Jak se RRTV rozhodla zaevidovat naše youtubery a influencery
i Zdroj: PCTuning s pomocí DALL-E
Internet Článek Jak se RRTV rozhodla zaevidovat naše youtubery a influencery

Jak se RRTV rozhodla zaevidovat naše youtubery a influencery | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

51

Seznam kapitol

1. O co jde? 2. Co RRTV vyplodila? 3. Nepochopení streamování 4. RRTV poukázala na svou zbytečnost

V poslední době se nemusím bát o témata svých úvah, protože nám je úředníci sází tempem a s nápaditostí, kterou by snad dokázal vymyslet jen Jaroslav Hašek. Posledním kouskem připraveným RRTV je snaha zaevidovat youtubery a influencery.

Reklama

Podle toho, jak si směrnici vyložila Rada, zřejmě naše reakční kanály typu Sibiřan a PeeetaaaTV anebo Shopaholicadel soutěží s televizním vysíláním a zaslouží si tedy pozornost úředního dohledu. Pravda, jak už jsem naznačoval posledně, relevance klasických médií upadá a sleduje je stále méně lidí a pozornost se přesunuje k online alternativám, ale netušil jsem, že je situace až tak zlá!

Někdo by řekl, že se rada jako tradičně „pokouší být papežštější než papež“, ostatně ministr kultury Martin Baxa konstatoval, že rada jednala bez jeho vědomí i vědomí ministerstva a měla by to přehodnotit.

Já si nemyslím, že to RRTV přehnala, já si myslím, že oni naprosto netuší, o čem mluví, a už vůbec netuší, do čeho se to vlastně pouští. Snaha kontrolovat desítky tisíc youtuberů a influencerů nezvládají podstatně technicky kompententnější firmy s obřími rozpočty – a to, co se děje na internetu, je divoký západ vedle usedlého světa televizní kultury, kde týdny můžete řešit, jestli v onom záběru vysílání product placement byl, anebo nebyl.

YouTube má na mraky svých tvůrců nasazenou automatizaci založenou na umělé inteligenci – a i tak je to válka, protože jedna věc je regulovat organizaci, která se uvnitř reguluje sama. Něco jiného je honit kupku blech, které si jeden den kanál zruší a druhý zase založí a popravdě ani nevíte, jestli ještě stále vydávají, odjely do Ameriky nebo skončily v base. 

Tohle není běžná úřední nekompetence tak, jak se jí vysmíval Jaroslav Hašek, tohle je úroveň jeho povídky „Nový pan ministr orby“, kde ministr po změně rezortu chodí kanceláří a učí se základní slovíčka jako „orat“, „sázet“ či „sklízet“. RRTV nemá realistické možnosti cokoliv regulovat, v tom nejlepším případě si založí databázi influencerů, o které nebude vědět ani to, jestli je kompletní anebo jestli je validní, protože už jenom tohle bude přesahovat její možnosti. 

Regulace a postihy? Zapomeňte – to je úkol, který s bídou zvládne i samotná služba, která dává influencerům prostor a má tu největší moc nad nimi: Odepřít jim monetizaci anebo jim terminovat kanál. To je to, co se jim realisticky udělat dá, tedy alespoň těm větším, kteří už mají nějaký významnější příjem a mají, o co přijít. Přesně tohle je mechanismus, který si po letech pokusů zvolil YouTube, protože většina jeho tvůrců je tak maličkých, že se na ně nedají ani nasadit lidské síly a řeší je automatika. 

Je možné, že s tím, jak tradiční média padají, se hodlá RRTV přeorientovat na ta nová. Vzniku online médií a ani jejich regulace se tento orgán nijak neúčastnil, nic o nich zjevně ani neví – a proto se spíš nabízí otázka, jestli není lepší tenhle orgán prostě zrušit, jak se už několikrát navrhovalo. Už v roce 2004 se po sporu s ČTÚ řešilo, jestli není lepší tento orgán prostě sloučit s ČTÚ. A když vidím, co z nich vypadává a jak ani neřeší, jaké politické dopady jejich tisková zpráva má, tak vážně pochybuji o tom, že mají jakoukoliv způsobilost regulovat „audiovizuální služby na vyžádání“.

Pokud přesto chce RRTV dělat něco užitečného, měla by se zaměřit na vydavatele, respektive na platformy – a řešit s nimi do očí bijící případy, jako jsou například falešné reklamy typu „Prezident Pavel Objevil Jednoduchý Způsob Jak Přijít k Penězům“, které skrz reklamní služby neustále probublávají. YouTube dnes tvrdě zakazuje blokování reklam – a kvůli tomu k nám podobného šmejdu teče víc a víc. Takže pokud chtějí udělat něco dobrého, měli by řešit s YouTube právě tohle.

Malých blbečků zkoušejících šméčka s AI sázkami, s kratomem, s vapíky a s podobnými kravinami jsou online tisíce. Jsou to takové ty temné elementy, které zná ze školy každý – a každý by měl získat elementární odolnost rozeznat je a odolat jejich nabídkám. Pokud jde o podvody, o lákání holek na OnlyFans a podobné věci, nemyslím, že by to RRTV dokázala řešit, ale jak se ukazuje, když necháte platformám volnou ruku, objeví se samočistící funkce, kanály, které na takový šmejd dokážou poukázat. Pokud RRTV dá podnětům od nich skutečnou moc zatlačit na platformu, ať s tím něco dělá, tak by to mohlo pomoci. 

Ale ani kvůli tomu si nemusí budovat databázi youtuberů a influencerů, to opravdu ne. Na to stačí poslouchat podněty tvůrců a komunikovat s tím nejúčinnějším partnerem, který s tím může něco udělat – přímo s platformou. 


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama