Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II. | Kapitola 2
Seznam kapitol
V prvním díle přehledu nejvýznamnějších grafik historie jsme prošli karty od 3dfx Voodoo až pod GeForce 4 Ti. Na ty dnes navážeme a rozebereme například nejúspěšnější generaci grafik ATI — Radeony 9000. I nVidia však měla v posledních deseti letech výborné karty. Pamatujete ještě GeForce 6600 GT nebo 8800 GT?
Pátá generace karet nVidia GeForce s přízviskem FX byla velkým propadákem. Důvod tohoto neúspěchu nebyl jeden hlavní, ale kombinace mnoha menších — velké zpoždění, úspěch konkurenčních ATI Radeonů 9000, kombinace 128bitové paměťové sběrnice s drahými GDDRII pamětmi, nízký výkon pod DirectX 9, nová a nepříliš dobrá architektura... Všechno zlé je však k něčemu dobré. nVidia si fiasko s GeForce FX vzala k srdci a s další generací GeForce 6 už neponechala nic náhodě.
Neúspěšnou architekturu GeForce FX inženýři až na drobnosti zcela opustili a místo ní navrhli zcela novou. Nových technologií přinesla GeForce 6 jen několik. Jednou z nejdůležitějších je podpora rozhraní DirectX ve verzi 9.0c, byť se její přínos ve hrách projevil spíše až na konci životního cyklu GeForce 6. Ta přinesla možnost kontroly datového toku a větvení výpočtů v kódu pro pixel shadery, pro vertex shadery zase optimalizace při vykreslování opakujících se objektů (nejen vlasy nebo tráva, ale i dynamické osvětlení, stíny a další). Mezi další novinky patří opětovné zlepšení kvality technologie vyhlazování hran, anizotropního filtrování textur či hardwarový enkodér a dekodér pro video ve formátech MPEG-2, MPEG-4 nebo DivX.
nVidia GeForce 6800 Ultra (zdroj: techreport)
Největším přínosem řady GeForce 6 byl výkon. Jako první byly na trh uvedeny modely GeForce 6800 a 6800 Ultra. Především GeForce 6800 Ultra byla s 16 pixel pipelines, 256bitovou paměťovou sběrnicí a rychlými pamětmi GDDR3 s frekvencí přes 1 GHz doslova drtičem výkonu. ATI však dlouho nezahálelo a rychle odhalilo své podobně výkonné Radeony řady X800. Následovalo období, ve kterém spolu oba výrobci nesmiřitelně soupeřili v tom, kdo nabídne výkonnější herní grafickou kartu a u svých modelů zvyšovali frekvence až na hranice možností. ATI mělo své Radeony X800 a X850 XT PE (Platinum Edition), nVidia zase GeForce 6800 Ultra Extreme.
nVidia GeForce 6600 GT (zdroj: ixbtlabs.com)
O nejvýkonnějších modelech s cenou okolo 15-20 tisíc korun s daní drtivá většina hráčů jen snila. Výborná však byla nabídka nVidie i v oblasti střední třídy, kde se hledí především na ideální poměr cena/výkon. Hitem bylo z řady GeForce 6 hned několik karet. Pravděpodobně největšího úspěchu se dočkala GeForce 6600 GT. S cenou okolo pěti až šesti tisíc měla GeForce 6600 GT výkon na úrovni absolutního highendu předchozí generace, provozní vlastnosti karty však byly nesrovnatelné. Nepřeháním s tvrzením, že GeForce 6600 GT byla jedna z nejlepších grafických karet historie.
nVidia GeForce 6800 GT (zdroj: behardware.com)
Prodejně úspěšné však byly i jiné karty než GeForce 6600 GT. Výbornou volbou byly totiž i dražší GeForce 6800 a 6800 GT. Základní model oslovoval především zkušenější uživatele s dobrodružnou povahou. Od výkonnější Ultra se totiž lišil jen v počtu čtyř zamčených pixel pipelines a nižšími frekvencemi. Pokud jste tak měli štěstí při odemykání a nenarazili jste na skutečně vadné GPU, následné přetaktování už bylo v zásadě jen formalitou. Za podstatně nižší cenu jste dostali kartu ekvivalentní s GeForce 6800 Ultra (Extreme). Komu se nechtělo riskovat odemykání, koupil pak rovnou o něco dražší, ale stále relativně výhodnou GeForce 6800 GT.
dvě grafické karty nVidia GeForce 6600 GT zapojené do SLI
Ve výše uvedeném výčtu technologických novinek generace GeForce 6 jsem záměrně opomněl zmínit návrat technologie zapojení více grafických karet v jednom počítači — SLI. Ten umožnil přechod grafických karet ze slotu AGP do portů PCI Express, kterých může být v počítači více. Nutno však říct, že přínos druhé grafické karty byl ze začátku jen minimální. Nárůst výkonu se dostavil jen v hrstce optimalizovaných her v extrémních nastaveních a ani tam až na výjimky nešlo o nárůst frameratu na dvojnásobek. Ostatně pravidlo, že lepší je koupit jednu výkonnější než dvě slabší karty, platí dodnes.