YouTube není médium, YouTube je svět
i Zdroj: PCTuning.cz
Internet Článek YouTube není médium, YouTube je svět

YouTube není médium, YouTube je svět

Michal Rybka

Michal Rybka

17

Seznam kapitol

1. Když byl YouTube televizím pro smích... 2. Já mezi zvířaty 3. Milion zaručených návodů, jak uspějete 4. Důležitý je hodnotný obsah!
5. Hop na druhou 6. Zdroj: Youtube 7. Nový svět

Tento měsíc YouTube oslaví deset let své existence. Teprve deset let – jenže mladší generace si ho přivlastnila tak, jako by tu byl odjakživa a jako by nic jiného nemělo smysl. V naprosté tichosti podryl a podminoval celý mediální svět, aniž by to kdokoliv zaevidoval. Teprve nedávno si televize i klasický web začaly všímat, jak obrovský problém pro ně představuje.

Reklama

O tom, že existuje „YouTube gap“, jsme už psali. Mladší generace víceméně opustila klasická média a věnuje se hlavně obrazové komunikaci, ať už jde o streaming anebo video. Výroky typu „na televizi jsem se nepodíval už tři roky“ u ní padají docela často. Populace se tak rozlomila vedví: Věková kategorie nad čtyřicet YouTube vesměs ignoruje, věková kategorie pod dvacet pro změnu ignoruje všechno ostatní.

Je mimořádně zajímavé, že mnoho producentů klasických televizí si YouTube stále nevšímá, případně si z YouTuberů dělá vyloženě legraci. Ne tak Google, jehož zakladatelé mají buď hodně dobrý instinkt a kteří už po roce a půl provozu službu odkoupili za 1,65 miliardy dolarů v akciích. Přestože jsem měl pocit, že video bude pro budoucnost internetu důležité, velikost téhle akvizice mě překvapila a považoval jsem ji za nesmyslnou. Lidi si na servery můžou nahrát, co chtějí zadarmo, můžou se dívat, na co chtějí taky zdarma – co má na tom tak obrovskou hodnotu?

Jenomže YouTube neuvěřitelně rychle vyrostl. O jeho velikosti vypovídají zveřejněné statistiky: Miliarda uživatelů, miliardy views denně, čtyři miliardy hodin sledování měsíčně, každou minutu uživatelé nahrají 300 hodin nového videa a čas sledování roste každoročně o polovinu.

Statistika YouTube

  • YouTube má více než miliardu uživatelů
  • Lidé každý den sledují Youtube stovky milionů hodin a generují miliardy zhlédnutí
  • Počet hodin, které lidé stráví měsíčně sledováním videa na YouTube, se každý rok zvyšuje až o 50 %
  • každou minutu je na YouTube nahráno 300 hodin videa
  • asi 60 % zhlédnutí nepřipadá na zemi tvůrce
  • YouTube je lokalizovaný v 75 zemích a dostupný v 61 jazycích
  • Polovina zhlédnutí je z mobilních zařízení

Mladší generace je navíc technologicky agnostická a v podstatě jí je zhola ukradené, zda se dívá z počítače, chytré televize, konzole anebo mobilu. YouTube se tedy neúčasní žádné technologické války, naopak se veze na vlně pokroku v hardware i konektivitě.

U nás má podle Google z loňského září 5,6 miliónu uživatelů a u lidí 15–34 let je mediální jedničkou (i když televize se proti tomuto tvrzení ohradily)

Zásah věkové skupiny 15-34 let měsíčně, zdroj: Google
i Zdroj: PCTuning.cz
Zásah věkové skupiny 15-34 let měsíčně, zdroj: Google

Doba sledování je přitom srovnatelná s jakýmkoliv normálním televizním kanálem. To není špatné na zemi, kde zvláště mobilní konektivita stále pokulhává: Hlavní růst sledovanosti je přitom přes mobily. Podle toho, jak jsem pozoroval mladší generaci v jejím přirozeném prostředí, shromáždí se po škole u neomezeného napajedla v KFC či MacDonalds a napájí se jak jednou nekonečnou limčou, tak také nekonečným internetem přes Wi-Fi zdarma. Dnes na sledování videa stačí v podstatě jakýkoliv smartphone, který se přisaje k veřejnému zdroji Wi-Fi. A to není špatný výsledek na společnost, která před deseti lety ještě neexistovala, že ano? 


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama