Jak si mainstreamová média všimla svého pádu do irelevance
i Zdroj: PCTuning s pomocí DALL-E
Internet Článek Jak si mainstreamová média všimla svého pádu do irelevance

Jak si mainstreamová média všimla svého pádu do irelevance | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

126

Seznam kapitol

1. Hledání příčin 2. Úpadek mainstreamu 3. Kdo (zrovna) potlačuje svobodu slova? 4. Přesunutí čtvrtého pilíře demokracie 5. Kde je duch agory?

Zvolení Trumpa prezidentem USA přineslo mnoha lidem šok. Po utichnutí první vlny nářků začalo hledání příčin, více a více se zmiňuje, že mainstreamová média spadla do irelevance. Jak se to mohlo stát?

Reklama

V čisté opozici jsou proti velkým mediálním korporátům sociální média, kde si stále můžete – v určité míře – dovolit veřejně kritizovat i ruku, která krmí váš kanál. Není to ideální, není to zcela svobodné, jsou tu dnes výrazné restrikce. Ale pořád je to svobodnější a autentičtější než u mediálních monolitů s jejich politikami a přeplácenými hvězdami, které už dávno opustily jakoukoliv neutralitu. Asmongold poznamenává, že kdysi bylo zvykem, že zábavní komentátoři tepali doslova každého. Tak si to srovnejte s reakcí Jona Stewarta anebo Stephena Colberta na Trumpovo vítězství: Máte dojem, že jde o neutrální satiriky anebo spíš o humoristické propagandisty? 

Duch agory, veřejného místa pro všechny názory, ve velkých médiích už není léta – a to je důvod, proč vypadávají z horizontu zájmu zvláště u mladších, kterým velká média naprosto nerozumí. Pokud je něco, co velká média absolutně nezvládla, tak je to mezigenerační posun. Neznám nikoho rigidnějšího, než jsou výše postavení editoři, redaktoři a manažeři velkých médií – ti už vůbec nechápou svět, ve kterým mladí žijí – a myslím si, že se už o to ani nepokouší.

Naopak i starší lidé začínají objevovat svět nezávislých podcastů, internetových kanálů a streamů, a dokonce objevili i 4chan! To je prostředí, které má úplně jiný charakter a naprosto jinou dynamiku, než mají klasická média, a dovede operovat rychleji a podstatně levněji než klasická média. Klasická média si tvoří svoje „hvězdy“, které si připadají neotřesitelné a s postupem času se ve své pozici výjimečnosti utvrzují, zatímco v online světě je to neustávající bitva o přežití – a to je možná dobře. Abyste přežili, musíte být zajímaví, autentičtí.

A autentičnost, právě autentičnost je to, co je podle Asmongolda podstatné. On je opravdu jenom týpek s kamerou a mikrofonem v zabordeleném pokojíčku – a přesto má větší vliv než řada standardních médií se svými kodexy a radami, protože on si říká to, co si opravdu myslí. A i když je to blbě, je to pořád blbě podle jeho názoru, je to autentické. A autenticita je to, co lidé chtějí, je to pravý duch agory, kam si můžete přijít a vykládat svoje teorie, ať už jsou učené, praštěné anebo úplně ujeté.

A agora – to je demokracie. Ať si myslíte, co chcete, to agora, to svoboda slova – to je to, co vytváří demokracii. Když budete pěchovat do lidí pod tlakem propagandu jako do výkrmné husy, tak nedivte, že se s vámi přestanou bavit. Když na ně křičíte, že je volba správná a špatná, ta demokratická a ta fašistická, tak se nedivte, že vám neřeknou, koho budou doopravdy volit – a že se nakonec budete tvářit překvapeně, protože nebudete chápat, kde jste se to ocitli. Sami jste si to udělali, tak je to.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama