3dmark05-prichazi-aneb-oci-pro-plac
Článek 3DMark05 přichází... aneb oči pro pláč

3DMark05 přichází... aneb oči pro pláč | Kapitola 2

Charles

Charles

1. 10. 2004 00:00 125

Seznam kapitol

1. Nové vlastnosti 3DMarku05 2. Možnosti nastavení 3. Galerie screenshotů

Světlo světa spatřila nová verze již pověstného benchmarku 3DMark honosící se číselným označením 05. Stejně jak tomu bylo s náročností jeho předchůdce v době uvedení, tak i nyní si pro patřičně svižný chod budeme muset nějakou tu chvíli počkat. Současné "mainstreamové" grafické karty (a celkově HW konfigurace) víceméně splňují minimální požadavky pro samotný průběh testů. Ani na dnešních top modelech se však nedočkáte zcela hladkého chodu, na což jsme už samozřejmě u vydání nové verze 3DMarku zvyklí. Pojďme se tedy podívat, jakou grafickou podívanou na naše monitory přináší.

Reklama

Pokud jde o samotné spouštěcí menu, tak to se nijak zvlášť nezměnilo pokud jde o design. Co se týče nastavení, tak na vás čeká pár změn, které zcela jistě potěší nejednoho testera. Po testech nutných k vygenerování závěrečného score máte dále na výběr syntetické testy maximálního FillRate a testy Pixel Shaderů (pro které je využitá část scény z 3. herního testu se "vzducholodí" a příšerou). Svého se dočkají samozřejmě i Vertex Shadery a i ony budou trápeny novými testíky. To by bylo k sekci testů, které byly ve své podstatě jen obměněny. Nově se zde ale objevují některé možnosti, které najdou své uplatnění zejména v případě posuzování kvality obrazu. To se skrývá pod tlačítky "Image Quality..." a "Filtering & AA..." jejichž označení prozrazuje, co pod nimi můžete čekat. Bylo zapracováno i na získávání jednotlivých snímků a pod tlačítkem "Graphs..." se skrývá možnost v záznamu průběhového grafu, což se více než hodí pro posuzování náročnosti dané scény, jelikož ta není po celou dobu ani náhodou konstantní.

3DMark05 přichází... aneb oči pro pláč
i Zdroj: PCTuning.cz

Bohužel k zpřístupnění těchto dalších funkcí budete potřebovat jinou verzi než tu, co je volně dostupná, jelikož pokud u ní zkusíte jen kliknout na nějaké podmenu s úmyslem cokoliv změnit, tak se vám zobrazí velmi nesympatická hláška, že všechny testy, možnosti a nastavení jsou dostupné pouze v "Pro" a "Business" verzi 3DMarku05. Jediné co máte u volně dostupné verze povolené je možnost nahlédnout do detailů o vašem systému a pak jen holé spuštění benchmarku (s tím že projedou jen testy nutné pro výsledné score - tedy herní a testy CPU vycházející svým ztvárněním z prvního a třetího herního testu) nebo dema (a tady se vám naskytne opravdu pěkná podívaná, jelikož jsou zde scény z herních testů a navíc, jak bylo vždy u 3DMarku zvykem, s řádným ozvučením).

3DMark05 přichází... aneb oči pro pláč
i Zdroj: PCTuning.cz

Minimální požadavky

  • Grafická karta kompatibilní s DirectX 9 a podporující Pixel Shadery od verze 2.0 výše
  • 128 MB paměti na grafické kartě
  • Procesor s frekvencí 2GHz a výše
  • 512 MB operační paměti
  • 1.5 GB volného místa na pevném disku
  • Operační systém Windows 2000 nebo XP
  • Rozhraní DirectX 9.0c

Jak je z minimálních požadavků zřejmé, tak 3DMark05 si na starších strojích ani nespustíte. Minimální požadované nároky na procesor a operační paměť nejsou na dnešní dobu nijak dramatické, horší to je ovšem pokud jde o grafickou kartu. Třeba i takový "legendární" a stále ještě dnes dostačující Radeon 9500 alá 9700 avšak pouze s 64 MB paměti vás bohužel nyní zklame na plné čáře. Požadavkům na podporu rozhraní DirectX a Pixel Shaderů 2.0 vyhovují ze stáje nVidie všechny grafické karty založené na řadě GeForce FX (musí mít ale pro účely testů aspoň 128 MB paměti) a šestkové sérii. Ze stáje ATi požadavkům vyhovují grafické karty založené na Radeonu 9500 a výše.

Jak je vidět, tak 3DMark se stává stále náročnějším. U předchozích verzí byly některé testy i na starší verzi DirectX, takže když jste neměli grafickou kartu s podporou toho nejnovějšího, tak vám aspoň některé testy proběhly a dopracovali jste se aspoň k nějakému výsledku (i když ne zrovna oslnivému - ale aspoň nějaká ta podívaná na vašem monitoru se odehrála :-)). Tentokrát všechny testy vyžadují striktně plnou podporu DirectX9 a PS 2.0 (což pro někoho může znamenat poměrně značný problém). Ale není se ani čemu divit. 3DMark vždy nasazoval v době vydání laťku dost vysoko a jelikož rozmezí mezi novými verzemi činí již dva roky, tak je nyní zaměřen hlavně na to, co teprve přijde... (2 roky je v tomto směru hodně dlouhá doba, tak aby nový 3DMark aspoň nějakou tu chvíli vydržel :-)).

Testy - vliv některých aspektů

Pokud jde o nějaké to testování a výsledky, tak tím se nyní nějak do hloubky zabývat nebudeme, jelikož 3DMark05 bude již odteď v dalších testech odpovídajících grafických karet standardně zahrnut, takže výsledků budeme mít brzy až až :-). Ale abyste měli aspoň nějakou tu zběžnou představu, kolik tak nový 3DMark "hází" na starších grafických kartách, tak následuje něco málo testů ne zrovna toho nejrychlejšího pod sluncem (jsem si jist, že v diskuzi pod tímto článkem se hodně rychle nakupí plno výsledků různých HW konfigurací, takže už teď mohu říci... nahlédněte tam :-)), ale s různým nastavením.

Nejprve jsem se zaměřil na demonstraci toho, jaký má u nového 3DMarku na výsledek vliv rychlost procesoru. Testovací sestava byla složena z grafické karty Leadtek WinFast A360TD (GeForce FX 5700 - 425 MHz jádro, 550 MHz paměť), procesoru Pentium 4 2.4 GHz (800 MHz FSB, HT), základní desky Asus P4P800 (chipset 865PE) a operační paměti 2x256 MB DDR400 CL 2.5 (Kingston) v dvoukanálovém režimu. Operačním systémem byl Windows XP. Provedl jsem 2 měření, přičemž jediná změna spočívala v jiné frekvenci procesoru. Nejdříve jsem nechal 3DMark projet na standardním nastavení a poté jsem přetaktoval procesor (přičemž paměti zůstaly stále na stejné rychlosti DDR400) o 600 MHz. Jak se ukázalo, tak vliv na výsledné score to mělo takřka nulový. Použité ovladače grafické karty byly ve všech případech ForceWare ve verzi 61.77.

Northwood 2.4 GHz, 800 MHz FSB

3DMark05 přichází... aneb oči pro pláč
i Zdroj: PCTuning.cz

Northwood 2.4@3.0 GHz, 1000 MHz FSB

3DMark05 přichází... aneb oči pro pláč
i Zdroj: PCTuning.cz

Následně na to jsem změnil platformu a přesedlal jsem na LGA775 v podání základní desky Asus P5GDC-V Deluxe s chipsetem i915G jež je schopná pracovat jak s DDR2 tak i s DDR první generace. Zkusil jsem tedy jen pro ilustraci (přestože mi bylo celkem jasné, že rozdíly budou nulové :-)) jednou projet testy s DDR400 a poté s DDR2 533. Jelikož použitý chipset již nepodporuje sběrnici AGP, tak jsem musel i toto změnit a mírně jsem oproti předešlému případu upgradoval - na grafickou kartu GeForce PCX5900 v podání značky Asus (370 MHz jádro, 700MHz paměť) což je vlastně karta svými parametry odpovídající AGP variantě s označením GeForce FX 5900XT (ta má standardně 390 MHz jádro, 700 MHz paměť).

Prescott 3.2 GHz, DDR400

3DMark05 přichází... aneb oči pro pláč
i Zdroj: PCTuning.cz

Prescott 3.2 GHz, DDR2 533

3DMark05 přichází... aneb oči pro pláč
i Zdroj: PCTuning.cz

Takto provedená změna paměťového subsystému rozdíly ve výsledném score samozřejmě nezpůsobila a tak jsem se nenechal odradit a zaměřil se konečně na něco, kde se nějaký rozdíl opravdu projeví. A tím něčím jest přetaktování grafické karty. V prvním případě (výchozím nastavení) byla frekvence pro jádro 370 MHz a pro paměť 700 MHz. V případě druhém byla frekvence pro jádro 420 MHz a pro paměť 850 MHz (operační paměť byla tvořena pomocí modulů DDR400).

VGA: 370 MHz jádro, 700 MHz paměť

3DMark05 přichází... aneb oči pro pláč
i Zdroj: PCTuning.cz

VGA: 420 MHz jádro, 850 MHz paměť

A na závěr doplňuji jen porovnání dvou nejvíce rozdílných konfigurací. Na jedné straně paměťový subsystém tvořen paměťmi DDR400 s grafickou kartou na standardních frekvencích a na straně druhé paměťový subsystém tvořen paměťmi DDR2 533 s přetaktovanou grafickou kartou.

Prescott 3.2 GHz, DDR400, VGA default

Prescott 3.2 GHz, DDR2 533, VGA OC

Po těchto menších hrátkách je evidentní vysoká závislost na grafické kartě. Tento trend započal již u předchozí verze a 3DMark05 v tom jen směle pokračuje.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama