Zpět na článek

Diskuze: Budoucnost podle letošního CESu: více AI, méně rozumu

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

RD1
RD1
Level 1 Level 1
21. 1. 2026 18:43 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Dodnes jsem nenarazil na nikoho, kdo by mi jasně vysvětlil, jak přesně hodlá udržovat novou AI ekonomiku v chodu" Může to fungovat pokud stát vybere na daních dost peněz aby mohl vyplácet základní příjem. Aby vybral dost peněz, musí mít na svém území (a ve své moci) dost vydělávajících firem. To znamená upřednostňovat domácí firmy před nadnárodními, offshorovými a dovozy (cla). Dále musí efektivně zdaňovat zisk a vytvořenou hodnotu. Zrušit zdanění zaměstnanců a navýšit o to uvedené daně. Tato změna by zpočátku měla být daňově i příjmově neutrální. Jak bude stoupat počet nezaměstnaných, poroste vlivem AI produktivita a tím i daňové příjmy státu. K tomu bude třeba, aby stát přestal sabotovat růst zelenou ideologií. Vhodné by bylo také vyhostit cizince.

Ostatní způsoby z článku připomínají spíše současné dotace, kdy se obohatí ten, kdo umí nakrmit úředního šimla. Hlavní je "čerpat", ale výsledek většinou za moc nestojí.

Nevýkonnost minulého režimu byla způsobena jednak netržním centrálním řízením, jednak poměry ve státních firmách, kde lidé často sledovali své zájmy tím, že se flákali, dělali melouchy a kradli co se dalo. Tyto tendence by však AI mít neměla. Proto bych nelámal hůl ani nad případným provozováním automatických továren státem. To však až ve vzdálenější budoucnosti, kdy vše na trhu bude mít vyhovující úroveň. (Politici totiž často koupí to, co je nejhorší, nebo alespoň nejdražší.)

F1DLA
F1DLA
Level 39 Level 39
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
25. 1. 2026 06:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RD1 "K tomu bude třeba, aby stát přestal sabotovat růst zelenou ideologií. Vhodné by bylo také vyhostit cizince"

Pobavilo :)

chulygun
chulygun
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
20. 1. 2026 21:47 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Myslíte si, že někoho byť jen rámcově zajímá, co se stane například se zaměstnaností v sektoru služeb v Indii?"

Myslím si, že India má daleko větší problémy než nějakou AI. Takhle v rychlosti mě napadají například ty stovky milionů negramotních občanů, kteří se dál ve velkém nekontrolovaně množí.

cztajtrlik
cztajtrlik
Level 47 Level 47
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 1. 2026 22:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@chulygun Docela se o dlouhodobe trendy demografickeho vyvoje zajimam a nestacim se divit. Nez jsem se zajimat zacal, mel jsem dlouhou setrvacnost v zazitych stereotypech. Jenze cisla mluvi jasnou reci a ty stereotypy bouraji. Indie ma pomerne verohodne udaje a cisla jsou 1,9-2 ditete na zenu, tedy dostala se pod 2,1. Zaostalejsi regiony je maji vyssi, jenze logickym cilem je zaostalost postupne snizovat.

Afrika jako celek je na dohled 4 detem na zenu se sestupnou tendenci pri stale vysoke umrtnosti. V povalecnem obdobi byla na dohled 7. Z naseho kratkodobeho/generacniho pohledu to pusobi jako stale vysoke cislo, ale za 75 let se porodnost snizila o 40 %. Pokud cinske a jine penize zvitezi nad kmenovymi valkami a uroven vzroste, sesup se zrychli. Blizky vychod - blizi se pod tri, pricemz prumer zveda takovy Jemen s 5 detmi - ale kolik se jich dozije puberty? Bohate arabske staty jsou hluboko pod 2,1 a zachranuji to migraci. Da se pokracovat donekonecna.

K postupnemu vymreni lidstva netreba viru ani jine hrozby. "Staci" pokrok, urbanizace a zabava. Za 100-200 let to timto tempem bude velmi zajimave.

Reklama
AndyF1
AndyF1
Level 11 Level 11
19. 1. 2026 12:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Dodnes jsem nenarazil na nikoho, kdo by mi jasně vysvětlil, jak přesně hodlá udržovat novou AI ekonomiku v chodu" Nuz ako doteraz niekomuto bude AI hype udrzovat dobre ekonomiku v chodu. Docasne. Na ukor ostatnych tak ako vzdy. Mno a potom to praskne. Vacsina realne nepracujucich ludi nebudu generovat dostatocne prijmy sebe a svojich firmam. A tym padom ani nebudu moct dostatocne minat = posuvat si peniaze medzi sebou .Nebudu zisky. Nebude zmysel zivit drahe AI datacentra len na to aby si rozne AI medzi sebou tvorili fiktivne finacne tranzakcie z ktorych sa nikto nenaje.

Drewo
Drewo
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 10:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

AI robi ludi hlupymi...

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 47 Level 47
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 11:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Drewo To těžko. Hlupáka že sebe dělá sám člověk. Hlupák hlupákem zůstane a ani AI tomu nepomůže.

AI je volba, možnost.

LV426
LV426
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 11:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner Máte pravdu oba. Bohužel dnešní imbecilni generace mladých, kteří nedokáží myslet sami za sebe... stačí se podivat tady na tom webu co místní pseudopisalci prezentují.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 47 Level 47
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 11:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Škatulkování

Drewo
Drewo
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 11:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner No neviem..co k nam chodia na pohovory ludia..tak pri otazkach je ich najcastejsou odpovedou, ze by napisali do chatgpt....schopnost nieco riesit vlastnou hlavou ide geomtricky dole cim viac clovek pouziva inu hlavu(AI)

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 47 Level 47
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 11:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Drewo Jasný, musíte zaplatit a přijdou i normální na pohovor.

Drewo
Drewo
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 12:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner to je ale nezmysel...vyska platu nerovna sa normalny clovek...

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 47 Level 47
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 15:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Drewo To netvrdím. Pouze tvrdím, že pokud je nabídka nízká, musíte počítat s horší nabídkou uchazečů o práci. Takový je dnes trh.

Drewo
Drewo
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 20:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner prepac ale je to stale nezmysel...nech je na poziciu nutna vedomost xy, plat nech je z...., ak uchadzac nema sajnu xy, ako ho ospravedlni, ze pozicia nuka z? cize bez ohladu na to, aky je plat, ked je v hlave nasrate..tak je v nej nasrate...

RomanL
RomanL
Level 28 Level 28
20. 1. 2026 09:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Drewo To jistě, ale pokud bude ten plat odpovídající, přijde vám tam i ten, co v hlavě na*ráno nemá. ;-)

Drewo
Drewo
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
20. 1. 2026 14:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RomanL to ja nijak nespochybnujem..ja len spochybnujem tvrdenie, ze velky plat rovna sa automaticky nenasrate v hlave :)

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 47 Level 47
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 1. 2026 16:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Drewo To ke stále mimo. Nikde netvrdím, že více peněz znamená více rozumu. To ani nejde. Pouze říkám, že čím kvalitnější nabídka, tím kvalitnější uchazeči.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 49 Level 49
19. 1. 2026 12:56 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner Lukáši, bohužel to není o penězích. Ve firmě vyselektuju tak 1:20 se kterým se dá normálně nějak pracovat. To co přijde na pohovor je fakt hrozný. Nezvládají zátěž, hroutí se ve stresu, neuznávají nadřízené, neumí pracovat ani v týmu ani samostatně, někteří neumí pracovat vůbec. Neumí přemýšlet, půlka z nich nedá dohromady souvětí a ta druhá půlka nenapíše souvislý text do mailu, o nějaké prezentaci nemluvě. Sněhové vločky co se při každé příležitosti zhroutí. A to se bavím o lidech se SŠ a VŠ vzdělání, kteří berou dvojnásobek průměrné mzdy i více.

Hlavně že chtějí služební auto ikdyž nikam nejezdí, peněz víc než mám já sám, zkrácenou pracovní dobu a čokla na pracovišti :-) A ideálně automat na smoothie a štětku jednou týdně. K posrání s nima. :-)

LV426
LV426
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 13:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant 😃

Jj, generace dementu nám tady roste, tvrdím to celé roky, někteří se na mě dívali jak na debila, negativního člověka, člověka co nemá rád děti a nevím, co ještě.. no, sleduju, že už jim to pomalu dochází, co za hňupy doma vychovávají.

A o penězích to vůbec není, to Lukáš ustřelil mimo, i kdyby měli 50k měsíčně, pořád to budou stejně neschopné lamy.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 49 Level 49
19. 1. 2026 16:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Je to tak. Nejhorší je, že si nemůžeš dovolit takového člověka vzít, byť bys mu chtěl dát šanci nebo si ho vychovat, protože by ti rozjebal team, který funguje. Nakonec stejně vezmu lidi na doporučení, kterého si přivedou ostatní sami do teamu a kterého si i sami vychovají ...

Elevea
Elevea
Level 11 Level 11
21. 1. 2026 17:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Tos ztratil kontakt s realitou, ne? Podívej se jaký je průměrný hrubý plat.

Papundeklpunk
Papundeklpunk
Level 43 Level 43
22. 1. 2026 16:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Ta děcka nerostla ve vzduchoprázdnu, jak jsme si je vychovali je zodpovědnost rodičů a společnosti, tedy naší generace...

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 47 Level 47
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 15:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant Chápu tu frustraci. Sám jsem 15 let vedl tým lidí, kteří se mnou byli od prvního pohovoru až po ukončení pracovního vztahu. Není to prdel.

JiVy
JiVy
Level 49 Level 49
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 1. 2026 17:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant U nás v týmu máme dva studenty, kteří pracují samostatně a dokáží zvládat prakticky cokoliv, co před nimi přistane. SQL, Python, R atd.
Je tedy fakt, že selekce je poměrně náročná a jde o jednotky kusů z původních desítek zájemců.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 49 Level 49
20. 1. 2026 17:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy To je dobre, taky mame par cerstvych hlav. Jsou sikovni, snazi se, chteji se vsechno naucit.

JiVy
JiVy
Level 49 Level 49
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 1. 2026 18:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant Měli jsem kolegu, který vystudoval matiku v Británii a měl o sobě docela dost vysoké mínění. Asi oprávněně, protože od nás odešel a plat si zmnohonásobil. Jenže se ukazuje, jak je v matematice důležitá otevřenost myšlení. Nedokázal pohnout s úlohou:
Tři hráči hrají kostky o bank. Přitom dokola házejí kostkou.
- hráč A bere bank, pokud mu padne 1,2,3
- hráč B bere bank, pokud mu padne 4,5
- hráč C bere bank, pokud mu padne 6
Jaká je pravděpodobnost, že vyhraje hráč C?
Já to dal z hlavy za 5 minut a to jsem trapný, protože je to řešitelné do jedné minuty.
Prostě středoškolské matematické olympiády vytrénují schopnosti, které se reálně hodí málokdy, ale občas přece jenom ano 😎

JiVy
JiVy
Level 49 Level 49
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 1. 2026 23:24 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy Doufám, že ten, kdo dal palec dolů sem napíše řešení úlohy. 😎

tritonis
tritonis
Level 1 Level 1
17. 3. 2026 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy 1:13 ?

theyarealldeaddave
theyarealldeaddave
Level 46 Level 46
19. 1. 2026 14:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner na to neni potreba AI - staci se podivat na vysledky voleb xx let z5 - cca pulka populace byla debilni vzdycky

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 47 Level 47
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 15:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@theyarealldeaddave Nehodnotil bych podle voleb. Funguje tam obrovská manipulace. Spíš to bude o pohodlnosti.

RomanL
RomanL
Level 28 Level 28
20. 1. 2026 09:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@theyarealldeaddave A která půlka KONKRÉTNĚ? 🤪

Lukáš Cee
Lukáš Cee
Level 25 Level 25
20. 1. 2026 09:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RomanL Jasně, že ta volící Ano, SPD, svobodný, komunistku Konečníkovou a fašouna z mošťárny

RomanL
RomanL
Level 28 Level 28
20. 1. 2026 09:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Drewo Ale kdepak, to s tím nijak nesouvisí...

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
20. 1. 2026 10:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Drewo presne tak AI cili na lidskou lenost a pohodlnost nabidnou to zdarma aby naucili lidi to pouzivat kdyz se stanou zavislymi, zpoplatni to a muzou si rict cenu jakou chteji protoze zavislaci uz neumi pracovat bez toho o to tu jde, navic to samozrejme krade vsechny napady a kod.

LV426
LV426
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 07:01 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak já nevím, když to tak čtu, je větší "hrozba" ta AI nebo lidi? 😀 Ty vole, to tady ještě nebylo a udivuje mě, že to není od toho ddementa, nebo jo? nVidia tezi na grafikach a az pak je dá do prodeje 🙃😃 To mě poser. Doposud jste hoši nepoložili zásadní otázku... Dělá to i AMD? 😁

Slusnak123
Slusnak123
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 1. 2026 12:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Asi ne, když nemá ty výdělky. 😃

Reklama
maslovycroissant
maslovycroissant
Level 49 Level 49
18. 1. 2026 12:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nejvetsim uspechem a vyhercem soucasneho AI je marketing, ktery vsechny presvedcil, ze soucasne modely neuronovych siti jsou “AI”. Porad jsou to jen naucene neuronky na urcity ukol at je to LLM, robotika, upscaling apod. Staci jim dat za ukol “neco” co neumime, nezname, nemame to dovyresene - jadernou fuzi, cestovani rychlosti svetla apod. - a jsou vsechny tyhle “AI“ v prdeli i s kytickama. Skutecneho AI dosahneme az s kvantovymi pocitaci ktere tady hned tak nebudou (a ani soucasna “AI” je nevyresi).

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
18. 1. 2026 14:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant jiste soucasne "AI" neni zadne AI to neni zadna inteligence, jen nauceny stroj na nejakych datech aby daval nejaky vystup nic vic nic min, kdyz vidim ty giganticky vykony na GPU tezbe krypta tak si spis myslim ze cele AI slouzi na zakryti te tezby aby se velci hraci zbavili malych mineru a nemuseli se s nimi delit, pro tento ucel je samozrejme drzen dlouhodobe ultra nizky kurs techto men. Kvantove pocitace to je neco na uplne jinem principu a na nejake AI to zrejme nebude pouzitelne to umi dobre resit ulohy typu hashovani sha256 ultra rychle. Potiz je ze nikdo nevi jestli kvantove pocitace jsou vubec resitelne tam z principu neni problem rychlost ale vyresit nejak chybovost, to je nejvetsi problem techto stroju, proto ze ty nefunguji jako kremikove pocitace kdy 1+1=2 strojove presne, tam se hraje s pravdepodobnosti.

StratoLZImo
StratoLZImo
Level 42 Level 42
18. 1. 2026 17:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 Zase tie tvoje konspiracie o tazbe krypta na gpu. Uz v minulosti si pisal, ze nvidia si na svojich novych gpu najprv zatazi a az potom ich doda na trh... Pritom vacsina "tazby" dnes prebieha na specializovanych asic mineroch, ktore su neporovnatelne efektivnejsie. Ani raz si neukazal rozumny zdroj, ktory by potvrdzoval realnost tychto tvojich konspiracii. Riadis sa primarne pocitmi a dojmami?

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
18. 1. 2026 18:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@StratoLZImo Co ja na tom zakonspiraci, vem si treba raven coin, 100% asicproof algoritmus, dnes probehl halvig a pred nim byl hashrate 4-5 TH a po halvingu se drzi 6-7 TH coz je proste nesmyslna hodnota normalni by bylo kdyby to pokleslo, no nekdo vi neco co my ne nebo co my jen tusime. 7Th znamena asi 250 000 prumernych GPU kolem 30MH maji rx6800xt napr. Kdyz si na 2miners rozkliknu nektere ty nejvetsi minery na poolu vidim tam tisice rigu ktere maji kolem 350-400 Mh na stroj a pak i rigy kolem 500 Mh coz jsou pravdepodobne nejake 4090. Takze to nejsou zadne vymysly ale realne bezici mnozstvi GPU na tezbe a to se bavime o 1 krytomene ktera je defakto kopii BTC. Takze podle me je AI jen zaminka vetsina vykonu se vyuziva na vypocty kryptografie pro overovani transakci v techto sitich ne pro zadne AI, to je jen hypovadlo. Bohuzel soucasne AI neni zadne AI tak to proste je.

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
18. 1. 2026 18:29 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@StratoLZImo to si pis ze to NV dela a ve velkem. Hlavne si nemysli ze si koupis za 60k kartu na hry tak si bud jiste ze to GPU uz ma najeto nekolik let v tezbe. Proto maji takove zisky, to neni zadnym AI, ale tezxbou protoze oni za 2 roky tezby to GPU zaplati vyrobni cenu treba 10 nasobne a pak to jeste s brutalni marzi prodaji blbcum na hry :-D

Slusnak123
Slusnak123
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
18. 1. 2026 18:55 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 Mně by jen zajímalo, jak to ta Nvidia konkrétně dělá. Vycházím z toho, že Nvidia vyrábí čipy, ne hotové karty (pokud pominu FE, kterých zase tolik není). Takže třeba Asus vyrobí kartu a Nvidia jim řekne, ať jim kartu na chvilku půjčí, že si jen trochu zatěží? Nebo Nvidia vyrobí čip a než ho předá Asusu, tak ho strčí do jiné karty, tam těží, pak ten čip zase odmontuje a čip předá Asusu? Jak to podle vás konkrétně probíhá? A když tvrdíte, že čip těží několik let, tak to znamená, že třeba čipy generace 5000 už někde těžily třeba od roku 2023? Jste si jistý, že by se to utajilo, že by třeba někdo z TSMC neprokecl před launchem generace 5000: “hele, my už tyhle čipy vyrábíme několik let”?

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
18. 1. 2026 18:58 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 to ja nevim jestli ty cipy priletuji na nejake specialni tezebni hashboardy a po skonceni kampane je odletuji udelaji nove kulicky a poslou vyrobci karet, spis proste provozuji ty karty ktere se vyrabeji vetsinou v cine v kooperaci s tamnimi vyrobci v klasickych riserech jako uz kompletni karty a jen je pusti na trh se zpozdenim treba 2-3 let. To se musis zeptat kamose huanga, ale ver tomu ze je zatim giganticky ojeb koncoveho zakaznika. Jen takova zajimavost tezba na rx5700xt algo kawpow, nalezen bod max energo efektivity me jedou asi 0.24 joule/megahash davaji asi 22-24Mh na kartu, karty jsou velice levne ja je mam uz od roku 2021 zaplacene na tezbe ETH. Srovname s mnohem modernejsi rtx5090 ktera dava 85Mh / 360watt coz je efektivita 0.236 joule/megahash tj energo efektivita je stejna s kartou starou 5 let !!! To je primo sen minera, aby stare karty co maji dost pameti na dalsi 5 letou kampan byly stejne efektivni jako aktualni top :) Na asic tezbe tak to z tohoho pohledu katastrofa koupis uz vybehovy stroj a nez se zaplati vykon/diffi stoupne o tolik ze uz skoro nic nevydelas. Jen mi to prijde zajimave zminit. 5090 stoji asi 60k czk 5700xt stoji 2.5k tedy za 10k mam 4 karty ktere vykonove vyrovnaji rtx5090 za 60k :-D

Slusnak123
Slusnak123
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
18. 1. 2026 19:03 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 A máte proto nějaké důkazy nebo alespoň indicie? Tohle by se přece muselo prozradit. Třeba TSMC by muselo několik let před launchem vyrábět dané čipy. V tom oboru pracují desetitisíce, statisíce lidí, to by se neutajilo.

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
18. 1. 2026 19:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 Pochybuju ze NV chce aby nekdo mel nejake dukazy ;) No kazdy at si veri cemu chce ;)

Slusnak123
Slusnak123
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
18. 1. 2026 20:57 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 Tak mezi tím, zda někdo něco chce a zda se bez ohledu na jeho vůli něco stane, je rozdíl. Psal jsem, že ty čipy se vyrábí v TSMC, opravdu si myslíte, že by se nepřišlo na to, že ty čipy se nezačaly vyrábět půl roku před launchem dané generace, ale třeba 2 roky, jak uvádíte výše? To by třeba mohlo znamenat, že daný výrobní proces by ještě nebyl k dispozici. Taky by to znamenalo, že společnosti AMD a Intel by 2 roky laskavě čekaly, až si Nvidia natěží a pak by teprve přišly na trh se svými produkty. Tak ano, ať si každý věří čemu chce, ale to, co píšete, mi připadá jako konspirační teorie jako vyšitá.

Tomcat2
Tomcat2
Level 23 Level 23
18. 1. 2026 22:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 Je to tak, píše nesmysly...

CertaVeritas
CertaVeritas
Level 20 Level 20
18. 1. 2026 23:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 Ono to znelo ako ulet uz ked to letmo spomenul. Teraz ked sa rozpisal je celkom zjavne, ze to je konspiracia na urovni zidojasterov z inej dimenzie.

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
19. 1. 2026 00:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 to ja nevim jen predestiram jak NV prisla k extremnim ziskum, jestli tomu verite to uz je na kazdem, AI je jen bublina vetsina GPU se pouziva na neco jineho.

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
19. 1. 2026 00:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CertaVeritas a nebo neni a na tom jestli tomu verite nebo ne celkem nezalezi, jen to byl takovy nahled jak firmy navysuji sve zisky, bitmain ten toto dovedl k dokonalosti a ver tomu ze v tom jede mnohem vic vyrobcu.

casperdeluxe
casperdeluxe
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 08:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 Jo tak ty jen předestíráš, jak NV přišla k extrémním ziskům jo? :D Zkus se zamyslet nad tím, jestli je to vůbec možné. Ale jakože opravdu možné. Ne stylem: "myslím si, že to je možné" Spočítej si, kolik karet by muselo 2 roky těžit, aby vydělali 30mld USD. Zamysli se nad tím, kolik lidí je v tom okruhu od návrhu čipu, přes výrobu, PCB, konektory, chlazení, balení atd atd...

Slusnak123
Slusnak123
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 1. 2026 09:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperdeluxe To už by se mi zdálo proveditelnější, aby ty karty těžily potajmu z domova od každého vlastníka karty.

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
19. 1. 2026 13:35 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperdeluxe ano mozne to je, no jen na raven coinu coz je 1 kryptomena ciste na GPU bezi aktualne kolem 250 000 stredne vykonnych karet typu rx6800xt, vzhledem k dlohodobe nizkemu kurzu je jasne ze z retailu tam bude minimum takze to vsecko jsou velci hraci a vyrobci GPU. Potajnu z domova nektere jiste tezi, ale to uz je o tom do systemu propasovat virus s minerem, zkuseny uzivatel to ale velmi snadno pozna. Nebo dokonce nektere webove stranky kdyz zjistily aktivni adblok tak si vzaly prispevek uzivatele tim ze to zaplo tezbu, coz je teda docela svinarna.

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
19. 1. 2026 13:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperdeluxe ano, protoze telata jako jsou zde mnozi si neco takoveho ani nedokazi predstavit :)

casperdeluxe
casperdeluxe
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 1. 2026 15:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 250.000 karet? To je jako hodně? Kolik dolarů tak v průměru dělá jedna karta za měsíc?

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
19. 1. 2026 15:31 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperdeluxe To je hodne karet na to ze jde o jeden maly altcoin a kurz je 3 roky dole. S aktualnim mrtvym kurzem samozrejme malo, ale kdyz se to podrzi a proda na dalsim ATH tak pomerne hodne +teplo na vytapeni zdarma ;) Kdyz to udelas dobre a prodas na kurzu kolem 0.4$ (next ATH by melo byt 0.4-0.6$ po roce 2030-2034 uz 2x tolik) tak blbych 10 rx5700xt ti s elektrinou za 7 czk udela mesicne prumerny cesky plat +teplo zadarmo tj usetris sekundarne i za vytapeni a rx5700xt budou pouzitelne az do roku 2030, omezeno pameti.

Slusnak123
Slusnak123
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 1. 2026 15:49 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 Jen drobný dotaz od člověka zcela neznalého oboru: pokud tu bude bambilion kryptoměn, jak bude zajištěno, že s nimi někdo bude chtít obchodovat, resp. že budou mít nějakou reálnou hodnotu?

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
19. 1. 2026 17:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 vsak jiste 99% z nich jsou tzv. scam coiny, tezene na odlakani pozornosti aby mali mineri netezily ty zajimave a nemuseli se s nimi velci delit, jine se pouze snazi nalakat investory na rust kurzu ktery ale u kryptomen lze regulovat podle potreby regulaci mnozstvi obeziva v aktivnim trhu .. takze na falesny pohyb kurzu nalakaji pitomce, ano kdo zavcasu vyskoci tam vydela ale ti ostatni hodleri jsou v pytli pak prijde exitscam majitele jako na "lune" a ze 120$ za coin mas 0.001$ za 24h a samozrejme to uz se nikdy nepohne. Takze mas pravdu v tom ze mnoha krypta jsou urcena k nekalym ucelum.

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 48 Level 48
18. 1. 2026 14:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant Ke zlepšení života opravdu nepotřebuješ cestovat rychlostí světla, ale třeba totální revizi zákonů a regulací.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 49 Level 49
18. 1. 2026 21:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista Jen priklad co mi prisel na mysl. Je asi tak miliarda veci k reseni, neber to doslova.

JiVy
JiVy
Level 49 Level 49
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 1. 2026 17:29 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant Náhodou, tohle je ten správný příklad. Jde o úlohu, u které nemá nikdo představu, jak by se dala řešit. Tady bude LLM zákonitě v koncích.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 49 Level 49
20. 1. 2026 22:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy Tak LLM určitě ne, ta na to není stavěná. Ale i specializované vědecké neuronové sítě to nedají, na to ten výpočetní výkon je pořád dost slabý a za druhé naše poznání života, vesmíru a vůbec je na velmi nízké úrovni takže možná ty neuronové sítě máme navržené blbě. :-)

RHW
RHW
Level 31 Level 31
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
18. 1. 2026 12:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

obavam sa ze dopad bude uplne iny, ale to s uvidi.

ai je bublina. vsetko su to LLM nic samotne nemysli. a v podstate to nie je ani UI

Semik
Semik
Level 49 Level 49
22. 1. 2026 12:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RHW Ešte nie su pravé, ale je to len otázka času kedy nejaký Skynet nadobudne vedomie. Potom to už pôjde rýchlo 😁

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 48 Level 48
18. 1. 2026 11:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To, že odpadnou Indiáni je pro softwarový svět ultimátní dobro. AI nejspíše v dohledné době vyřadí v různých oborech i velký hráče jako Microsoft. Bude reálné vytvořit opravdu dobrý (a třeba i Windows kompatibilní) OS a potřebné nástroje s přiměřenými náklady. Bude možné jednodušeji optimalizovat software, vytvářet dokumentaci, přestat používat Java shity apod.

Semik
Semik
Level 49 Level 49
20. 1. 2026 00:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista Dosť nereálne, ale pekná myšlienka 🤭

CNNX
CNNX
Level 33 Level 33
20. 1. 2026 05:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista A potom si sa zobudil s rukou v serbli. AI urobi (=dokonca nadesignuje!) dobry OS, tak to urcite. :-D

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 48 Level 48
20. 1. 2026 20:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CNNX Aby ses nedivil. Tenhle rok bude nějakých 90% veškerého kódu vygenerováno pomocí AI?

CNNX
CNNX
Level 33 Level 33
21. 1. 2026 18:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista To ano. A presne nula operacnych systemov. ;-)

Reklama
Reklama
Reklama