Zvyšují nové ovladače výkon grafických karet? Měření 18 her | Kapitola 14
Seznam kapitol
Ovladače grafických karet budí vášně. Část uživatelů věří, že s každou novou verzí má jejich grafika vyšší výkon, druhá část je skeptická a tvrdí, že na ovladačích příliš nezáleží. Jak je tomu ve skutečnosti? Otestovali jsme výkon Radeonu HD 7970 a GeForce GTX 680 v osmnácti hrách s osmi verzemi ovladačů za poslední rok.

Zvolte nejlepší hry roku 2023 a vyhrajte herní hardware
S partnerem Samsung SSD přinášíme velkou čtenářskou a redakční anketu. Za svůj hlas pro nejlepší hru můžete získat řadu cen…
Jak jste si pravděpodobně všimnuli už při procházení jednotlivých výsledků, jsou hry, u nichž nové ovladače nepřinášejí žádný nový výkon a jsou tituly, kde naopak nové ovladače více či méně pomáhají. Do první skupiny patří třeba Serious Sam 3: BFE, Metro 2033 nebo ArmA II. Ani u jedné z těchto her jsem u karet obou výrobců s novými ovladači nenaměřil žádný nárůst. Do skupiny her, kde je nárůst sice měřitelný, ale malý, patří například Mafia II, Far Cry 3 nebo Crysis 2. Velký nárůst jsem naměřil u her F1 2012, Battlefield 3 nebo Hitman.
Rozhodně neplatí, že pokud je v dané hře nárůst výkonu s ovladači jednoho výrobce, je obdobný nárůst i s ovladači druhého. Zatímco s GeForce GTX 680 se výkon ve hře Anno 2070 zvýšil s novějšími ovladači o patnáct procent, s Radoenem HD 7970 jsem žádný nárůst nenaměřil. Opačně tomu bylo u hry Hitman: Absolution, kde výkon s Radeonem vzrost po aktualizaci ovladačů téměř o třetinu, zatímco u GeForce jen o sedm procent. Nárůst o 30 % je mimochodem nejlepší naměřený výsledek v celém testu. Na opačném konci leží pokles výkonu o šest procent s kartou GeForce GTX 680 ve hře Alan Wake.
V průměru je nárůst s ovladači poměrně malý a rozhodně se tak nepotvrzuje, že by ovladače grafických karet výrazně zvyšovaly celkový výkon grafické karty. Lepší výsledek jsem naměřil u AMD Radeonu HD 7970. S ním výkon v průměru vzrostl s nejnovějšími ovladači proti těm nejstarším o deset procent. U konkurenční karty GeForce GTX 680 od nVidie jsem naměřil nárůst přibližně o třetinu nižší, výkon v průměru vzrostl o šest procent. U obou karet ekvivalentním způsobem vzrostly také hodnoty minimálních fps. O něco lepší nárůst výkonu s ovladači u karet Radeon potvrdil často uváděný fakt, že Radeony si v průběhu času vedou lépe. Rozdíl čtyř procent však nepokládám za nijak výrazný.
Nárůst výkonu není to jediné, co lze od aktualizace ovladačů očekávat. Pro majitele multi GPU zapojení SLI/CrossFire jsou velmi důležité aktualizované profily do her, většina ostatních hráčů pak čas od času ocení podporu některých nových technologií. V minulém roce to byl efekt post processing vyhlazování MLAA 2.0 pro karty AMD Radeon a FXAA pro karty nVidia GeForce. Pro jejich běh přitom není třeba nové grafické karty, postačí stávající generaci či dvě starý hardware.
Sečteno a podtrženo se aktualizace ovladačů pro grafickou kartu čas od času vyplatí. Rozumné je dle mého názoru instalovat nové ovladače dvakrát až třikrát do roka, případně vždy při nějaké větší změně v ovladačích. Rozhodně si ale při koupi nové grafické karty nedělejte iluze, že v průběhu času půjde její výkon s novými ovladači rapidně nahoru. Mohou nastat situace, kdy se výkon v dané skutečně třeba o 20-30 % zvýší (Radeon HD 7970 ve hře Hitman: Absolution), půjde ale o jeden, nejvýše dva případy. V průměru počítejte s nárůstem výkonu okolo pěti až deseti procent u karet nVidia GeForce a sedmi až čtrnácti procent u karet AMD Radeon.