asus-radeon-x800-souper-pro-geforce-6600gt
Hardware Článek ASUS Radeon X800 - soupeř pro GeForce 6600GT

ASUS Radeon X800 - soupeř pro GeForce 6600GT

Štefek Petr

Štefek Petr

6. 4. 2005 00:00 57

Seznam kapitol

1. Radeon X800 alias odlehčené R430 2. ASUS Extreme AX800/2DTV - bližší pohled 3. Sestava a syntetické testy 4. Doom 3 5. FarCry
6. Unreal Tournament 2004 7. Half-Life 2 8. Colin McRae Rally 04 9. Serious Sam - The Second Encounter 10. Závěr

Dnes se konečně podíváme na kartu, která má svým poměrem cena/výkon rozdrtit svou konkurenci a stát se hlavním soupeřem pro nVidia GeForce 6600GT, která nemá v současné době právě díky poměru ceny ku výkonu žádného důstojného konkurenta. ATi Radeon X800 má velké předpoklady k tomu, aby tento stav změnil, ale jak vše dopadne, uvidíme v samotném testu.

Reklama
ASUS Radeon X800 - soupeř pro GeForce 6600GT
i Zdroj: Pctuning

R430 ve svém designu vychází z většího brášky R423 určeného kartám Radeon X800XT (PE), tedy přesněji řečeno se jedná o ten stejný čip na jiné výrobní technologii. ATi se v rámci ušetření prostředků rozhodlo pro 110nm technologii u TSMC, která bez použití Low-K dielektrika (TSMC nenabízí 110nm s Low-K) představuje ideální volbu pro levnější čipy. Kdo by čekal, že tento čipy poběží na vyšších frekvencích, než je tomu u čipu R423 (130nm Low-K) bude zklamán, protože právě absence Low-k se zde naplno projeví.

Radeon X800 má stejně jako jeho high-endový kolega Radeon X800XL všechny vymoženosti řady X850, ale jádra obou karet používajících čipy R430 běží o poznání pomaleji než u karet s čipem R480 (RX850Pro/XT) nebo starším kolegou R423 (RX800Pro/XT).

Důležité je ovšem to, že zůstala zachována 256-bitová paměťová sběrnice, což umožní vychutnat si FSAA na Radeonu X800 i ve vyšších rozlišeních než je tomu u GeForce 6600GT. Stejně tak je tomu u všech technologií, které provází vyšší řady Radeonů (3Dc, Geometry Instancing, Temporal AA). Výčet technologií a možností čipu R430 ukazují následující specifikace.

ASUS Radeon X800 - soupeř pro GeForce 6600GT
i Zdroj: Pctuning

SmartShader HD

  • Hardwarová podpora DirectX 9.0b
  • Vertex Shader 2.0
    • 65 280 instrukcí s řízením toku
    • Trigonometrické operace během 1 cyklu
  • Pixel Shader 2.0+
    • Až 1536 instrukcí a 16 textur (single-pass)
    • F-Bufferu druhé generace
    • 32 dočasných a pevných registrů
    • Multiple Render Target (MRT)
SmoothVision HD

  • 2 - 6x Sparse / Rotated-Grid Multi-Sample Anti-Aliasing
  • Programovatelný MultiSampling s gamma korekcí afektovaných pixelů
  • Temporal Anti-Aliasing
  • Centroid Sampling
  • Bezztrátová barevná komprese v poměru 6:1
  • 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrování (~128-tap)
  • Adaptivní bilineární a trilineární filtrace
  • 3Dc komprese normálových map (poměr 4:1, reálně ~2:1)
HyperZ HD

  • 3-úrovňový Hierarchal Z-buffer
  • Bezztrátová komprese Z-bufferu
  • Fast-Z-Clear


VideoShader HD

  • Integrace Pixel Shaderů pro akceleraci videa
  • FullStream pro PostProcessing (MPEG4 formáty podle podpory )
  • VideoSoap pro úpravu struktury obrazu videa (denoise, smoother...)
  • HW akcelerace všech MPEG formátů pro video (encoding, decoding)
  • Motion Compensation, iDCT, DCT
  • Adaptivní De-Interlacing (na úrovni pixelu) a úprava snímkové frekvence
ASUS Radeon X800 - soupeř pro GeForce 6600GT
i Zdroj: Pctuning


- design čipu R430 -

V tabulce vidíte srovnání dvou hlavních konkurentů (Radeon X800 vs. GeForce 6600GT), ale pro ilustraci jsou přítomny ještě karty ATi Radeon X800XL a nVidia GeForce 6600. Z tabulky jasně vyplývá, že Radeon X800 je papírově o dost silnější.

Nevýhoda jader ATi je v absenci podpory Shader Modelu 3.0, který je ovšem ještě hudbou budoucnosti a na trhu není žádná hra, která by jej dokázala naplno využít. Objevují se snahy o zapracování do stávajících enginů (FarCry a PainKiller), což ovšem neznamená, že hry s touto podporou vypadají lépe nebo se v nich dosahuje vyššího "framerate".

 GeForce 6600

GeForce

6600GT

T

Radeon

X800 XL
Radeon X800
Výrobní proces0.11 ľm TSMC0.11 ľm TSMC0.11 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu128-bit128-bit256-bit256-bit
Název čipuNV43NV43R430R430
Paměťová sběrnice128-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
Paměť128-256 MB128MB256 MB256 MB
Takt čipu300 MHz500 MHz400 MHz400 MHz
Takt pamětí275 MHz
(550 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
350 MHz
(700 DDR)
Paměťová propustnost8.8 GB/s16.0 GB/s32.0 GB/s22,4 GB/s
Fill-rate (single-texturing)2400 Mpixel/s4000 Mpixel/s6400 Mpixel/s4800 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)2400 Mtexel/s4000 Mtexel/s6400 Mtexel/s4800 Mtexel/s
Vertex Shader3366
Maximální počet transformací Troj./s375M375M780M780M
Počet Pixel Pipelines881612 (z 16ti)
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze3.03.02.0 (b)2.0 (b)
Pixel Shader verze3.03.02.0 (b)2.0 (b)
DirectX9.0 c9.0 c9.0 b9.0 b
AntiAliasing2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
AA specialitykombinace SS+MSkombinace SS+MSTemporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologieUltraShadow 2UltraShadow 23Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3
3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3

Specifikace karet Radeon X700 jsou opomenuty schválně, protože pokud je ATi nezačne prodávat výrazně levněji, tak o nich nemá smysl uvažovat. Takový Radeon X700Pro je důstojným konkurentem maximálně pro GeForce 6600 a pokud by tedy společnost snížila ceny na úroveň těchto karet, tak bychom zde měli opět zajímavý produkt.

 Radeon X800 PRORadeon X850 PRORadeon X800 XLRadeon X800
Výrobní proces0.13 ľm TSMC low-k0.13 ľm TSMC low-k0.11 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit256-bit
Název čipuR420R480R430R430
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB256 MB256 MB256 MB
Takt čipu475 MHz520 MHz400 MHz400 MHz
Takt pamětí450 MHz
(900 DDR)
540 MHz
(1080 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
350 MHz
(700 DDR)
Paměťová propustnost28.8 GB/s34.6 GB/s32.0 GB/s22,4 GB/s
Fill-rate (single-texturing)5700 Mpixel/s6240 Mpixel/s6400 Mpixel/s4800 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)5700 Mtexel/s6240 Mtexel/s6400 Mtexel/s4800 Mtexel/s
Vertex Shader6666
Maximální počet transformací Troj./s713M780M 780M780M
Počet Pixel Pipelines12 (z 16ti)12 (z 16ti)1612 (z 16ti)
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)
Pixel Shader verze2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)
DirectX9.0 b9.0 b9.0 b9.0 b
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3
3Dc Compression
Temporal AA
OverDrive 3 (?)
3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3
3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3

Výhody a nevýhody Radeonu X800

Radeon X800 má ovšem jeden nevyužitý potenciál, a tím je možnost otevření zbývajících pipelines. Bohužel zatím nikdo nepřišel s fungujícím návrhem, který by umožnil plné využití čipu R430. ATi si zřejmě poučena z Radeonu 9500 256-bit toto tajemství pečlivě hlídá.

ASUS Radeon X800 - soupeř pro GeForce 6600GT
i Zdroj: Pctuning

Dalším menším nedostatkem je přetaktování, které u jader R430 činí v průměru 40-50MHz a bohužel ani přídavné napájení přítomné na některých kartách nepomáhá. Teplota tohoto čipu se jen málokdy vyšplhá k 70 stupňům, takže zrada může být ještě někde jinde. Je pravděpodobné, že ATi nechce, aby karty s čipy R430 jakkoli konkurovali dražší sérii s čipem R480.

Radeon X800 má také jednu výhodu, kterou mu zajišťují použité 2.0ns čipy Samsung, které bez větších problémů přetaktujete na hranici jednoho 1GHz a dostanete tak propustnost dražšího modelu Radeon X800XL. Oba modely mají stejný přístup k pamětem  (256-bit), a to je také hlavní výhoda Radeonu X800.

Smutné ovšem je, že se u nás tento Radeon prodává za nesrovnatelně vyšší cenu oproti GeForce 6600GT, a to mu veškeré jeho výhody smazává. Ceny stanovené pro Evropu jsou poněkud jiné než ceny na dolarových trzích, kde GeForce 6600GT stojí naprosto stejně jako Radeon X800. Bohužel můžeme jen tiše závidět.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning