AMD Ryzen 5 3600 a Intel Core i5-10400: Test levných 6jader | Kapitola 9
Seznam kapitol
V testu levných čtyřjader se mnozí ptali, jaký je tedy ve hrách rozdíl oproti šestijádrům. Dnes tedy test na přání, test nejlevnějších šestijader na trhu. Změříme také vliv taktu pamětí na výkon Intel Core, jelikož Intel na levných čipsetech frekvenci pamětí omezil pouze na oficiálně podporované hodnoty 2666 a 2933 MHz.
Škálování výkonu s rychlostí paměti
Jak už bylo řečeno v minulém článku a v dnešním úvodu, Intel omezil použití rychlejších pamětí u levných čipsetů řady „400“ a zamčených procesorech. Tím připravil zákazníka o možnost si nastavit rychlejší paměti, a tím pádem jej omezil na výkonu. Intel to samozřejmě udělal ze zištných důvodů, aby prodal více prémiových čipsetů a odemčených procesorů. Je to ale škoda, jelikož se tím připravil o výkon ve srovnání vůči Ryzenům, ale asi mu to nevadí.
V aplikacích je vliv pamětí minimální. Zkusil jsem náročný rendering i aplikaci, která těží z paměťové propustnosti hodně (7-Zip). Jak ukazují grafy, rozdíly jsou zanedbatelné. Paměť DDR4-2933 MHz je už dostatečná, a výkon dále s rychlejšími moduly neškáluje. Zde rychlejší moduly nedávají smysl, ve hrách už jsou rozdíly markantnější:
Tady je jasné, že DDR4-2666 MHz výkon brzdí. Ani frekvence 2933 MHz nedokáže dodat potřebnou propustnost a výkon dále s rychlejšími moduly stoupá. Rozumným standardem je frekvence 3200 MHz. Dál už pak výkon škáluje jen málo. Ve třech hrách je rozdíl fps DDR4-2666 MHz a DDR4-4000 MHz od 7–13 procent dle titulu. To není rozhodně málo. S rychlejšími paměťmi by jistě i Core i3-10100 předehnalo Ryzen 3 3300X. Musím proto i k levným CPU doporučit koupi desek s čipsetem Z490, které umožňují taktovat paměti. Ty nejlevnější začínají už na 4000 Kč.