Přehled cen grafických karet: Tak kterou si vyberete?
i Zdroj: PCTuning s využitím DALL-E a Realistic Vision V6.0b
Grafické karty Článek Přehled cen grafických karet: Tak kterou si vyberete?

Přehled cen grafických karet: Tak kterou si vyberete? | Kapitola 4

Adam Vágner

Adam Vágner

165

Seznam kapitol

1. Změny na trhu a problémy s paměťmi 2. Výhodné grafické karty a aktuální ceny 3. Historie a vývoj cen grafických karet 4. Poměr cena/výkon; co je dnes nejvýhodnější

Se začátkem školního roku přichází tradiční otázka, jestli výkon vaší grafické karty stačí na to, co vás či vaše ratolesti čeká v následujících měsících. Tedy na Stalkera 2 či Kingdom Come: Deliverance II. Nepotěším, vývoj na trhu s grafikami se dá shrnout klasickou hláškou z rádia Jerevan: „Líp už bylo“.

Reklama

Aktuální poměr cena/výkon

Zbývá podívat se na aktuální poměr cena/výkon, čímž určíme aktuálně výhodné grafické karty. Průměrný výkon beru z testů grafických karet otestovaných stávající metodikou na aktuální testovací sestavě. Pokud je to možné, jde o karty s referenčními takty. Občas to však jsou mírně přetaktované modely, jejichž výkon může být o jedno dvě procenta vyšší než u základních modelů. 

Konkrétně jde o následující karty, které můžete znát z recenzí:

  • MSI GF RTX 3050 Ventus 2X, 8 GB
  • Asus Dual GF RTX 3060 OC, 8GB
  • MSI GF RTX 3060 Ventus, 12 GB
  • MSI GF RTX 4060 Ventus 2X OC, 8 GB
  • Nvidia GF RTX 4060 Ti, 8 GB
  • Nvidia GF RTX 4070 FE, 12 GB
  • Nvidia GF RTX 4070 Super FE, 12 GB
  • Gigabyte GF RTX 4070 Ti Aero, 12 GB
  • MSI GF RTX 4070 Ti Super Vent. 3X, 16 GB
  • Nvidia GF RTX 4080 FE, 16 GB
  • Nvidia GF RTX 4080 Super FE, 16 GB
  • Nvidia GF RTX 4090 FE, 24 GB
  • Sapphire RX 6600 Pulse, 8 GB
  • PowerColor RX 6700 XT OC HellHound, 12 GB
  • AMD RX 6800, 16 GB
  • AMD RX 6800 XT, 16 GB
  • Sapphire Pulse RX 7600 OC, 8 GB
  • Gigabyte RX 7600 XT Gaming OC, 16 GB
  • Sapphire Pure RX 7700 XT, 12 GB
  • Gigabyte RX 7800 XT Gaming OC, 16 GB
  • Gigabyte RX 7900 GRE Gam. OC, 16 GB
  • Sapphire RX 7900 XT, 20 GB
  • Sapphire Pulse RX 7900 XTX, 24 GB
  • Intel Arc A750 Lim. Ed., 8 GB
  • Acer Predator BiFrost Intel Arc A770, 16 GB

Jde o průměrný výkon v rozlišení 2560 × 1440 px, což je kompromis mezi základním Full HD a 4K, u nějž už výkonné karty procesor nebrzdí tolik jako v používanějším rozlišení 1920 × 1080 px.

Výpočet průměrů probíhá tak, že v každé z testovaných her vezmu výsledek nejvýkonnější karty a u všech ostatních dopočítám výkon ve vztahu k ní. Pokud je tedy ve hře nejvýkonnější RTX 4090, získá 100 %, a RTX 4070 potom dosahuje třeba 52 % jejího výkonu. 

Ve všech hrách tímto způsobem spočtu výkon všech karet ve vztahu k té nejvýkonnější. Následně už u každé karty z jejího procentuálního výkonu napříč hrami spočítám průměr. 

Karta tak může dosáhnout sta procent ve chvíli, kdy bude nejvýkonnější napříč všemi testy. Může se ale stát i to, že ani nejvýkonnější karta nedosáhne na 100 % v případě, že ji v některém z testů jiná karta překoná. 

