Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II. | Kapitola 3

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

15. 7. 2013 03:00 35

Seznam kapitol

1. ATI Radeon 9500-9800 (2002-2003) 2. nVidia GeForce 6600 GT a 6800 (GT) (2004) 3. ATI Radeon X800 (2004-2005) 4. nVidia GeForce 7600 GT a 7900 GT (2006) 5. ATI Radeon X1800, X1900 a X1950 (2005-2006) 6. nVidia GeForce 8800 GTS/GTX/GT a 9600 GT (2007-2008)
7. ATI Radeon HD 3800 (2007) 8. ATI Radeon HD 4770, 4850 a 4870 (2008-2009) 9. ATI Radeon HD 5700 a 5800 (2009) 10. nVidia GeForce GTX 460 a 560 (Ti) (2010-2011) 11. AMD Radeon HD 6870/6950 a závěr

V prvním díle přehledu nejvýznamnějších grafik historie jsme prošli karty od 3dfx Voodoo až pod GeForce 4 Ti. Na ty dnes navážeme a rozebereme například nejúspěšnější generaci grafik ATI — Radeony 9000. I nVidia však měla v posledních deseti letech výborné karty. Pamatujete ještě GeForce 6600 GT nebo 8800 GT?

Reklama
Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
i Zdroj: PCTuning.cz


ATI Radeon X800 XT (zdroj: hardwareheaven.com)

Zatímco nVidia u řady GeForce 6 proti starší GeForce FX kompletně změnila architekturu, konkurenční ATI se naopak držela architektury úspěšných modelů předchozí generace. S trochou nadsázky bychom tak mohli říct, že jádro R420(Radeon X800) vzniklo zdvojením jádra R350 starších Radeonů 9800, zmenšením výrobní technologie ze 150 na 130 nm a zvýšením taktovacích frekvencí jádra i pamětí.


technologiecké demo The Doublecross vydané společně s ATI Radeony X800 (zdroj: YouTube, Sentionline)

Několik menších změn však architektura Radeonů X800 přesto prodělala. V první řadě šlo o vylepšení shaderů. Rozdíly však nebyly tak velké jako o nVidie a ATI se tak muselo spokojit s podporou DirectX 9.0b, zatímco GeForce 6 uměly DirectX 9.0c (pixel shader 3.0). Jak už však bylo řečeno v minulé kapitole, rozdíl v podoře byl spíše marketingový, jedinou tehdejší hrou s podporou DirectX 9.0c byl Splinter Cell: Chaos Theory (a kontroverzní update pro Far Cry 3).

Další technologické novinky zmíním už jen stručně. Temporal antialiasing je speciální režim vyhlazování hran, který dokáže nabídnout kvalitu vyššího režimu (4×) při výkonových nárocích nižšího (2× AA). Podmínkou je však vysoká snímková frekvence (60+ fps), jinak je na hranách objektů viditelný šum. 3Dc byla zase technologie komprese textur při použití normálového mapování. Možnosti nové generace karet tehdy ATI prezentovalo v technologickém demu The Doublecross.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkonnostně Radeony X800 obstály a GeForce 6800 dělaly velmi dobrou konkurenci. Výkonnější z karet nelze určit, protože v některých hrách byly výkonnější Radeony, v jiných zase GeForce. Nejvýkonnější modely X800 XT(PE) a jejich později X850 varianty byly samozřejmě velmi drahé a pro drtivou většinu zákazníků nedostupné. Velkou oblibu si naopak získaly později uvedené slabší verze X800 GT/GTO a XL s dobrým poměrem cena/výkon i OC potenciálem. První dvě jmenované karty navíc podobně jako některé GeForce 6800 nabízely možnost odemčení (někdy skutečně defektních) pixel pipelines.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
i Zdroj: PCTuning.cz


ATI Radeon X600 (zdroj: techreport.com)

Kde naopak ATI s „X“ řadou zklamalo, byla střední třída a lowend. Místo levnějších verzí nových karet zde totiž společnost pod názvy X300 a X600 nabízela ořezané verze starších Radeonů 9000. Ty na veleúspěšné GeForce 6600 a 6600 GT ani zdaleka nestačily a nVidia tak měla celý segment téměř jen pro sebe. Až s velkým zpožděním ATI vydalo Radeony X700, které byly skutečně odvozeny z výkonnějších modelů X800 a dokázaly GeForce 6600 konkurovat.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama