Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence
Seznam kapitol
Zdá se, že AMD dostává do formy nejen při návrhu procesorů, ale už i v oblasti grafických karet. Tentokrát už v těsném závěsu za Nvidií představilo trojici nových grafických karet, které jsou přímým konkurentem i pro nejvýkonnější modely RTX 3080 a RTX 3090. Přinášejí vysoký výkon, který je stejně jako v případě Nvidie za nezvykle příznivé ceny.
Protože zatím nemáme od AMD o mnoho víc informací, než se objevilo ve videích z prezentace a detailnějších specifikací na stránkách výrobce, víceméně vám převyprávím obsah prezentace a místy jej doplním o komentář s tím, že pár dalších snímků a komentářů doplním ještě průběžně po vydání, protože kvůli tomu nechci vydání článku odkládat o několik dalších hodin.
U GPU chce AMD postupovat obdobně jako u procesorů, má naplánované postupné vylepšování architektury RDNA navržené speciálně pro hraní. Na snímku z prezentace AMD udává jako svůj cíl stát se lídrem v poměru výkon/watt. V první generaci navrho architekturu RDNA tak, aby přinesla padesátiprocentní navýšení výkonu proti předchozí architektuře GCN. A u RDNA2 prý chtěli v tomto trendu pokračovat a navrhnout další architekturu, která přinese další padesátiprocentní zlepšení efektivity. A k tomu přidali i cíl dosáhnout vedení i v oblasti výkonu.
Laura Smith už to upřesnila, že cílem AMD bylo získat prvenství v rámci výkonu v ekosystému. A chtěli navrhnout architekturu se sadou technologií, které budou moci herní vývojáři využívat napříč všemi platformami. RDNA2 je navržená jako architektura pro konzole, PC i další.
Cílem bylo zlepšit všechny klíčové vlastnosti čipu. AMD chtělo nabídnout výpočetní jednotky s vysokým výkonem, revoluční infinity cache, přelomový design pro vysoké rychlosti a nabídnout pokročilé technologie. Klíčové jsou výpočetní jednotky, při jejichž návrhu AMD vylepšilo všechny jejich aspekty s využitím technologií vyvinutých při návrhu procesorů. AMD přepracovalo pipeline aby agresivně maximalizovalo výkon při minimálních přesunech dat. To vše umožnilo navýšit. Výpočetní jednotky tak mají o 30 % vyšší energetickou efektivitu, díky čemuž mohou běžet rychleji.
Při přechodu z rozlišení 1440p na 4K se objem dat, která je třeba přesouvat, zhruba zdvojnásobí. AMD kvůli tomu vytvořili vyrovnávací paměť s vysokou hustotou a rychlostí vycházející z cache použíté u Zen 3, ale optimalizované pro grafické karty. Říkají jí infinity cache. Minimalizuje omezení u DRAM, latence a spotřebu. V kombinaci s 256b rozhraním GDDR6 získali více než dvojnásobnou efektivní paměťovou propustnost proti tradičním řešením s 384b sběrnicí a pamětmi GDDR6 při nižší spotřebě.
Pro herní výkon je důležitá vysoká frekvence. AMD úpravou návrhu a zlepšením architektury podařilo navýšit takty proti minulé generaci o třicet procent navzdory využití stejného 7nm procesu.
Spojením všech těchto tří novinek – navýšení taktu úpravou návrhu, zvýšení efektivity vylepšením návrhu a navýšením výkonu na takt pomocí infinity cache – se AMD podařilo dosáhnout 54% navýšení efektivity a překonat tak původně stanovený cíl.
S Microsoftem AMD spolupracovalo na implementaci nových technologií z balíku DirectX 12 Ultimate – DirectX Ray Tracing, variable rate shading, Mesh shaders a sampler feedback. A RDNA má podporovat i API Microsoft Direct Storage pro rychlejší načítání dat z disku do grafické karty.
Díky všem zlepšením nabídnou nejvýkonnější modely s architekturou RDNA2 dvojnásobný výkon oproti špičkovým modelům z předchozí generace při vyšší efektivitě.
Následovaly první ukázky herního výkonu. Byly rozdělené do dvou bloků, takže na tomto místě je přeskočím a budeme se jim věnovat ke konci článku.