V průměru nejvýkonnější karta pak slouží jako základ, u ostatních je průměrný výkon dopočítaný ve vztahu k ní. 

Přehled cen grafických karet: Tak kterou si vyberete?
i Zdroj: PCTuning.cz

A ještě nezbytné upozornění: Při jiné skladbě her se může průměrný výkon karet lišit v řádu nízkých jednotek procent. 

Připomínám i to, že v grafech výše jde o průměry hodnot bez ray tracingu a zapnutého DLSS. Pokud ray tracing ve hrách nevypínáte a používáte supersampling, dává obvykle větší smysl pořídit GeForce, i když kvůli tomu třeba tisícovku připlatíte. S aktivním ray tracingem bude jednak poměr cena/výkon nakloněný blíže GeForce, jednak se s podporou DLSS a tím pádem i vyššími snímkovými frekvencemi ve hrách setkáte častěji než u Radeonů či Arců od Intelu.

Co je teď výhodnější?

Patříte-li spíše k těm, kdo neuznávají technologie pro supersampling jako DLSS či FSR a hrají zásadně v nativním rozlišení s vypnutým ray tracingem, Radeony pro vás dnes budou z hlediska poměru cena/výkon nejspíš výhodnější volbou než GeForce. 

Pokud je však karta s čipem AMD jen o pár stovek levnější než obdobně výkonná GeForce, měli byste zohlednit i to, že mají Radeony vyšší spotřebu. V závislosti na tom, jak často budete hrát, může nakonec kvůli vyšším provozním nákladům původně levnější Radeon vyjít dráž než GeForce. Do jaké míry je nákup výhodný, nebo nevýhodný, pak záleží na tom, kolik hodin na kartě strávíte ve hrách a v intenzivní zátěži.

S pamětí nehospodaří stejně

Obezřetnější musíte být u pamětí. Radeony mají při obdobné ceně obvykle větší kapacitu paměti než GeForce. Alespoň při stávajících ovladačích AMD však neplatí, že 8 GB paměti na Radeonu je totéž jako 8 GB paměti na GeForce. 

U 8GB Radeonu RX 7600 a 16GB RX 7600 XT se výkon čipu téměř neliší a významný rozdíl je jen v kapacitě pamětí. Přesto je ve výkonu obou karet v některých hrách znatelný rozdíl, z něhož je zřejmé, že Radeony narážejí na pokles výkonu způsobený docházející pamětí častěji než 8GB GeForce. U GeForce je totiž výkonnostní rozdíl mezi 8GB a 16GB variantou GeForce RTX 4060 Ti výrazně menší. Znamená to, že když 8GB Radeonům ve hře dochází paměť, u 8GB GeForce tomu tak být nemusí.

Kvůli tomu nemá smysl na RX 7600 XT připlácet dva tisíce korun, pokud nepotřebujete více paměti kvůli nějaké konkrétní aplikaci či hře, kterou často hrajete. Lepší už je připlatit na 12GB RX 7700 XT, u níž nebude k propadům výkonu kvůli nedostatku paměti docházet tak často jako u RX 7600 a bude výrazně výkonnější ve všech hrách, zatímco RX 7600 XT je proti RX 7600 výkonnější jen, když hře nestačí 8 GB paměti.

V následujícím grafu jsou karty (zdola nahoru) seřazené v pořadí od modelů s nejlepším poměrem cena/výkon po ty nejhorší. Snad jen u Intel Arc A770 upozorním na to, že výsledky už jsou poměrně staré a dnes na tom už bude pravděpodobně lépe díky ovladačům, které se průběžně zlepšují. U GeForce a Radeonů dochází k průběžnému nárůstu výkonu díky novým ovladačům jen sporadicky. 

Arc A750 od Sparkle v Alze si zase přebral pozici nejvýhodnější karty. O Intelu raději ale uvažujte, pokud vám nedělá problém řešit občasné problémy v některých hrách. Kvůli překotnějšímu vývoji je potřeba ovladače aktualizovat častěji než u Radeonů nebo u GeForce, určitě je to při té ceně mezi levnými kartami hodně atraktivní nabídka. Počítejte však s tím, že je hlučnější.

Mezi těmi běžnějšími kartami vede i nadále RX 7600 a RX 6800, která stále stačí v podstatě na vše. RX 6800 nabízí mix solidního výkonu a 16 GB paměti. Neřekl bych ale, že je rozumné pořizovat za deset tisíc kartu, která byla vydaná téměř před čtyřmi lety – z hlediska budoucí podpory a optimalizací ovladačů pro hry už nemá moc nadějné vyhlídky, přece jen i aktuální generace grafik už to má taky za pár. Zajímavá je ještě 8GB RTX 4060, jejíž cena šla k sedmi tisícům.

Jinak je poměr cena/výkon celkem vyrovnaný, dá se říct, že o kolik si připlatíte, o tolik vyšší výkon dostanete. S výhodností jsou na tom něco hůře nejlevnější modely GeForce z minulé generace. Poměr cena/výkon se začíná zhoršovat až u modelů z vyšší třídy, extrémně nevýhodná je pak 24GB RTX 4090, ale tu pouze na hry kupuje asi jen málokdo.

Přehled cen grafických karet: Tak kterou si vyberete?
i Zdroj: PCTuning.cz

Když si graf seřadíme podle cen, je v něm jasně vidět, že mezi levnějšími modely se momentálně opravdu nevyplatí pořizovat 8GB GeForce RTX 3050, 8GB GeForce RTX 3060 (má podobnou cenu a nižší výkon než RTX 3060 12GB) a nevýhodný je i Arc A770. Ale tomu by možná trochu pomohlo přetestování na aktuálních ovladačích.

V horních řadách je pak znát, že poměr cena/výkon se horší někde od RTX 4070 Ti výše, z Radeonů je na tom nejhůře RX 7900 XTX a z GeForce RTX 4090. RTX 4080 Super je teď paradoxně výhodnější než RX 7900 XTX.

Přehled cen grafických karet: Tak kterou si vyberete?
i Zdroj: PCTuning.cz

Na závěr znovu zdůrazním, že jde o výsledky v hrubém rasterizačním výkonu a v úvahu je třeba vzít i ostatní věci – pokud používáte technologie pro supersampling (ať už FSR, XeSS, DLSS nebo DLAA), jedná se o proprietární technologie Nvidie podporované ve větším počtu her než obdobné technologie AMD. Dvojnásob to platí pro generování snímků DLSS 3.x a FSR 3.x. A v potaz vezměte i další technologie – v MMO FPS může být hlavně ve vyšších rozlišeních a při vyšších detailech dost podstatnou výhodou Nvidia reflex pro zkrácení odezvy. U AMD se vrátil do hry Anti-Lag 2, ale z hlediska počtu podporovaných titulů je zatím v jasné nevýhodě a ještě nějaký čas bude. Podstatně širší podporu akcelerace výpočtů přes GPU mají díky CUDA GeForce i v aplikacích. 

Při rozhodování mezi RX 6000 a RX 7000 zohledněte i to, že nové Radeony řady RX 7000 nabízejí oproti RX 6000 znatelně vyšší výkon s ray tracingem. Lépe jsou na tom i s energetickou efektivitou. A pokud jde o herní optimalizace a aktualizace ovladačů, je pravděpodobné, že starší Radeony RX 6000 už nebudou mít u výrobce prioritu. AMD navíc intenzivně pracuje na pokročilejších alternativách k technologiím Nvidie, a už teď můžete pozorovat, že na kartách řad RX 6000 přichází jejich podpora později a některé technologie se už na staré šestitisícovky nemusejí dostat vůbec.

K tomu už možná během pár měsíců přijdou RX 8000. Radeony RX 6000 pak budou o dvě generace starší karty a jejich podpora se z druhé koleje dostane na třetí. Takže i v případě, že zvažujete pořízení starého Radeon RX 6000, popřemýšlejte, jestli už nebude lepší připlatit na RX 7000 s tím, že se u nich dá očekávat o pár let delší aktivní podpora.

Prakticky totéž platí pro staré GeForce z řady RTX 30, které už samy o sobě nejsou příliš výhodné a na rozdíl od RTX 40 nenabízejí ani podporu pro generování snímků díky DLSS 3. Zatím to vypadá, že po Novém roce už by měla Nvidia začít uvádět první modely karet z řady RTX 50.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama