Alienware AW3423DW: Jak se hraje na panelu QD-OLED z budoucnosti
i Zdroj: Dell
Monitory Článek Alienware AW3423DW: Jak se hraje na panelu QD-OLED z budoucnosti

Alienware AW3423DW: Jak se hraje na panelu QD-OLED z budoucnosti | Kapitola 12

Z. Obermaier

Z. Obermaier

31. 8. 2022 20:00 36

Seznam kapitol

1. QD-OLED, 34" a 175 Hz, herní ideál 2. Zpracování a specifikace 3. Porty a OSD menu 4. První dojmy 5. Pastva pro oči při hraní 6. Rovnoměrnost podsvícení, pozorovací úhly 7. Spotřeba: Když tmavé téma šetří elektřinu
8. Ultimátní výhoda pro hráče: odezva pixelů 9. QD-LED vs. LCD v desktopu: Jiné subpixely, jiné neduhy. Nebo spíš duhy 10. Spravil by to i firmware 11. Subpixely a měřítko rozlišení 12. MacType místo ClearType 13. Závěr

Uvedení tohoto monitoru způsobilo v herním světě poprask. První OLED monitor, který sklízí jednu kladnou recenzi za druhou. Není výjimkou ani označení za nejlepší herní displej všech dob. Navíc je za přijatelnou cenu. Je opravdu skvělý, ale má i pár nepříjemných vlastností a jsou scénáře, pro které se moc nehodí.

Reklama

Problém s vyhlazováním písma na panelu OLED se subpixely do trojúhelníku řešili i majitelé těchto monitorů na Redditu. V tomto vláknu se dozvíte, že standardní vyhlazování písma ve Windows lze nahradit pomocí MacType (v řadě aplikací, ale bohužel ne ve všech). Na GitHubu řešili uživatelé možnost nastavit i atypické uspořádání subpixelů právě kvůli displejům OLED s nestandardním rozložením subpixelů. 

Pak už stačí kouzelný řádek do konfiguračního souboru:

[General]
PixelLayout=-21,-16,0,16,21,-16

Místo aby byl font vyhlazený jen v horizontálním směru přidá vyhlazování pro posunuté subpixely trochu zelené nahoru (což na úrovni subpixelů znamená, že ztlumí červenou a modrou) a dolů zase fialovou (což znamená, že ztlumí zelené subpixely).

Alienware AW3423DW: Jak se hraje na panelu QD-OLED z budoucnosti
i Zdroj: MacType github
Alienware AW3423DW: Jak se hraje na panelu QD-OLED z budoucnosti
i Zdroj: MacType github

Vlevo je klasické vyhlazování ClearType (resp. MacType) pro obdélníkové subpixely RGB klasických LCD, vpravo pro supixely RGB u OLED uspořádané do trojúhelníku.

Takto by to mělo vypadat (nasimulované ze screenshotu) na úrovni subpixelů. Na srovnání je vidět, že tam, kde byl kvůli černým pixelům s ClearType ostrý přechod, teď zelené mírně svítí a balancují tak přechod do fialové.

MacType s klasickým vyhlazováním ClearType MacType pro OLED
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz
Alienware AW3423DW: Jak se hraje na panelu QD-OLED z budoucnosti
i Zdroj: PCTuning.cz
Alienware AW3423DW: Jak se hraje na panelu QD-OLED z budoucnosti
i Zdroj: PCTuning.cz

A nějak podobně by to pak mělo vypadat na monitoru s OLED a subpixely RGB uspořádanými do trojúhelníku. První obrázek je ClearType (nebo přesněji MacType), tedy vyhlazování pro LCD s obdélníkovými subpixely RGB zobrazené na OLEDu:

Alienware AW3423DW: Jak se hraje na panelu QD-OLED z budoucnosti
i Zdroj: PCTuning.cz

A níže už je upravené MacType pro subpixely v trojúhelníku. Něco málo ještě vidět je, ale výsledek je podstatně lepší.

Alienware AW3423DW: Jak se hraje na panelu QD-OLED z budoucnosti
i Zdroj: PCTuning.cz

Bohužel jsem toto vlákno objevil až potom, co byl monitor na cestě k dalšímu recenzentovi, takže už jsem to nemohl nafotit v praxi.

A to už je z mé strany asi vše, vracím slovo Zdeňkovi.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama