Úvaha – O „cool“ technologiích
Seznam kapitol
Nedávno se mi v Datartu naskytl naprosto úžasný pohled. Zatímco regály kroužili lidé, kteří hledali zlevněné televize, odšťavňovače a ledničky, jeden stůl byl doslova oblepený manažery v kvádrech – a ano, na tom stole obhlíželi vystavené Macbook Airy. Vypadalo to asi tak, jako byste vedle položili vedle mraveniště kostku medu – doslova se tam hemžili jeden přes druhého!
Manažeři notebooky vážili v rukou, zkoušeli, jak se uspávají přiklopením displeje a testovali ovládací rozhraní. Bylo to docela zvláštní – tihle týpci se obvykle dohadují o tom, kdo má dražší Breitlingy z omezenější série, výkonnější Lamborghini a nebo blonďatější milenku. A ejhle, nyní se baví o tom, který Macbook je nejštíhlejší, nejvíce chic a tedy nejvhodnější k jejich Breitlingům, Lamborghini a blonďatým milenkám!
Ten pohled jako by dokazoval teorie o tom, že Apple staví jenom na vzhledu a je v centru zájmu „nepočítačových“ lidí. Stále to slyším dokola: Jde o „primitivní technologie, zastaralé, předražené“, zatímco my, informovaní, bychom na ně nesáhli ani klackem, protože vládneme příkazové řádce, přetaktování, umíme si vybrat nejvhodnější díly s poměrem cena / výkon a tak vůbec.
Takovéto názory stále vidím v diskusích, ale nic nového nepřinášejí. V podstatě už Apple I bylo ve své době technologicky trochu retro, tyhle stroje se vždy pravidelně přehřívaly (protože údajně Steve Jobs neměl rád hluk ventilátorů) a tak vůbec. Podobné rysy byly společné všem Applům, spolu s výborně provedeným designem, dobře promyšleným vnitřním uspořádáním a často dost náročně udělanou konstrukcí.
I to, že se tyto stroje vždy zaměřovaly na „nepočítačové“ lidi, je pravda. V době, kdy kvádrem uniformovaní profesionálové pěli firemní popěvky, opírali se ramenem o rameno a ve standardizovaných cubiclech či open spacech pracovali na unifikovaných terminálech s nelidským rozhraním, byly jablečné stroje konstruovány tak, aby byly vizuálně zajímavé.
Jen se podívejte na 20th Anniversary Macintosh – tohle není stroj, který byl navržen pro pracující masy, je to čistý design, spíš vizionářská studie, která se vyráběla v limitované edici a stála 10.000 USD. Pokud jste si ho ale objednali a zaplatili, dodal vám ho Apple domů limuzínou a doma vám ho zapojil technik oblečený v saku. Ne. Tohle není běžné zakoupení stroje na práci. Tohle je zážitek srovnatelný s koupením jachty a nebo pobytem v luxusním apartmánu v hotelu Burj Al-Arab v Dubaji.