Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence
Článek Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence

Adam Vágner

Adam Vágner

29. 10. 2020 03:00 264

Seznam kapitol

1. Architektura RDNA2 2. AMD Smart Access Memory, nižší lag 3. DirectX 12 Ultimate a ray tracing 4. Detailní specifikace karet 5. Preview výkonu 6. Závěr

Zdá se, že AMD dostává do formy nejen při návrhu procesorů, ale už i v oblasti grafických karet. Tentokrát už v těsném závěsu za Nvidií představilo trojici nových grafických karet, které jsou přímým konkurentem i pro nejvýkonnější modely RTX 3080 a RTX 3090. Přinášejí vysoký výkon, který je stejně jako v případě Nvidie za nezvykle příznivé ceny.

Reklama
Reklama

Protože zatím nemáme od AMD o mnoho víc informací, než se objevilo ve videích z prezentace a detailnějších specifikací na stránkách výrobce, víceméně vám převyprávím obsah prezentace a místy jej doplním o komentář s tím, že pár dalších snímků a komentářů doplním ještě průběžně po vydání, protože kvůli tomu nechci vydání článku odkládat o několik dalších hodin.

U GPU chce AMD postupovat obdobně jako u procesorů, má naplánované postupné vylepšování architektury RDNA navržené speciálně pro hraní. Na snímku z prezentace AMD udává jako svůj cíl stát se lídrem v poměru výkon/watt. V první generaci navrho architekturu RDNA tak, aby přinesla padesátiprocentní navýšení výkonu proti předchozí architektuře GCN. A u RDNA2 prý chtěli v tomto trendu pokračovat a navrhnout další architekturu, která přinese další padesátiprocentní zlepšení efektivity. A k tomu přidali i cíl dosáhnout vedení i v oblasti výkonu.

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence

Laura Smith už to upřesnila, že cílem AMD bylo získat prvenství v rámci výkonu v ekosystému. A chtěli navrhnout architekturu se sadou technologií, které budou moci herní vývojáři využívat napříč všemi platformami. RDNA2 je navržená jako architektura pro konzole, PC i další.

Cílem bylo zlepšit všechny klíčové vlastnosti čipu. AMD chtělo nabídnout výpočetní jednotky s vysokým výkonem, revoluční infinity cache, přelomový design pro vysoké rychlosti a nabídnout pokročilé technologie.  Klíčové jsou výpočetní jednotky, při jejichž návrhu AMD vylepšilo všechny jejich aspekty s využitím technologií vyvinutých při návrhu procesorů. AMD přepracovalo pipeline aby agresivně maximalizovalo výkon při minimálních přesunech dat. To vše umožnilo navýšit. Výpočetní jednotky tak mají o 30 % vyšší energetickou efektivitu, díky čemuž mohou běžet rychleji.

Při přechodu z rozlišení 1440p na 4K se objem dat, která je třeba přesouvat, zhruba zdvojnásobí. AMD kvůli tomu vytvořili vyrovnávací paměť s vysokou hustotou a rychlostí vycházející z cache použíté u Zen 3, ale optimalizované pro grafické karty. Říkají jí infinity cache. Minimalizuje omezení u DRAM, latence a spotřebu. V kombinaci s 256b rozhraním GDDR6 získali více než dvojnásobnou efektivní paměťovou propustnost proti tradičním řešením s 384b sběrnicí a pamětmi GDDR6 při nižší spotřebě.

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence

Pro herní výkon je důležitá vysoká frekvence. AMD úpravou návrhu a zlepšením architektury podařilo navýšit takty proti minulé generaci o třicet procent navzdory využití stejného 7nm procesu.

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence

Spojením všech těchto tří novinek – navýšení taktu úpravou návrhu, zvýšení efektivity vylepšením návrhu a navýšením výkonu na takt pomocí infinity cache – se AMD podařilo dosáhnout 54% navýšení efektivity a překonat tak původně stanovený cíl.

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence

S Microsoftem AMD spolupracovalo na implementaci nových technologií z balíku DirectX 12 Ultimate – DirectX Ray Tracing, variable rate shading, Mesh shaders a sampler feedback. A RDNA má podporovat i API Microsoft Direct Storage pro rychlejší načítání dat z disku do grafické karty.

Díky všem zlepšením nabídnou nejvýkonnější modely s architekturou RDNA2 dvojnásobný výkon oproti špičkovým modelům z předchozí generace při vyšší efektivitě.

Následovaly první ukázky herního výkonu. Byly rozdělené do dvou bloků, takže na tomto místě je přeskočím a budeme se jim věnovat ke konci článku.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning