kam-smeruje-dalsi-generace-3d-akceleratoru
Hardware Článek Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů? | Kapitola 4

Souček Jiří

Souček Jiří

15. 11. 2004 00:00 45

Seznam kapitol

1. nVidia 2. nVidia SLI - výstřelek, nebo budoucnost 3D grafiky? 3. ATi 4. ATi a multiprocessing

V poslední době se objevuje stále více novinek ohledně bližších i vzdálenějších řešení, která nám nabídnou ATi a nVidia. Některé informace upadají v zapomnění, jiné se vyvracejí a tak určitě nebude na škodu si celou situaci pěkně shrnout. Specialitkou jsou dvě samostatné kapitoly s několika ukázkami grafického multiprocessingu v podání nVidie i ATi.

Reklama

ATi před několika dny ohlásila, že nabídne víceprocesorové řešení pro domácí systémy. Zlí jazykové tvrdí, že Kanaďané kopírují SLI od nVidie. Je pravda, že ATi potřebuje mít v záloze něco, čím by mohla snadno vyrovnat rekordy vytvořené za pomoci SLI, ale o kopírování technologií nemůže být řeč. Znovu si dovolím nabídnout krátkou historickou exkurzi :-)

První řešení - Alternate Frame Rendering

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
i Zdroj: PCTuning.cz

Již před pěti lety jsme se setkali s prvním čipem od ATi, který multiprocessing podporoval. Tím byl R4G - spíš známý jako Rage 128 PRO. Uvedené řešení ale nebylo příliš úspěšné. Rage Fury MAXX, jak se nazývalo, na tom s výkonem nijak špatně nebyl - pohyboval se zhruba mezi GeForce 256 (SDR) a GeForce DDR. Horší ale byla situace s ovladači. Karta byla původně navržena tak, aby mohla fungovat i jako dva nezávislé akcelerátory na jedné desce. Každý čip měl vlastní BIOS, každý čip vlastní výstup na monitor. Jenže konkurence byla neúprosná a ATi musela kartu kvůli ceně osekat. A nejjednodušší bylo vynechat sekundární monitorový výstup.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
i Zdroj: PCTuning.cz


Rage Fury MAXX - vynechán druhý D-SUB

Vynecháním sekundárního výstupu karta hodně ztratila. Možnost pracovat na dvou monitorech nezávisle, 3D akcelerace pro dvě obrazovky, plný výkon jednoho čipu pro každý monitor... A tak se z MAXX stala jen "hráčská" karta. Celá architektura PCB byla naprosto promrhána. Design vyžadoval dvě IRQ pro AGP, což bylo jedním z důvodů, proč ATi nezavedla podporu na Win2k/XP. Po MAXX fiasku už nebyl vydán jediný vícečipový systém pro hráče. Konec vývoje se ale nekonal.

Prakticky na každém dalším čipu (Radeonu) postavila ATi minimálně prototyp běžící na dvou GPU.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
i Zdroj: PCTuning.cz


Radeon MAXX (R100)

Profesionální sféra

Při prezentaci R300 na Cebitu (2002) bylo zároveň uvedeno, že ATi stále pracuje na multi-procesorových řešení a orientuje se na profi trhy.

Cae Tropos (4x R200, 256 MB)
i Zdroj: PCTuning.cz
Cae Tropos (4x R200, 256 MB)

Téhož roku předvedla společnost CAE na výstavě Siggraph grafickou kartu CAE Tropos osazenou čtyřmi R200 (Radeon 8500). Ta je určena pro vizuální simulace (na výstavě byla realtimově zobrazována - pod Linuxem). Karta je ale primárně určena pro simulátory (ukázkové video / 7.2MB, wmv)

E&S SimFusion 6000q - 4x R300 - se skládá ze dvou desek (kliknutím zvětšíte)
i Zdroj: PCTuning.cz
E&S SimFusion 6000q - 4x R300 - se skládá ze dvou desek (kliknutím zvětšíte)

Roku 2003 uvedla společnost Evans & Sutherland akcelerátor SimFusion 6000. "Lepší" varianta 6000q byla založena na čtyřech VPU R300 (R9700) a kromě jiného nabízela FSAA až 24x. Zajímavostí je přes 2500 bodů v 3DMark03 při aktivovaném FSAA 24x (to je srovnatelný výkon s R9600 či GF FX 5700, ale bez aktivovaného FSAA)

I letošním rokem přinesla spolupráce ATi a E&S ovoce; SimFusion 6500 ve variantě "q" disponuje výkonem čtyř R360 (Radeon 9800XT). Bohužel nejsou dostupné obrázky.

Tolik na důkaz, že ATi nemá potřebu kopírovat cizí technologie. 

V současné době byl potvrzen název "ATi Multi Rendering", zkráceně AMR (MAXX je definitivně out). Se zkratkou AMR jsme se již setkali ve spojitosti s nepříliš úspěšným rozhraním Audio Modem Raiser přítomným na některých základních deskách. Vraťme se k novému AMR. To má být podle ATi univerzálnější, než konkurenční řešení, protože nabízí možnost propojení nestejných grafických karet (asymetrický multiprocesing). Nebude potřeba ani propojovacího kabelu; ke komunikaci mezi oběma kartami bude dostačovat sběrnice PCI Express. Nejasná je podpora na konkrétních grafických kartách + maximální možné vzájemné rozdíly. Jistá je ale kompatibilita s novými čipsety od ATi RS/RX480 (Xpress 200 pro AMD) a série RS400 (Intel).

AlienWare a ostatní

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
i Zdroj: PCTuning.cz

AlienWare (AW) patří mezi firmy, které nabízejí skutečně hi-endové herní sestavy, přičemž k tomu využívají hardwaru "na míru", který si sami navrhují (dříve tím byl proslavený především Falcon Northwest). Zhruba tři roky zpět se společnost pustila do vývoje systému AVA (Alienware Video Array). Krátce po uvedení PCI Express byla novinka představena a stala se tak prvním známým systémem, který umožňuje zvyšovat výkon použitím dvou grafických karet v PEG slotech.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
i Zdroj: PCTuning.cz


PC s Alienware Video Array

Samotné technologické řešení má nejblíže k nVidia SLI - opět je obraz rozdělen na dvě balancované části. Řešení AW nese jednu výhodu a jednu nevýhodu: Oproti SLI používá speciální základní desku, kterou nelze samostatně koupit. Výhoda spočívá v použití grafických karet od jakéhokoli výrobce. Poslední rozdíl je samotná balanční technologie, kterou má AW implementovánu na hardwarové úrovni v základní desce - tzv. "Predictive Load Balancing".

Původním záměrem AW bylo co možná nejrychleji dostat na trh nejvýkonnější herní řešení, ale nVidia byla nakonec rychlejší. Na uvedení AVA se už tolik nechvátá, Alienware nabízí svým zákazníkům konkurenční SLI. V poslední době se zdá, že se AVA dostává znovu na světlo - na webu výrobce se začaly objevovat informace typu "proč je AVA lepší než SLI", takže bychom se přece jen mohli dočkat. Dočkat se nemůže obzvlášť ATi; mohla by to pro ni být první příležitost, jak si znovu přisvojit několik rekordů (tolik důležitých pro marketing).

V budoucnosti bude AVA podporovat i použití 4 grafických karet. Další informace najdete zde

S3 a XGI

Podle dosavadních prohlášení S3 a XGI nelze od žádné z těchto společností čekat řešení, které by spojovalo více grafických čipů. S3 se soustředí spíše na mainstream/low-end, není se čemu divit. U XGI je situace trochu jiná. Technologie DUO ve spojení čipů přes bit-fluent bridge přinášela jen velmi nízký nárůst výkonu (oproti jednočipové kartě; mohlo za to pomalé datové rozhraní spojující čipy), ale nějaký začátek to byl - škoda. S novou generací VPU (na které již pracují původní inženýři z Tridentu i SiSu zároveň) už DUO podporováno nebude.

Závěr

Co dodat. Stále další a nové specifikace budoucích karet přicházejí a mění se každým dnem. Průběžně vás budeme informovat v novinkách. Jedno už je nevyhnutelné: Jak ATi, tak nVidia budou nabízet grafické systémy s více procesory. Zatím pouze jen v nejvyšším hi-endu, ale kdy se MultiRendering či SLI dostanou do mainstreamu už je jen otázkou času.

Některé zdroje, z nichž byly čerpány obrázky a specifikace:

http://www.xbitlabs.com
http://www.endian.net/
http://www.anandtech.com/
http://forum.pcvsconsole.com/
http://www.cae.com
http://www.computerbase.de/
http://www.ati-news.de/
http://www.tomshardware.com/
http://www.es.com/
http://www.firingsquad.com/
http://www.hwupgrade.it/
http://www.alienware.com/
http://www.theinquirer.net/
http://www.ati.com
http://www.nvidia.com/

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama