Jak se hraje s Gigabyte RTX 5060 Ti Eagle OC 16G? Otestovali jsme reálné situace
Seznam kapitol
Vyzkoušeli jsme, kolik FPS ve hrách přidají grafické kartě RTX 5060 Ti 16 GB funkce jako DLSS a MFG v realistických situacích při rozlišení QHD.
Pro RTX 5060 Ti 16 GB jsme již připravili klasickou srovnávací recenzi, kde na velkém vzorku her a třech rozlišeních grafiku porovnáváme s konkurencí. Ta poskytne nejlepší obrázek, pokud porovnáváte výkony různých modelů třeba vzhledem k ceně.
Dále jsme druhou RTX 5060 Ti 16 GB přetaktovali na maximum a dosahovali výkonů jako u RTX 4070. Můžete se na to podívat i s popsaným postupem v samostatné recenzi, případně tyto přetaktované výsledky najdete i v recenzi výše.
V tomto článku půjdeme na testování trošku jinak. V recenzích výše nepoužíváme DLSS ani žádné jiné finty, jak zvýšit výkon, abychom dali všem grafikám stejné podmínky. V praxi však budete s různými grafikami hrát na jiná rozlišení nebo budete jinak nastavovat detaily ve hře. Proto v tomto článku vezmeme pět her, nastavíme je podle možností RTX 5060 Ti a ukážeme, jak dobře si s touto grafikou zahrajete.
Do výběru jsem zařadil novější hry s možností ray tracingu a DLSS, abychom zašli na hranici výkonu RTX 5060 Ti a zároveň abychom ukázali, jak si pomoct s DLSS, případně poukázat na některé nedostatky. Starší hry zvládne grafika s větším přehledem a nebudete tam muset tolik laborovat s nastavením detailů.
Pro tento test budu předpokládat, že hráč s RTX 5060 Ti bude používat monitor s QHD rozlišením a vyšší obnovovací frekvencí mezi 120 a 185 Hz. To je takové optimum pro RTX 5060 Ti, můžete zvolit i 4K rozlišení, ale za cenu nižších detailů a ještě větší výpomoci ze strany DLSS.
Logika nastavování her
Hry budu testovat vždy v QHD rozlišení a cílem většinou bude dojít se snímkovací frekvencí do okna mezi 120 a 185 FPS. Hry rozděluji na ty, „kde se chcete kochat“ – v nich budu preferovat vyšší grafickou kvalitu a pomůžeme si s DLSS (M)FG. Dále jsem do výběru zařadil i F1 25, kde však nejde ani tak o grafiku, ale o rychlou odezvu, takže tam MFG nezapneme.
U (M)FG čili Multi Frame Generation je potřeba vysvětlit jednu podstatnou věc – odezva hry se při zvýšení FPS pomocí MFG nesnižuje, ale lehce roste. Kdybyste zvýšili FPS jiným způsobem, například zdvojnásobili, tak se dvojnásobně zlepší i odezva (input-lag, responzibilita). Při zapnutí jakékoli technologie Frame Generation můžeme zjednodušeně počítat s tím, že odezva hry zůstává na úrovni před zapnutím (M)GF.
Řekněme, že ve hře bez MFG máte 65 FPS, po zapnutí FG (2×) dostanete asi 120 FPS, zvedne se plynulost, ale odezva zůstane plus minus podobná. Tady se nesmíte chytit do pasti, kdy si řeknete, že pro 160 FPS můžete zapnout MFG 4× a vše bude hezky plynulé. To je sice pravda, ale při hraní budete mít po stránce odezvy pocit, jako byste hráli na méně než 40 FPS.
Jako solidní základ beru odezvu podobnou jako hraní na nativních 60 FPS. Jinými slovy většinou ponechám MFG na 2×, abychom nenaháněli hodnoty FPS nesmyslně na úkor odezvy při hraní. Osobně MFG 3× a 4× považuji za vhodné až v případě, kdy máte solidní základ přes 60 FPS a chcete hrát plynule na monitoru s 240 Hz a více.
Gigabyte RTX 5060 Ti Eagle OC 16G
Tyto testy budeme provádět na velmi zajímavé kartě, konečně máme k dispozici malý kompaktní model z řady RTX 5000. Pro uchlazení méně než 200 W už není potřeba přerostlá karta, ukážeme si, že postačí dva ventilátory a nebude to na úkor žádných velkých kompromisů.
Jedná se v podstatě o základní, velmi lehce přetaktovaný model. Gigabyte za něj sice v době psaní recenze chce asi 14 000 Kč, ale zde bych počítal, že cena půjde dolů. Obecně jsem v minulých recenzích psal, ať si u RTX 5060 Ti 16 GB nepřiplácíte za modely dražší než 12 000 Kč, nedává to smysl. Také se vyvarujte 8GB verzi, budou s ní jen problémy.
Mimo zátěž jsou teploty bezproblémové, ventilátory se netočí. Prostor pro přetaktování zde nějaký je, + 14 % nezní jako moc, ale grafika není reálně omezená příkonem, nicméně napětím. Více jsme to rozebírali v recenzi s přetaktováním RTX 5060 Ti.
Kodeky:
Balení: