Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Aero OC 12GB: V bílém kabátě, přetaktovaná a s našlapaným chladičem
i Zdroj: PCTuning.cz
Grafické karty Recenze Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Aero OC 12GB: V bílém kabátě, přetaktovaná a s našlapaným chladičem

Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Aero OC 12GB: V bílém kabátě, přetaktovaná a s našlapaným chladičem | Kapitola 23

Adam Vágner

Adam Vágner

18. 1. 2024 20:30 233

Seznam kapitol

1. Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Aero OC: představení a parametry 2. Konstrukce karty, konektory 3. Testovací sestava 4. Crysis 3 Remastered 5. Cyberpunk 2077 6. F1 22 7. Far Cry 6, GTA V 8. Metro Exodus Enhanced Edition, Red Dead Redemption 2 9. Witcher 3, World of Tanks 10. Boost v F1 22 (silent) 11. Boost v F1 22 (OC) 12. Boost v F1 22 s RT (silent)
13. Boost v F1 22 s RT(OC) 14. Boost v Metro Exodus (silent) 15. Boost v Metro Exodus (OC) 16. Boost ve World of Tanks (Silent) 17. Boost ve World of Tanks (OC) 18. Spotřeba, teploty 19. Otáčky ventilátorů, hlučnost 20. Průměrný výkon, poměr cena/výkon, 1920×1080 21. Průměrný výkon, poměr cena/výkon, 2560×1440 22. Průměrný výkon, poměr cena/výkon, 3840×2160 23. Závěr

Karty Gigabyte Aero v záplavě šedo–černých modelů v obchodech upoutají na první pohled netradičním bílým provedením. A to je k nezaplacení, ať už skládáte sestavu do bílé skříně, anebo do černé kvůli kontrastu sázíte bílé komponenty. Aero nepotěší jen barvou, ale i mohutným a výkonným chladičem.

Reklama

Ze srovnání provozních vlastností vychází u RTX 4070 Super Aero oproti slabší RTX 4070 Aero o něco hůř, než by podle „papírových“ předpokladů mělo, pokud bychom uvážili, že podle diagnostiky je mezi oběma kartami rozdíl v power limitu jenom 5 W. Problém je, že mám otestováno od obou modelů po jediném kuse, a tak se dá těžko říct, jestli je to obecná vlastnost všech kusů, anebo hrála roli nějaká kusovost čipu nebo běžné výrobní odchylky – v podstatě stačí jiná teplovodivá pasta nebo jinak dotažený chladič a na rozdíl je zaděláno.

Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Aero OC 12GB: V bílém kabátě, přetaktovaná a s našlapaným chladičem
i Zdroj: PCTuning.cz

U úspornější RTX 4070 Aero si chladič vedl o něco lépe. U RTX 4070 Super Aero je chladič stejný, reálný příkon karty byl zhruba o 12–20 W vyšší a s tím o pár stupňů stoupnou i teploty čipu. A s vyšší teplotou čipu se i ventilátory dostávají o něco výše a karta je hlučnější. V režimu OC už je hlučnost s ventilátory na více než 2100 ot./min nepříjemně vysoká, v režimu Silent se ale stále řadí k těm tichým kartám. V grafech s hlučností je sice až někde v polovině, ale to je dáno spíš tím, že je v nich hromada prémiových modelů, jejichž ventilátory už jsou s poslední generací chladičů v běžné sestavě téměř neslyšné. Pořád platí to, že základní modely výkonnějších karet s jednoduchými dvouventilátorovými i tříventilátorovými chladiči se běžně dostávají s hlučností přes 40 dBA a v tomto ohledu je na tom i Aero s naměřenými hodnotami kolem 35 dBA v tichém režimu stále skvěle.

Regulace ventilátorů už je vyřešená lépe, než tomu bylo při testech původní RTX 4070, a jak se dívám na stránky Gigabyte, i pro ni vyšly od té doby aktualizace BIOSů, které mají vylepšovat právě regulaci ventilátorů, takže by to asi stálo přinejmenším za přetestování provozních vlastností. Nejspíš to tedy nebude nejtišší RTX 4070 Super, kterou můžete pořídit, už jen od pohledu je v nabídce výrobců hned několik modelů s větším chladičem, které mají všechny předpoklady pro to být tišší.

Už u RTX 4070 Aero jsem zmiňoval, že nemám moc pochopení pro to, proč se výrobci u karet s podobným chladičem a dvěma BIOSy drží tolik při zemi a rezervy nevyužívají k tomu, aby u BIOSu OC nastavili jinak nejen regulaci ventilátorů, ale zvedli i limit příkonu a takty, zatímco tichý režim mohl zůstat tak jak je pro ty, co preferují lepší poměr výkon/watt a tiché chlazení.

S předvoleným továrním přetaktováním sice dosáhnete s oběma BIOSy měřitelného nárůstu výkonu proti kartě na referenčních taktech, ale je to jen malá náplast na výrazně vyšší cenu; ty dva tři snímky za sekundu navíc napříč většinou her lze brát jen jako malý bonus k výkonnému chladiči.

Adresovatelné RGB LED v rohu karty budou asi také jen málokoho vzrušovat natolik, aby kvůli nim pořizoval znatelně dražší model. A tam, kde by nějaký prostor na zlepšení byl, totiž u posunutí horní hranice limitu příkonu a s tím i navýšení taktů, jej Asus nevyužil.

Co příliš nepotěší, je cena. Karty v bílém provedení patří v nabídce k menšině, a nejspíš se jich neprodá tolik jako klasických šedivých myší, a už jen na to konto jsou nejspíš o něco dražší – to ostatně platí pro většinu bílých modelů. Pokud byste chtěli kartu s prakticky totožným chladičem pořídit levněji, stačí sáhnout k černé RTX 4070 Super Gaming OC a ušetříte několik stovek (a ještě k tomu dostanete podsvícené ventilátory).

U nás momentálně začínají ceny RTX 4070 Aero Super na 18 490 korun. Znamená to připlatit na základní model dva tisíce, a to už je dost na to, aby to příjemný poměr cena/výkon základních modelů posunulo mezi méně výhodné koupě. Dva tisíce navíc za kartu za šestnáct jsou ale pořád ještě celkem v normě, není to zdaleka nejdražší RTX 4070 Super v nabídce a prémiové modely jsou ještě o dalších patnáct stovek dražší.

Za mě je rozumný příplatek na výkonnější a tišší chlazení někde mezi 1000–1500 korun, aktuální dva tisíce už jej posouvají mezi karty, které nechcete jen kvůli funkčnosti, ale těch pár stovek navíc vám stojí za design a to, že nemá fádní vzhled.

Gigabyte RTX 4070 Super Aero OC, 12 GB
KLADYZÁPORY
Výkon blízký RTX 4070 TiNárůst výkonu díky továrnímu přetaktování mnohem nižší než rozdíl v ceně
Efektivita, poměr výkon/watt, zejména ve srovnání s RX 7800 XTDisplayPort pouze ve verzi 1.4a
V režimu Silent v zátěži tichá (ačkoliv ne neslyšná), bez zátěže pasivní chlazeníHorší poměr cena/výkon proti základním modelům
Chladič má velkou rezervuna relativně drahou kartu má pouze 12 GB paměti
Možnost výrazně navýšit power limit při přetaktování 
Orientační cena s DPH: 18 500 Kč

Verdikt

Gigabyte RTX 4070 Super Aero OC 12 GB nabízí mírně vyšší výkon než základní modely díky továrnímu přetaktování a výborné provozní vlastnosti díky velkému a výkonnému chladiči. Škoda jen vyššího příplatku, kvůli kterému má horší poměr cena/výkon než méně vybavené modely.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama