Test GeForce RTX 2080: Výkon GTX 1080 Ti... i její cena | Kapitola 16
Seznam kapitol
V srpnu Nvidia představila novou architekturu Turing. Po dlouhém očekávání a divokých spekulacích už se konečně můžeme podívat i na výsledky testů. RTX 2080 Founders Edition srovnáme s jejím předchůdcem z řady GTX 1080 Ti od Nvidie na referenčních taktech i s jedním ze špičkových modelů GTX 1080 Ti.

Zvolte nejlepší hry roku 2023 a vyhrajte herní hardware
S partnerem Samsung SSD přinášíme velkou čtenářskou a redakční anketu. Za svůj hlas pro nejlepší hru můžete získat řadu cen…
Abyste měli lepší představu o hlučnosti karet: obyčejný volně stojící 120mm systémový ventilátor Gelid Silent 12 klasické konstrukce se sedmi lopatkami dosahuje při měření za stejných podmínek jako karty ve volném prostoru (nikoliv někde před či za mřížkou) hlučnosti 29,5 dBA při 600 ot./min, 30,5 dBA při 800 ot./min a 32,5 dBA při 1000 ot./min.
Bez zátěže není dnes u většiny karet co řešit ani co měřit, chlazení je pasivní a jediné, co ukazuje údaj na hlukoměru, je okolní noční „klid“ (28,0 dBA). V tomto ohledu RTX 2080 příliš nepotěšila. Že ventilátory bez zátěže nezastavují by ničemu nevadilo – je spousta karet, jejichž ventilátory se točí a přesto je není slyšet. U RTX 2080 ale běží na zbytečně vysokých 1500 ot./min, takže kartu slyšet můžete. V běžné sestavě asi ne, tam se to schová za ostatními ventilátory, v odhlučněné sestavě už ale může být slyšet.
Zmíněných 1500 ot./min je zároveň spodní hranicí pro manuální regulaci, takže softwarově větráky nepřiškrtíte. Nejsem jediný, koho to zrovna nenadchlo, takže se v Nvidii snaží zjednat nápravu.
V zátěži už bylo spíš slyšet aerodynamický hluk. Karta se hlučností řadí do spodní tišší poloviny žebříčku karet, které jsem v poslední době testoval. Není tichá, to ne, ale je výrazně tišší než řada pomalejších grafik. A zejména s přihlédnutím ke kompaktním rozměrům je to výborný výsledek. Jsem si ale jistý, že se u jiných výrobců najde i nějaké tříslotové 30cm monstrum, které nabídne vyšší takty a zároveň tišší chlazení.
No a ještě cívky – u nich je to bohužel klasika běžná u většiny výkonných karet – v zátěži slyšitelně cvrlikají. Ale zejména v této kategorii karet jsem viděl zatím snad jen dva trochu tišší kousky – a že mi jich pod rukama prošlo celkem dost.