PCTuning Článek

Úvaha: Výkon už nás nezajímá. Chceme jen software a design?

Michal Rybka
Michal Rybka
13. 1. 2012 02:00 45 Sdílej:

Seznam kapitol

1. SW před HW? 2. Plató efekt 3. Heslovité parametry 4. Šest hlavních příčin I.
5. Šest hlavních příčin II. 6. Šest hlavních příčin III. 7. Slušivé kabátky 8. A tak to přesně je

30 let jsme se honili za stále vyššími čísly – více MHz, GHz, GB, TB. Každé navýšení hodnot znamenalo krok vpřed. Když se kapacita RAM zvýšila z 1 na 16 kB, počítače přestaly být výukovou hračkou. U 64 kB se daly konečně spouštět i malé úlohy. Na 512 kB se už hrály hodně dobré hry. Co ale dnes? V čem se liší mobil s 512 MB a 1 GB RAM?

Reklama
Reklama

Částečně si za to může průmysl sám, protože udělal několik věcí, kterými zákazníky zmátl. Dříve existovala řada vodítek, podle kterých mohl i laik přijít na to, co je výkonné a co je nevýkonné, protože „větší čísla v letáku znamenala, že to je výkonnější počítač“. Jenomže potom průmysl provedl hrozné věci:

1) Začaly se prodávat levné, ale výkonné komponenty
Kdysi v minulosti se při laborování s vlivem cache paměti na výkonnost procesoru přišlo na to, že někde je cache významnější a jinde ne. Proto se vydělila řada procesorů s úmyslně sníženou pamětí cache, která se ale moc nepodepisovala na výkonu ve hrách. Tato řada byla marketována jako „levná“ a vzápětí se stala hitem pro hráče a přetaktovávače, protože méně cache v té době znamenalo vyšší přetaktovatelnost. Procesory s větším objemem cache se staly „výkonné“ nebo „enterprise“, ale pro změnu poměrně malý nárůst herního výkonu neodpovídal obřímu nárůstu jejich cen. Firmy začaly prodávat „herní sestavy“ s drahými procesory, ale skuteční hráči věděli, že můžou ušetřit vhodnou volbou procesoru až desítky tisíc a přesto mít nabušenou sestavu. Laika fakt, že „opravdu výkonný herní stroj“ může znamenat jedno i druhé, do značné míry zmátl. A navíc ho dorazil fakt, že při běžné práci mezi nimi nepozoroval vůbec žádný rozdíl. Tím se vloudil do jeho uvažování předpoklad, že „drahé výkonné“ stroje jsou vlastně jenom „předražené kvůli značkovosti“.

2) Na celkový výkon stroje začaly mít vliv kdysi relativně nevýznamné komponenty
Dlouho jsem nechápal obsesi starších amerických recenzentů, která se týkala rychlostí disků – u herního počítače z poloviny 90. let byla rychlost poměrně irelevantní, protože každý chtěl disk co nejlevnější, s co nejvyšší kapacitou a zrychlit se to dalo pomocí softwarové cache. V té době jsem považoval za důležitější spíš kapacitu paměti než rychlost disku. Zatímco výkonnost procesorů stále rostla, rychlost disků rostla podstatně pomaleji, takže se najednou ukázalo, že právě ony představují „žábu na prameni“ a spolehlivě smažou nadbytek výkonu systému. Můžete mít spoustu výkonu pro horu aplikací běžících najednou, ale když se všechny začnou přetahovat o jediný disk, je z toho jenom multithreadové čekání. Vysvětlit laikům, že výkonný počítač dnes vyžaduje drahý SSD disk, není tak triviální – hodně lidí je stále poměřuje v měřítkách kapacity („větší je lepší“) a tohle se jim špatně vysvětluje. Zvláště, když v notebooku je disk jenom jeden a oni se musí rozhodnout mezi výkonem a kapacitou.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning