Bez nostalgie, bez médií a stále online, nebo nic: Přichází konec éry retro?
i Zdroj: depositphotos.com
Hry Článek Bez nostalgie, bez médií a stále online, nebo nic: Přichází konec éry retro?

Bez nostalgie, bez médií a stále online, nebo nic: Přichází konec éry retro?

Michal Rybka

Michal Rybka

18. 9. 2022 15:00 3

Seznam kapitol

1. Budoucnost minulosti 2. Digitální distribuce a nové formy vývoje 3. I retro může zmizet 4. Online vždycky? 5. Nespoléhat na firmy

Dnes se nacházíme uprostřed retrovlny. Staré platformy, hry a celková estetika sedmdesátých až devadesátých let láká i fanoušky, kteří ji sami nezažili. Postupně se ale blíží zeď tvořená digitální distribucí: Má ji retro šanci přežít?

Reklama
Reklama

Nedávno jsem narazil na výborný dokument Not for Resale (2019), který pojednává o herních retroobchodech, retrofanoušcích, retropubliku, herních vývojářích a obecně všech, kteří milují tuhle potrhlou a zábavnou gamesnickou komunitu. Je výtečný, nic nekomentuje, jenom nechává mluvit lidi, vyslovovat jejich názory – a ty překvapivě zajímavě diskutují obě strany toho, co přišlo po roce 2000, totiž nastupující digitální distribuce a jejího dopadu jak na budoucnost, tak i na budoucí minulost počítačových her.

Na dokumentu je zajímavá právě jeho vyváženost: Je snadné považovat digitální distribuci jak za dar, tak zároveň i za prokletí, ale ono to něco přináší a něco to bere. 

Fyzické kopie her lze vlastnit, a tedy i prodávat. Fyzické kopie her – cartridge, kazety, diskety i optická média jsou ze zákona považovány za věci a stejně, jako je můžete kupovat, můžete je také prodávat. Vydavatelé se dlouho bránili této praxi a zaváděli aktivační mechanismy, které, technicky vzato, nejsou součástí fyzické kopie a mohou je regulovat odlišně.

V nejrozšířenější formě tak bylo běžné, že jste dostali médium s aktivačním kódem, kdy z hlediska práva jste médium prodávat mohli, ale použití aktivačního kódu mohl vydavatel limitovat – například na určitý počet aktivací celkem. Byla to pitomost, otravná pitomost, ale oni to prostě chtěli. Mechanismy aktivace hry vám mohou pěkně zavařit, i když držíte hru fyzicky.

Zachovalé a raritní kopie mohou mít investiční kvality. Sbírání zvláště herních catridgí je velmi náročná disciplína, protože existují catridge vzácné, prototypové, ty, které byly vytvořeny pro účely soutěží. A ty se prodávají za docela šílené ceny – co říkám, za docela šílené ceny se dnes prodávají i poměrně normální hry s významným dopadem na historii: Nerozbalený Vietcong se prodal za 40100 korun a nerozbalená Mafia za 60900 korun! 

Samozřejmě, dnes asi každý z týmu, kdo dostal několik kusů a obvykle je rozdal, může litovat. Ale tohle je věc sběratelská a takové věci poněkud popírají logiku, protože se cena liší podle toho, jak moc to dražitelé chtějí. Někdy je cena ustřelená proto, že se o danou věc přetahují dva bohatší zájemci – a výsledná částka tak reflektuje skutečnou hodnotu hry jenom velmi nepřesně.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning