2v1: ASUS GeForce 6800GT - monstrum v akci | Kapitola 3
Seznam kapitol
I když všichni žijeme uvedením grafických karet s čipem GeForce 7800GTX (právě teď je intenzivně testujeme), rozhodli jsme se uveřejnit testy jiné, poněkud starší ale výkonnější karty z dílen ASUSu, která se pyšní dvěma čipy řady GeForce 6800GT/Ultra na jednom plošném spoji. Jak uvidíte v galerii fotek, tato karta je vskutku obrovitá a připomíná spíše počin šíleného vědce než grafickou kartu do normálního PC. Velikost odpovídá výkonu, takže asi nikoho nepřekvapí, že výkonově je na úrovni dvou samostatných karet GeForce 6800Ultra zapojených do SLI. Více už v samotném článku...
U herních testů jsou uvedeny dva grafy; první výsledek je bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x). Nechybí ani výsledky GeForce 6600GT v SLI.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3800+ (2400MHz, 512kB cache) |
Chladič CPU | BOX |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Čipset, MotherBoard | ASUS A8N-SLI Deluxe |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
DirectX | Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty | nVidia ForceWare 66.93 (oficiální) Catalyst 5.1 (oficiální) |
Teoretické testy | 3Dmark 2003 patch 340 3Dmark 2005 patch 1.10 |
Herní testy | Aquamark 3 FarCry Unreal Tournament 2004 Half-Life 2 Doom III |
3DMark 2003
Verze | 3DMark 2003, patch 360 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
3DMark 2005
Verze | 3DMark 2005, patch 1.20 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška) Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map) |
Nastavení | Default |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download |
Aquamark 3
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Doom 3
Verze | 1.3 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
FarCry
Verze | FarCry 1.3 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
Unreal Tournament 2004
Verze | UT2004 3355 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Half-Life 2
Verze | Half-Life 1.0 |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Stažení benchmarku | HL2 timedemos |
Závěr
Tato karta je inženýrským skvostem o tom není sporu, ale málokdo by si jí asi pořídil domů do svého počítače. Žádný problém, pokud by se jednalo jen o výkon (který v některých ohledech předčí i samostatnou GeForce 7800GTX) ale jsou to především rozměry, co činí kartu opravdu exotickým kouskem hardware. Kartu jsem dostal do rukou doslova na pár chvil, takže na výraznější pokusy bohužel nezbyl čas.
P.S. Počítač s touto kartou bude, spolu s Athlonem FX-57, ozdobou akce AMD PG Challenge.005. Akce začíná dnes a bude probíhat až do neděle 26.6 v Paláci Flóra - v podzemí jednoho z největších nákupních center v Praze na ploše 4000 m2.
Pravděpodobně se do masového prodeje se tento kousek nikdy nedostane, ale jako zajímavost ze světa grafických karet je to skutečně věc která stojí za povšimnutí. Díky přítomnosti dvou grafických čipů NV45 je spotřeba karty opravdu enormní a výrobce doporučuje 550W zdroj, což také nepředstavuje zanedbatelnou částku, pokud se ovšem díváme na kvalitní značkové zdroje.
Plusy:
- výkon
Mínusy:
- rozměry
- hmotnost
- hluk chladiče
Za zapůjčení děkujeme ASUS.CZ
Poznámka: Podle posledních zpráv ASUStek, vzhledem k uvedení GeForce 7800GTX a úvahách o dual čipovém řešení založených na této nové řadě nVidie, zrušil oficiální představení této karty.