Alienware AW3423DW: Jak se hraje na panelu QD-OLED z budoucnosti | Kapitola 10
Seznam kapitol
Uvedení tohoto monitoru způsobilo v herním světě poprask. První OLED monitor, který sklízí jednu kladnou recenzi za druhou. Není výjimkou ani označení za nejlepší herní displej všech dob. Navíc je za přijatelnou cenu. Je opravdu skvělý, ale má i pár nepříjemných vlastností a jsou scénáře, pro které se moc nehodí.
Barevné duchy by bylo možné relativně snadno spravit na úrovni firmwaru. V podstatě by stačilo udělat něco podobného jako u ClearType – barevné pixely, které příliš září, na místě přechodu trochu utlumit. Na to jsem si udělal takový testovací obrazec. V něm jsou od druhé řady dále zleva doprava na kritických hranách odstíny zelené a fialové s různou intenzitou a v různých kombinacích:
Když v grafickém editoru nasimuluji, jak se to zobrazí na monitoru a trochu to zvětším (v originále mají bílé čtverečky 8 × 8 pixelů jako na obrázku výše), dopadne výsledek nějak takto:
Vidíte, že při vhodné kombinaci barev se fialové a zelené pruhy vytrácejí, byť je to za cenu trochu nižšího kontrastu na hranách.
Na monitoru to pak v praxi vypadá nějak takto – v první řadě shora u bílých čtverců „bez vyhlazování“ je vidět u vodorovných přechodů intenzivní zelený a fialový nádech. Pod nimi už jsou pixely na hranách utlumené. V závislosti na tom, jaké „vyhlazovací“ barvy jsou na horním a spodním okraji, se pak při použití vhodné barvy aura ztratí:
Totéž, co se děje na vodorovných hranách u čtverců, se děje i u písma. Na horní hraně černého tahu svítí červené a modré subpixely, na spodní hraně zase řádek zelených subpixelů.
Takto vypadá písmo na monitoru na makrofotografii, ve spodní polovině je mírně rozostřené a zesvětlené, aby bylo lépe vidět, kde se bere ten fialový a zelený nádech.
Co se s tím dá dělat?