Zvyšují nové ovladače výkon grafických karet? Měření 18 her | Kapitola 4
Seznam kapitol
Ovladače grafických karet budí vášně. Část uživatelů věří, že s každou novou verzí má jejich grafika vyšší výkon, druhá část je skeptická a tvrdí, že na ovladačích příliš nezáleží. Jak je tomu ve skutečnosti? Otestovali jsme výkon Radeonu HD 7970 a GeForce GTX 680 v osmnácti hrách s osmi verzemi ovladačů za poslední rok.
Testovací sestava
![Zvyšují nové ovladače výkon grafických karet? Měření 18 her](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/a12skoi3btdialj60cdc000af0ea467603755.png)
Metodika testování
Testy probíhaly s grafickými kartami AMD Radeon HD 7970 a nVidia GeForce GTX 680. Abych otestoval nárůst výkonu s jednotlivými drivery, není nutné měřit každou hru v několika nastaveních, ale co největší spektrum her. Jako testovací nastavení jsem zvolil 1920 × 1080 px s 4-8× AA a hry jsem měřil při nejvyšším nastavení detailů. Takto vysoké nastavení jsem zvolil z důvodu dostatečného výkonu obou grafických karet a současně pro případné omezení limitace zbytkem sestavy.
Testovací hry
![Zvyšují nové ovladače výkon grafických karet? Měření 18 her](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/ywj0wjwm2bjrpod60cdc00155a3d975089949.jpg)
Alan Wake — Hru testuji hraním začátku první mise, kdy jde hlavní hrdina od auta k majáku. Nastavení detailů bylo nejvyšší, vyhlazování hran zapnuto v menu hry.
![Zvyšují nové ovladače výkon grafických karet? Měření 18 her](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/k0p7s6swopthrzv60cdc001f1150277228500.jpg)
Anno 2070 — K měření výkon jsem vybral jednu z map v režimu volného stavění, kdy jsem na ostrově postavil základní osadu a následně jsem pomocí programu FRAPS měřil výkon při průletu kamerou nad celým ostrovem.
![Zvyšují nové ovladače výkon grafických karet? Měření 18 her](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/floo57gz8wiyy9p60cdc000e48e9754326829.jpg)
ArmA II: Operation Arrowhead — Náročné druhé pokračování Army s rozšířením Operation Arrowhead jsem hrál na nejvyšší nastavení detailů včetně vyhlazování hran. Framerate jsem měřil v zabudovaném benchmarku.
![Zvyšují nové ovladače výkon grafických karet? Měření 18 her](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/peqzf2q7u39gk1d60cdc002a4b86799782895.jpg)
Assassin's Creed III — . K měření jsem vybral přístav v Bostonu poté, co do něj připlujete lodí. Výkon jsem pomocí programu Fraps měřil při přibližně minutové procházce po přístavu.
![Zvyšují nové ovladače výkon grafických karet? Měření 18 her](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/45qndgmz27imfol60cdc000c30dc910565821.jpg)
Battlefield 3 — Testoval jsem vlastním hraním druhé mise kampaně, kdy společně s dalšími vojáky bojujete ve městě na blízkém východě. Konkrétně jsem k testování zvolil lokaci, kdy máte za úkol zabít dva teroristy s RPG, kteří se ukrývají na balkóně domu před vámi. Scéna tak byla velmi náročná na výkon s množstvím střelby i výbuchů.
![Zvyšují nové ovladače výkon grafických karet? Měření 18 her](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/dw0vbw3rk71wqje60cdc0035892d252267036.jpg)
Crysis 2 — Měření probíhalo v první části hry, kde jsem si vybral jednu z náročnějších lokací ve válkou zničeném New Yorku, konkrétně přestřelku v parku. Začal jsem na střeše jedné z okolních budov, skočil do parku, který jsem prošel a postřílel čtyři protivníky. Celá testovací sekvence měla okolo minuty a půl, framerate jsem měřil pomocí programu FRAPS.
![Zvyšují nové ovladače výkon grafických karet? Měření 18 her](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/0gc6ojdudn56zzh60cdc000e3182437311282.jpg)
DiRT 3 — Výkon v závodní hře DiRT 3 měřím pomocí vestavěného benchmarku, kdy počítačem řízené auto jede jeden rallycross závodu na zasněženém okruhu.
![Zvyšují nové ovladače výkon grafických karet? Měření 18 her](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/kgef37d3i68o2jx60cdc0042bda3973801171.jpg)
F1 2012 — Výkon jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku, kdy počítačem ovládaná formule jede jen okruh hlavního závodu. Nastavení detailů bylo nejvyšší možné.
![Zvyšují nové ovladače výkon grafických karet? Měření 18 her](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/tqo44kn0tg1lvwo60cdc0010692e786517223.jpg)
Far Cry 3 — K měření jsem vybral úsek, kdy jdete dobýt první kemp. Výkon jsem měřil při rychlém proběhnutí kempu, měřený úsek byl přibližně minutu dlouhý. Framerate jsem měřil pomocí programu Fraps.
![Zvyšují nové ovladače výkon grafických karet? Měření 18 her](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/x0qqyt709olg35p60cdc004a35c6816943146.jpg)
Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City — Nejnovější díl Grand Theft Auto jsem testoval pomocí zabudovaného benchmarku na scéně s vrtulníkem v centru města.
![Zvyšují nové ovladače výkon grafických karet? Měření 18 her](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/b58albcfv4dxmjw60cdc000e60a3596695739.jpg)
Hitman: Absolution — Hru testuji pomocí vestavěného benchmarku, který měří výkon při průletu kamery nad zaplněným čínským náměstím. Nastavení detailů bylo nejvyšší možné.
Just Cause 2 — Testuji jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku na scéně Concrete Jungle. Nastavení hry je maximální, vyhlazování zapínám ve hře.
Mafia II — Českou hru jsem zkoušel na vestavěném benchmarku při nejvyšších detailech, AA nastaveno ve hře.
Max Payne 3 — K měření výkonu jsem zvolil úvod hry s přestřelkami proti mafii v moderním mrakodrapu.
Metro 2033 — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark. Režim renderování byl DirectX 11 s nastavením kvality Very High se zapnutým vyhlazováním hran.
Serious Sam 3 — Výkon jsem měřil hraním části první mise kampaně. Nastavení detailů bylo ultra, framerate měřen pomocí programu FRAPS.
Sleeping Dogs — Hru testuji pomocí vestavěného benchmarku, který měří výkon v několika různých typech prostředí při měnícím se počasí i denní době. Dle mých zkušeností se hrou je tento benchmark poměrně přesný a jeho výsledky odpovídají reálnému hraní.
Tom Clacy's Splinter Cell: Conviction — Stealth akci jsem testoval v jedné z prvních částí hry, kdy od agentky dostanete informace a s pistolí se plížíte okolo vojenského letadla. Nastavení hry bylo maximální, vyhlazování zapínám přímo ve hře.