odcházející řada GeForce 500, která z GeForce 400 vychází také o něco více, než by bylo zdrávo a spíš než o novou generaci jde o povedený facelift. Ani AMD však není nevinné, například prosté přejmenování Radeonů HD 5700 na 6700 také ledaskoho nadzvedlo ze židle.
ATI Radeon HD 5870
Grafické karty a veškerý zbylý počítačový hardware se dnes vyvíjí podstatně pomaleji než před lety. Zareagovaly na to i počítačové hry, také jejich grafika jde kupředu pomaleji než dříve. Tento trend navíc umocňuje fakt, že od PC se hry přesunuly k výrazně pomalejším herním konzolím a konverze pro PC jsou až na druhém místě. Jsou to zřejmé důvody se domnívat, že grafické karty a počítačové sestavy obecně by k hraní měly postačit výrazně delší dobu než dříve. Rozhodl jsem se to vyzkoušet a ověřit výkon čtyřech starších grafických karet ve většině moderních her.