ageia-physx-prvni-akcelerator-fyziky-v-modernich-hrach
Článek Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách

Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách

Štefek Petr

Štefek Petr

31. 5. 2006 01:00 90

Seznam kapitol

1. Ageia PhysX - akcelerátor fyziky v moderních hrách 2. PhysX z dílen BFG Tech 3. Testovací sestava a testy

PhysX je v poslední době často vyslovované slovíčko, které označuje produkt společnosti Ageia, jenž nám přináší celosvětově první PPU na světě. Co že tato neobvyklá zkratka znamená? Pojďme si tedy první PPU (Physics Processing Unit) představit.

Reklama
Reklama

Test BFG Tech PhysX proběhl na klasické herní testovací sestavě za asistence GeForce 7900GTX 512MB a procesorů Athlon 64 3000+ a Athlon 64 FX-57 (2.4GHz a 2.8GHz). Procesory na různé úrovni výkonu byly použity záměrně, aby měl čtenář možnost posoudit prospěch samostatného fyzikálního akcelerátoru u různých úrovní výkonu systému. Dual core procesor nebylo nutné použít, neboť testovaná hra podporující Ageia PhysX nedokáže výhody takovéhoto procesoru využít. Spekulace na téma toho, zda-li by v případě dual-core procesoru mohlo druhé jádro zastoupit funkci PhysX tedy odkládáme na neurčito.

Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách

Spolu s BFG Tech PhysX dorazilo v balení i demo Hangar of Doom postavené na Unreal Enginu 3 a je se věru na co dívat. Jedinou nevýhodou zůstává to, že bez PhysX toto demo nespustíte, což je nepříjemné, neboť nám to vzalo možnost otestovat rozdíl FPS při použití PhysX nebo bez něj.

Jedinou hrou (v době testu k dispozici), která oficiálně podporuje PhysX je Ghost Recon 3 Advanced Warfighter. Bohužel výsledky jsou opravdu velmi špatné pro PhysX, který při svém nasazení podal výsledky hluboko pod softwarovým řešením, a to je pro hru s logem PhysX ostuda.  Protože ovšem nemůžeme brát Ghost Recon 3 jako bernou minci pro opravdu objektivní posouzení výkonu tohoto akcelerátoru, budou grafy sloužit jen pro ilustraci.

Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách

Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách

Jak vidíme u obou grafů, tak při hardwarově počítané fyzice dojde ke značnému zpomalení a použití PhysX je tedy v tomto případě velmi kontraproduktivní , na kterémkoli z vybraných procesorů.

Závěr

Ageia uvedla na světlo světa v pravdě revoluční věc, která se dá srovnat s uvedením prvního přídavného 3D akcelerátoru Voodoo 1. Samotný čip má velmi vysoký teoretický výkon a ambice předvést v budoucích hrách ala Unreal Tournament 2007 za co opravdu stojí. Nyní však existuje jen pramálo důvodů k jeho koupi, neboť hry podporující PhysX jsou spíše nositeli loga podpory, což ovšem není žádným překvapením vzhledem k rychle a uměle zapracované podpoře této novinky. Po příchodu DirectX 10 bude PhysX velmi silným protivníkem všem konkurenčním řešením (ATi a nVidia) a jen těžko bude hledat díky svému potenciálu přemožitele.

Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách

Z hlediska koncepčního a funkčního má ještě Ageia čas vyladit pár nedostatků, kterými je především nutnost aktivního chladiče, který nepatří nejtišším a přídavné kartě tohoto typu by jistě slušelo více řešení pasivní, které by nezvyšovalo již tak nepříjemný hukot aktivních částí systému. Ageia PhysX bych nyní neváhal označit za nadějný prototyp, který si může koupit i běžný smrtelník. Otázkou zůstává, co si s ním do příchodu moderních her na nových enginech a DirectX 10 člověk počne. Ageia PhysX tedy není špatným výrobkem, ale rozhodně je produktem, pro který ještě nenastal ten správný čas. Cena se pohybuje okolo 8 tisíc korun s DPH.

BFG tech PhysX zapůjčila firma Extreme PC.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning