Jak se hraje na levném monitoru? Na tohle si dejte pozor | Kapitola 2
Seznam kapitol
Při výběru herního monitoru můžete ušetřit i koupit levnější model, ale pohlídejte si kritické parametry. Vypíšeme a vysvětlíme je v článku níže.
Monitor ViewSonic VX2479A-HD-PRO se zdá jako skvělá volba pro hráče, protože má za levné peníze IPS panel a obnovovací frekvenci 240 Hz. Displej jsem proměřil a používal a můžu říct, že pokud budete hrát rychlé akční hry se 240 fps, tak je výborný. V herním ohledu se vyrovná klidně i mnohem dražším monitorům, klidně i těm s 300 Hz. V této konkrétní disciplíně mu nemám vůbec co vytknout.
Jenže od herního monitoru můžete chtít i něco více. Začneme s tou jednodušší funkcí – backlight strobingem. Jde o problikávání podsvícení, které zlepšuje vnímanou ostrost obrazu, pokud se na obrazovce něco rychle pohybuje. To může být skvělý funkce, které dostane LCD na úroveň OLEDů. Jenže backlight strobing u levných monitorů často nefunguje dobře, zde se sotva dá říct, že nějak zlepšuje vnímanou ostrost obrazu. Monitor tuto funkci má a funguje, ale já vím, jak má fungovat správně a zde se tomu moc neblížíme.
Další problém je ještě komplikovanější, a to pixelová odezva při různých obnovovacích frekvencích. Pro vysvětlení – funkce overdrive umí popohnat pixely, aby měly rychlejší přechody. Jenže problém nastává ve chvíli, kdy jedna úroveň overdrivu musí pixely popohánět při 240 Hz a při 60 Hz. Jakmile je rozsah obnovovacích frekvencí vysoký, monitor pravděpodobně nebude vyladěný na všechny frekvence. Můžete přepínat sílu overdrivu, ale kdo to bude pravidelně dělat?
Co to znamená v praxi? Takovýto monitor si pořídíte třeba pro hraní nějaké akční kompetitivní hry, v ní budete mít okolo 250 fps a budete velmi spokojení. Jenže potom si zahrajete nějaký AAA titul, kde budete mít třeba těch 60 fps. Když zapnete adaptivní synchronizaci, tak se monitor začne chovat jako 60Hz, ale podobné by to bylo i po přepojení ke (starší) konzoli.
Jedná se o typický problém levnějších monitorů a ViewSonic VX2479A-HD-PRO zde má také problém. Ze skvělého monitoru pro 240 Hz se stává docela špatný monitor pro 60 Hz. Třeba průměrná pixelová odezva šedá-šedá se z 3,5 ms zvedne na 14,2 ms a vystřelí překmity. Jedná se o velmi individuální záležitost, někde překmity neřeší, ale pro jiné jsou velmi viditelné. Také se může stát, že si na monitoru hru s takto nízkými fps nezahrajete a vůbec tento aspekt nemusíte řešit.
Dále si ještě něco řekneme o funkcích. V-sync nebo G-sync už najdete i u levných monitorů, možná jej jen budete muset povolit v softwaru ke grafické kartě (bylo na to třeba zaškrtávací políčko v Ovládacím panelu Nvidia). Téměř každý herní monitor umí změnit úrovně černé pro lepší viditelnost nebo ukázat zaměřovač, u lepších monitorů dostanete budík, časovač, počítadlo fps a třeba i nějaké rychlé volby nebo rychlé a jednoduché přepínání mezi režimy, ať už pro různé hry nebo pro hraní a pro práci.