Amiga 500 mini: Roztomilá upomínka nejen pro pamětníky!
Hry Článek Amiga 500 mini: Roztomilá upomínka nejen pro pamětníky!

Amiga 500 mini: Roztomilá upomínka nejen pro pamětníky! | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

24. 4. 2022 16:50 14

Seznam kapitol

1. THEA500 Mini 2. Dodávané hry 3. Malé a milé 4. Skončila s érou arkád 5. Pěkná hračka

THEA500 Mini je rozkošná minireplika, jakýsi maličký funkční model Amigy. Opravdový hardcore fanoušek bude mít svoji recapovanou skutečnou Amigu, občasný hráč jenom emulátor – takže pro koho je tenhle maličký klon v podobě zmenšeného modelu?

Reklama
Reklama

Osobně nejsem extra fanoušek akčních her a hopsaček – a hlavně mi po letech přijdou nějak příšerně těžké. Jejich design je odvozený od automatů, takže jsem si vyzkoušel jiné tituly: SimCity ve verzi pro CD32 a také A-Train. 

Mimochodem – na Amize najdeme řadu zajímavých strategií a osobně považuji A-Train za velmi zajímavý municipální simulátor, zde ale narážíme na to, že máme jen nízké rozlišení, takže strategie vypadají vedle DOSových neostře a nepřehledně. 

A-Train
A-Train

Estetika her pro Amigu je unikátní. Amiga v sobě kombinovala několik faktorů: Zpočátku dostačující, ale velmi rychle zaostávající procesor Motorola 68000, doplněný o specifický čipset, sloužící jako svého druhu koprocesory pro video, audio a pro ovládání periferií. V době svého vzniku v podstatě neměla konkurenci, ale její čipset byl navržený s ohledem na arkády raných 80. let. 

Počítač byl po svém uvedení Commodorem v roce 1985 a v podobě Amigy 1000 stále výkonný a revoluční, ale také drahý a Commodore tak trochu marketingově nevěděl co s ním, protože mu sám konkuroval svou řadou Commodore PC. 

V roce 1987 se objevila cenově redukovaná Amiga 500, která je právě vzorem pro naši zmenšenou konzolku – a s ní přišel opravdový boom. Vzhledem k relativní komplexitě systému ale chvíli trvalo, než se objevily skutečně revoluční hry, takže vrcholem její existence byla léta 1990–92, kde se objevila spousta skvělých her. Potom ale začala Amigu limitovat její architektura s částečně sdílenou pamětí (chip RAM) a také floppy mechanika, protože graficky náročné hry byly stále větší a větší. 

Amiga 600, která se objevila v roce 1992, nabízela možnost rozšíření o harddisk 2,5“, byla míněna jako cenově dostupnější alternativa, dokonce získala rozšiřující slot PCMCIA, ale zároveň přišla o numerický blok, což limitovalo kompatibilitu. Skutečným nástupcem pětistovky byla Amiga 1200, která měla pokročilý čipset, možnost rozšíření o harddisk i PCMCIA a také její vylepšený procesor Motorola 68020 už prostě nestačil na neustále se zrychlující PC. V roce 1994 Commodore zbankrotoval, ale Amiga žila dál, mimo jiné díky výkonným akcelerátorům – scéna zůstávala dlouhou dobu velmi silná.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning