his-radeon-x700pro-lity-boj-karet-pci-express
Hardware Článek HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Redakce PCT

Redakce PCT

2. 12. 2004 00:00 32

Seznam kapitol

1. Radeon X700 = RV410 2. HIS Radeon X700 Pro 256MB 3. Testovací sestava a syntetické testy 4. Herní testy - Unreal Tournament 2004
5. Return to Castle Wolfenstein - Enemy Territory 6. Herní testy - Far Cry 7. Herní testy - Doom 3 a závěr

Nemáte 12 000 korun na novou špičkovou grafickou kartu, ale dokážete si představit, že byste dali dohromady částku 4000 - 7000Kč? Ano? V tom případě pravděpodobně patříte do široké skupiny uživatelů, kteří hledají nejlepší poměr cena/výkon ve střední třídě grafických karet. A právě zde, proti řadě karet PCI Express GeForce 6600 a 6600 GT, nasadila firma ATi čipy Radeon X700 Pro a X700 XT. Má smysl o nich uvažovat? Jsou lepší nebo horší od řešení nVidie? Nebo stačí nižší řada Radeon X600? Na tyto otázky odpovíme v tomto článku...

Reklama

V dnešní recenzi se podíváme na nadcházejícího zástupce grafických karet střední třídy určených pro novou sběrnici PCI Express, na Radeon X700 Pro společnosti ATI Technologies. Model X700 (Pro a XT) byl uveden relativně dávno, avšak jeho dostupnost nebyla právě nejlepší, což se v poslední době mění výrazně k lepšímu - díky tomu Vám můžeme přinést i tuto recenzi.

Série X700 je, jak jsme už zmínili, cílena jako náhrada ustupujících mainstreamových karet minulé generace, kterou dosud představovaly karty Radeon řady 9600 (SE, Pro a XT) spolu s Radeony 9800 SE. I když výkon řady Radeon 9600 / 9800SE nebyl zdaleka takový, jako u staršího Radeonu 9500 Pro (který byl na okamžik levným řešením s 8 pipelines), staly se karty Radeon 9600 (spolu s řadou Radeon 9550) obchodním hitem a účinně vytěsnily v hlavním segmentu řešení firmy nVidia.

i Zdroj: PCTuning.cz


řada GeForce 6600 GT vs Radeon X700 XT

S tím jak nové hry (Doom 3, Half Life2, Far Cry, Halo 2...) kladou na 3D akceleraci větší a větší nároky, objevily se požadavky na čip, který nabídne odpovídající výkon a při tom bude levný. Bylo evidentní, že nové čipy musí mít více výpočetních "pipeline" než řada 9600 a taky to, že musí podporovat novou sběrnici PCI Express. ATi tedy, podobně jako firma nVidia u GeForce 6600, vsadila na grafické čipy založené na 8 pipelines s nativní podporou PCI Express x16.

Poznámka: "pipeliny" jsou základní výpočetní jednotky grafického čipu. Jelikož pracují paralelně platí: čím více "pipelines" grafický procesor má, tím více bodů dokáže v jednom okamžiku (tedy souběžně) zpracovávat. V současné době má nejvíce grafických karet 8 "rendering pipelines", vyšší třída jich má 12 a drahé špičkové karty 16(!).

Poznámka 2: Jelikož řada X700 (grafický čip RV410) využívá všech 8 pipelines (2 quady - 2x4pipelines), nebude se už možnost otevírání neaktivních pipelines (tak jak to umožňovaly karty Radeon 9800SE nebo umožňují dnešní Radeon X800 SE, X800Pro) už v tomto případě opakovat a ani David Coperfield s tím nic nesvede.

Radeon X700 = čip RV410

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Srdce karet označených jako X700 tvoří grafický čip RV410. Ten je odvozen z vyšší řady karet Radeon X800 (čip R423 pro PCIe) ze které podědil šest vertexových jednotek a podporu paměti GDDR3, přičemž počet pipelines je stejný jako u high-endových karet předchozí generace: Radeonu 9800 Pro a XT (R350 /R360).

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
i Zdroj: PCTuning.cz


RV410: technologie 110nm umožňuje na menší čip vměstnat prakticky stejný počet tranzistorů jaký obsahovaly Radeony 9800

Firma ATi chtěla evidentně u řady Radeon X700 udržet maximální počet nových funkcí (na prvním místě byla pochopitelně podpora grafického rozhraní DirectX 9.0b), ale při tom chtěla udržet malou plochu čipu (= méně tranzistorů, menší spotřeba i generované teplo...) a zároveň dosáhnout jednoduchý návrh grafických karet. Zdá se, že právě jednoduchá konstrukce si vynutila jednodušší 128-bit sběrnici (na druhou stranu se zde používají rychlé paměti GDDR3).

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Poznámka: Trochu jiná situace nastala u nedávno testované karty Radeon X800 SE, která je založena na čipu R420, tedy stejném jaký mají nejvyšší modely řady X800. U této karty, díky přístupu "prodáme vše, i částečně nefunkční čipy" bylo výrobcem aktivovaných pouze 8 ze 16 pipelines (ostatní byly často vadné nebo nespolehlivé - i  tak možnost aktivace zbývajících pipelines byla opravdu reálná). X800 SE se navíc pyšní 256-bitovou sběrnicí, nevýhodou zůstává vysoká cena, která dosahuje jeden a půl násobku cen karet řady Radeon X700.

Podporované funkce

Čip RV410 nabízí plnou podporu DirectX 9.0b (Shader model 2.0), což je dnes, ale i v blízké budoucnosti plně dostačující - s masivním nasazením Shader Modelu 3.0 (řada nVidia GeForce 6xxx) to nebude tak horké, jak se zpočátku předpokládalo. Absenci plné podpory všech funkcí rozhraní DirectX 9.0c u tohoto čipu tedy nemusíte nutně pokládat za velký nedostatek.

Poznámka: Pixel shader jednotky jsou programovatelné jednotky sloužící typicky k simulaci zvláštních obrazových efektů. Typicky se využívá k simulaci dynamické vodní hladiny, světelných odlesků, světelné záře. "Shader model 2.0 / 3.0" pak značí množství a délku příkazů a funkcí.

Počet Vertex jednotek u čipu řady X700 zůstal oproti řadě X800 nezměněn a obsahuje jich 6, což představuje dvojnásobek počtu u Geforce 6600(GT). Jak (a jestli) se tato výhoda promítne v reálných herních testech záhy zjistíme. Radeon X700 Pro by měl mít, podle počtu Vertex pipelines, náskok v geometricky náročných scénách, ale her které by masivně využívaly jednotek "vertex shader" moc není a jestliže ano pak nejsou tak náročné.

Základní vlastnosti čipu RV410 (X700)

  • 8 paralelních pixel pipelines
  • 6 programovatelných jednotek vertex shader
  • 120 milionů tranzistorů (o 40M méně než X800), výrobní proces 0.11um
  • paměťová sběrnice: 128-bit, dual-channel, GDDR3
  • nativní podpora PCI Express GraphicsŽ x16

SMARTSHADER™ HD
  • HW podpora MicrosoftŽ DirectXŽ 9.0
  • DirectX 9.0 Vertex Shadery
    • vertexové programy o délce až 65 280 instrukcí
    • rychlý výpočet SIN a COS v jednom cyklu
  • rozšířené Direct X 9.0 Pixel Shadery
    • až 1 536 instrukcí a 16 textur v jednom průchodu
    • F-bufer druhé generace
    • 32 dočasných a stálých registrů
    • přesnost výpočtů: 128, 64 a 32-bitů na pixel
    • podpora Multiple Render Target (MRT)
  • plná podpora shaderů v OpenGLŽ (extenze)

SMOOTHVISION™ HD
  • 2x /4x /6x Anti-Aliasing
    • multi-sample algoritmus s gama korekcí, programovatelné vzorky
    • komprese barev Lossless Color Compression (až 6:1) ve všech rozlišeních včetně HDTV
    • Temporal Anti-Aliasing
  • 2x /4x /8x /16x Anisotropic Filtering
    • až 128-tap texture filtering
    • adaptivní algoritmus bilinearního a trilinearního filtrování textur

3Dc™
  • komprese normálových map až 4:1 (v reálu použitelné do 2:1)

HYPER Z™ HD
  • 3-úrovňový hierarchický Z-Bufer, včasný Z test
  • komprese Z-Buferu (až 48:1)
  • rychlé nulovíní Z-Buferu (Z-Buffer Clear)
  • "Z Cache" pro generování stínů v reálném čase

VIDEOSHADER™ HD
  • integrace pixel shaderů do zpracování videa
  • FULLSTREAM™ de-blocking videa pro formáty Real Video, DivX a WMV9
  • VIDEOSOAP™ odstranění šumu pro zachytávané video
  • akcelerace MPEG1/2/4
    • podpora DXVA Support
    • HW Motion Compensation, iDCT, DCT a konverze barevného prostoru
  • dekodóvání DTV/HDTV
  • podpora výstupu Y Pr Pb pro HDTV
  • adaptivní Per-Pixel De-Interlacing a Temporal Filtering

Display Features
  • dva řadiče obrazu
  • 2x 10 bitové, 400 MHz DAC
  • DVI 1.0 / HDMI, 165 MHz TMDS transmitter
  • TV enkoder, rozlišení až 1024x768

Paměti GDDR3

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Další podstatný rozdíl oproti vyšší řadě spočívá v paměťové sběrnici, která je pouze 128-bitová, což znamená, že má pouze poloviční propustnost oproti 256-bitové sběrnici u X800.

Tento handicap se projeví pouze ve vysokých rozlišeních se zapnutým vyhlazováním a anizotropním filtrováním. Karty řady jsou X700 jsou běžně osazovány rychlými pamětmi GDDR3 a díky solidní rezervě ze strany výrobců jdou často poměrně vysoko přetaktovat.

Konkurence

Konkurencí pro čipy RV410 a tudíž pro komerční karty Radeon X700 XT a Pro jsou karty nVidia GeForce 6600 a 6600 GT, které mají stejný počet pipelines a relativně podobné ceny. Vyšší řada nVidia 6800 se už této kategorii poněkud vymyká, u těchto karet je teoretická možnost otevřít zbývající pipelines a dostat se tak na výkonnostní úroveň Geforce 6800 GT, což je zcela jiná kategorie.

Nejlepší poměr cena/výkon má teď vůči sérii X700 nVidia GeForce 6600 GT, která nabízí plnou podporu DirectX 9.0c, čímž se zatím žádná karta od ATI pochlubit nemůže. Sporné je ovšem použití Pixel Shaderů 3.0 s výkonem jaký tato karta nabízí, protože v době, kdy dojde k masivnímu nasazení PS 3.0 budou karty GeForce 6600 už za zenitem zájmu. Například FarCry nám ukázalo, že nasazení PS 3.0 nemělo pro tuto hru žádný zvláštní význam, protože stejnou službu (s rezervou) odvedou i PS 2.0.

Tabulka srovnání čipu RV410 s ostatními čipy

Porovnání grafických karet (mainstream)

Výrobce

ATI

ATI

ATI

nVidia

nVidia

Grafická karta

Radeon X700XT Radeon 9800Pro Radeon X700Pro GeForce 6600GT GeForce 6600

Jádro

RV410 R350 (R360)* RV410 NV43 NV40
Výrobní technologie 110nm 150nm 110nm 110nm 130nm
Počet tranzistorů 120mil. 107mil. 120mil. 147mil. 147mil.
Frekvence jádra 475MHz 380MHz 425MHz 500MHz 300MHz
Frekvence paměti 1050MHz DDR3 676MHz DDR2 863MHz DDR3 1000MHz DDR3 550MHz DDR
Šířka sběrnice 128-bit 256-bit 128-bit 128-bit 128-bit
Velikost paměti 128-256MB 128-256MB 128-256MB 128-256MB 128-256MB
Propustnost 16,8GB/s 21,54GB/s 13,8GB/s 16GB/s 8,8GB/s
Pixel fillrate 3,8Gpixel/s 3,04Gpixel/s 3,4Gpixel/s 4,0Gpixel/s 2,4Gpixel/s
Pixel pipelines 8 8 8 8 8
Vertex pipelines

6

4

6

3

3

DirectX 9.0b 9.0 9.0b 9.0c 9.0c
Shader Model 2.0 2.0 2.0 3.0 3.0
FSAA 4xRGMS+6xSparse 4xRGMS+6xSparse 4xRGMS+6xSparse 4xRGMS+2xSS 4xRGMS+2xSS

Využití propustnosti

HyperZ HD HyperZ III+ HyperZ HD LMAIII LMAIII
Barevná komprese 8:1 8:1 8:1 ? ?
Z-komprese 8:1
(48:1u 6xFSAA)
8:1
(48:1u 6xFSAA)
8:1
(48:1u 6xFSAA)
? ?
Sběrnice PCI Express 16x AGP 4x /8x PCI Express 16x PCI Express 16x PCI Express 16x

*pro novější verze Radeonu 9800Pro platí, že jsou často osazovány jádrem R360 (9800XT)

Poznámka: Grafické karty X700 Pro se vyrábějí  v provedení s 256MB a 128MB paměti, stejně jako rychlejší Radeony X700 XT (obě varianty GDDR3).

Série X700 je dostupná jen pro platformu PCI Express a AGP verzí těchto karet bychom se mohli dočkat (pokud se vůbec objeví) v prvním čtvrtletí roku 2005, což se mi zdá jako poněkud nešťastné, protože už mohou být v té době díky kartám s čipy R430 (110nm série X800) mimo hlavní zájem kupujících. V tabulce naleznete srovnání s ostatními kartami na platformě PCI Express. Radeon 9800Pro je v tabulce umístěn, aby ilustroval rozdíl mezi minulou generací High-Endu a dnešním mainstreamem, tato karta se pro PCIe nevyrábí.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama