PCTuning Článek

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover BLITZ – konečně reparát

fucida
fucida
9. 1. 2018 02:00 27 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Snaha o reparát 2. Komunita sobě 3. Bitva o Británii 2017 4. Letecký park
5. Atmosféra a letové modely 6. Technické zpracování 7. Budoucnost

Se sérií IL-2 Šturmovik se kdysi setkal každý virtuální pilot i spousta těch, kteří se drží raději bezpečně na zemi. Kdysi měla tak dominantní postavení, že pozabíjela konkurenci a osud virtuálních letců spojila i s osudem svým. Po deseti letech čekání na jejího nástupce se místo spásy zjevila kastrofa biblických rozměrů. BLITZ to má aspoň trochu napravit.

Reklama
Reklama

Na počátku byl Šturmovik

První zmínku o sérii IL-2 jsem zaznamenal někdy na počátku tisíciletí. V Levelu tehdy vyšla taková brožurka o leteckých simulátorech a mě v ní zaujal černobílý screenshot druhoválečné stíhačky, který jsem ve své mladické nerozvážnosti nejdříve zaměnil za dobovou fotografii. To víte, vysokooktanový letecký benzin mi tehdy ještě tekl po bradě. Online létání jsem sice už holdoval, ale mé bojové výkony byly asi stejně stabilní jako kvalita těžce zkoušené dospívající pleti. Jako by nestačilo uvědomění si, že některé zvláště zakulacené části spolužaček se mi z nějakého nepochopitelného důvodu začínají zamlouvat, já dospěl i ke zjištění, že na ten zatracený nový simulátor můj 366 MHz Celeron se 64 MB RAM a Rivou TNT2 už asi nebude stačit.

Jenže ta letadla už v demoverzi vypadala skvěle! Dokonalá grafika, podmanivé zvuky, letový model na zcela jiné úrovni než cokoliv, co do té doby spatřilo světlo světa (snad s čestnou výjimkou civilního počinu Flight Unlimited II). Za rok a půl vyšel datadisk Forgotten Battles, který ukončil mou kariéru ve stařičkém simulátoru WarBirds a já pln sebevědomý do lomozu virtuálních nebes oznámil, že jako zakládám letku právě ve Šturmovikovi a kdo že se jako ke mně chce přidat. Jé já byl naivní. Než se z tohoto mého rozhodnutí vyklubala vlastně největší letka světa, tak muselo uplynout opravdu hodně vody. A za vším tím vždy stál IL-2 Šturmovik. Milovaný i nenáviděný, ale hlavně později jediný a bez konkurence. Vyšlo pár dalších datadisků, které rozšiřovaly původní boje nad východní frontou i do Pacifiku a kontinentální Evropy. Hrdá Anglie ale absentovala a mělo to tak zůstat již napořád. První zmínku o práci na pokračovateli jsem zaznamenal někdy v roce 2007. Vývojáři neslibovali nic menšího, než „naprostou dokonalost“, „absolutní realismus“, „grafiku, jakou svět neviděl“ a vůbec největší počin v dějinách leteckých simulátorů. Jasně, nebyli jsme pitomci, věděli jsme, že PR je důležité a že bude vhodné očekávání mírnit. Jenže to, co se po několikanásobných odkladech v šílených porodních bolestech a s nožem na krku od producenta Ubisoft objevilo, to byl prostě průser. Hlavní problém byl ten, že neexistoval počítač, na kterém by se dílo hýbalo alespoň špatně. Šílené záškuby, zámrzy, pády a k tomu tak neskutečně nulová náplň, až mi z toho více než smutno tehdy bylo stydno. Když se ani po několika měsících nepodařilo chyby eliminovat a splnit aspoň nějaké rozumné procento slibů, tak Ubisoft se sladkým francouzským akcentem řekl „Fin“…a byl konec. IL-2 Cliffs of Dover byl nejdříve překřtěn z hrdé zkratky COD na trošku hloupě znějící CLOD, ale v komunitě se stejně mnohem lépe uchytila přezdívka Zmetek, pod kterou je znám dodnes.

Oficiální vývoj byl ukončen. Vedoucí projektu Ilja „Luthier“ Ševčenko odešel a jal se prodávat svou filosofii „Slibem nezarmoutíš“ do svého dalšího druhoválečného leteckého počinu, který později také podělal a tím se nad ním vody letecké zatím uzavřely.

No a nám zůstaly jen tři věci: Brutálně zastarávající a neoficiálními módy rozvrtaný původní Šturmovik, dále pak sice nerozvrtaný ale nepoužitelný Zmetek a to poslední, co nám zbylo, byly, vážení čtenáři, oči pro pláč. S těmi se ale příliš efektivně létat nedá.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning