Bleskovka: Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon | Kapitola 6
Seznam kapitol
Téměř každý den se objeví v komentářích článků nebo na našem fóru minimálně jeden tomuto podobný dotaz - "Bude můj procesor stačit na tuto grafiku?". U těchto dotazů je každý den důmyslně obměňován slovosled a formulace, podstata otázky však zůstává nezměněna. Proto jsem se rozhodl tímto krátkým článkem, tuto situaci objasnit pomocí několika testů.
Velmi zjednodušeně jsem se pokusil odpovědět na základní a velmi časté otázky, kterými jsou fóra, diskuse ale i mé icq stéle bombardovány. Nezapomeňte, že všechny testy a z nich plynoucí závěry platí jen pro toto rozlišení 1280 x 1024 a podobná nastavení systému. Zde je shrnutí a závěrečná doporučení :
- Ve hrách se více projeví přetaktování grafické karty, než procesoru - přetaktujte alespoň středně svou grafickou kartu a na hrách bude vyšší výkon znát.
- Při nepřetaktované grafické kartě stačí takt procesoru Core 2 Duo na 2,8GHz a nemusíte se bát, že vás bude procesor ve hrách "brzdit". Pokud budete grafiku taktovat stačí pak bohatě takt 3,0GHz.
- Extrémní hodnoty přetaktování procesoru a grafické karty jsou zbytečné, přidají vám sice několik bodů v herních benchmarcích ale ve hrách se výkon nijak rapidně nezvedne.
- V žádném případě neodpovídá procentuální hodnota přetaktování výkonovému nárůstu, ten je vždy mnohem nižší.
- Přetaktování rozličných komponent systému v rozumných limitech je zcela jasným přínosem pro zlepšení běhu her a s tím spojeným lepším zážitkem z her.
- Zapojení grafických karet v Multi-GPU je velmi ovlivněno výkonem procesoru, pro provozování těchto grafických systémů musíte mít procesor nadstandardně výkonný.
- Více než dvou-jádrový procesor není pro hry s jedinou grafickou kartou, ani pro SLI žádným přínosem. Výše přetaktované dvou-jádro bude v tomto směru vždy výkonnější.
Upozornění : Všechny závěry jsou jen obecná doporučení, pro každý konkrétní procesor a systém si je musí uživatel aplikovat sám dle svých možností s dovedností, a samozřejmě možností komponent. Toto není návod jak přetaktovat systém, ale jen souhrn obecně platných pravidel pro tyto a podobné případy.
DOPLNĚNÍ : Pro velký zájem o tuto problematiku připravujeme test formou velkého článku - v testu budou zahrnuty i jedno-jádrový procesor jako ekvivalent "velmi pomalých" procesorů a budeme testovat pro větší objektivitu v těchto hrách : Prey, Dark Messiah Might Of Magic, Oblivion, Gothic 3, Call Of Duty 2, Company Of Heroes, Need For Speed, Rainbow Six Las Vegas. Doufám že to už uspokojí všechny.