Mají roboauta zabíjet ve jménu většího blaha lidstva?
Seznam kapitol
Automatická auta se blíží a s nimi se vynořila řada obskurních testů, díky nimž mohou youtubeři přežít další týdny. Jsou založené na komplikovaných rozhodováních: Je lepší zabít posádku robovozu, nebo napálit do autobusu a ohrozit jeho pasažéry? Smést děti ze školky, anebo důchodkyně pomáhající v charitě? Jaký smysl ale mají taková dilemata?
PeeetaaaTV, slavný to reakční youtuber známý pokusy o odstřelení membrán vašich sluchátek úchvaaatnýým intrem a minimálně desetiminutovými videi plnými reklam, se připletl i k bizarnímu, nicméně možná relevantnímu etickému testu, který se zabývá otázkami, co je pro roboauto lepší možnost a co je horší možnost. Etické volby jsou ostatně významné i u youtuberů: Budete dissovat postižené dítě anebo se povozíte po rozchodu Fatty Pillowa? Které téma přinese víc views a má přitom nižší riziko copyright claimu anebo žaloby? Rozhodování, rozhodování, rozhodování!
PeeetaaTV si vybral jiné zajímavé etické dilema, které se zpopularizovalo s nástupem autonomně řízených vozidel. Zatímco v dobách pálení dřevoplynu, nafty a benzinu padala tíže odpovědnosti za spáchané skutky na řidiče (pokud havárii přežil a podařilo se ho chytit), v dobách robotických vozů tu máme otázky zodpovědnosti za jejich rozhodování, protože se nějak rozhodovat budou.
A budou se rozhodovat i v kritických situacích, které naznačuje i test, který podstoupil i PeeetaaTV, totiž test, koho na přechodu smetete, pokud nebude jiné volby. Vozovka je zledovatělá, jedete na zelenou, ale hanebníci vám stejně vstoupí do trajektorie. Základní fyzikální API spočte, že i kdyby se robovůz snažil sebevíce, nemá jinou volbu, než smést jednu anebo druhou skupinu osob, které současně vstoupily do vozovky, proto si musíme vybrat v neradostné volbě.
Lidi reagují v kritické situaci instinktivně, někteří dobře, jiní špatně, záleží to na jejich zkušenostech a výcviku. Pokud jste prošli tréninkem defenzivní jízdy, budete na tom líp než běžný řidič, protože tam vás učí zvládání situací, které se v autoškole neučí. Učili vás v autoškole správně bourat? Nás ne, o těchto technikách jsem si přečetl až v tréninkovém manuálu SAS. I škola smyku byla volitelná, nás naučili jen základní techniky, jak se pokusit po havárii neuhořet.
Robotické auto má mnohem více senzorů a na rozdíl od člověka může přesně počítat rychlosti, vzdálenosti a určit tedy nutný bod zastavení. V kombinaci s naddimenzovanými elektromotory může provádět evazivní manévry, které normální auta nezvládnou. Na Youtube můžeme najít krátké video, které ukazuje, jak díky vysoké akceleraci Tesly S75D zabrání řidič kolizi s vozem, který se na něj řítí zezadu – a jeho řidič nemá kam uhnout, protože v protisměru jsou vozidla.
Pointa je v tom, že kombinace autopilota či bezpečnostních asistů může sama vyhodnotit nutnost zásahu do řízení a řidiči ho vzít pod rukama. Takové technologie nám předvedlo například Valeo, které nám na technologickém dni předvedlo věci jako nouzové brzdění. Když se řítíte k překážce, vůz vás varuje před kolizí, a když nereagujete včas, začne sám agresivně brzdit tak, aby ke kolizi nedošlo. Idea je taková, že lidi občas nedávají pozor, zatímco kontinuální sledování okolí ano, a tak může mít auto někdy pravdu a člověk ne.