Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence
Článek Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence

Adam Vágner

Adam Vágner

29. 10. 2020 03:00 264

Seznam kapitol

1. Architektura RDNA2 2. AMD Smart Access Memory, nižší lag 3. DirectX 12 Ultimate a ray tracing 4. Detailní specifikace karet 5. Preview výkonu 6. Závěr

Zdá se, že AMD dostává do formy nejen při návrhu procesorů, ale už i v oblasti grafických karet. Tentokrát už v těsném závěsu za Nvidií představilo trojici nových grafických karet, které jsou přímým konkurentem i pro nejvýkonnější modely RTX 3080 a RTX 3090. Přinášejí vysoký výkon, který je stejně jako v případě Nvidie za nezvykle příznivé ceny.

Reklama
Reklama

Na závěr ještě CEO AMD dodala, že produktem, jehož výkon AMD předvedlo v prezentaci procesorů, byl Radeon 6800 XT.

Radeon RX 6800 a 6800 XT má být dostupný 18. listopadu. Slabší model má cenu stanovenou na 579 dolarů, tedy asi 16 500 korun s daní, výkonnější model za doporučenou cenu 649 dolarů, tedy asi 18 500 korun s daní. RX 6900 XT pak 8. prosince. za 999 dolarů, tedy necelých 29 tisíc korun.

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence

Nějaké shrnutí? Nové Radeony jsou zcela jiné, než se po dlouhé měsíce spekulovalo. Výkon rozhodně překvapil v dobrém, spotřeba nikoliv. Z celé prezentace mám ale dojem, že AMD mělo v plánu sejmout Intel i Nvidii jednou ranou – byl by to velký comeback. Ale Nvidia překvapila všechny ještě dříve tím, že představila nové grafiky s nečekaně vysokým nárůstem výkonu a výrazným zlepšením poměru cena/výkon).

Původní spekulace mluvily o tom, že AMD rozdrtí Nvidii pokročilejším výrobním procesem. Příkon karet je ale obdobný – spíše než že by byly Radeony nějak významně efektivnější, je zřejmé, že AMD nastavilo limity tak, aby byly záměrně papírově nižší než u GeForce a spotřeba karet se jevila lepší. S navýšením výkonu pomocí jednotlačítkového přetaktování „Rage Mode“ pak tyto limity sami obcházejí. Když tak nad tím přemýšlím – o Rage Mode AMD mluví jako o jednotlačítkovém přetaktování a já si teď nevybavím, že by výrobci karet kdy dříve při prezentaci porovnávali výkon konkurenčních produktů při standardním nastavení se svými produkty po přetaktování. Za mě by v AMD udělali lépe, kdyby buď na férovku zvedli power limit, nebo naopak srovnání nepřetočené GeForce s Radeonem v Rage Mode vynechali. Obzvláště když ani nenaznačí, nakolik se potom zvedne spotřeba.

Dalším marketingovým trikem je to, že většina výkonnostních srovnání je při aktivní Smart Access Memory. Prezentované výsledky tedy budou pravdivé pouze v případě, že s grafikou pořídíte rovnou i zbytek platformy, Neumím si moc představit, že si dnes někdo ke aktuálním highendovým kartám za osmnáct a půl tisíce pořídí osmijádrový procesor a při avizované ceně necelých 16 tisíc korun za dvanáctijádrový Ryzenu 9 5900X už se vám celá sestava docela prodraží. A ani s tím osmijádrem za 13 tisíc to nebude zrovna láce.

Překvapením je výkon. Od Big Navi se dlouhodobě čekalo, že překoná RTX 2080 Ti. A že bude dost možná konkurovat Nvidii i u další generace karet. Když Nvidia představila Ampere s jeho výraznými nárůsty výkonu proti minulé generaci, a navíc s nečekaně příznivou cenou, nikdo nevěřil, že by tomu mohlo AMD konkurovat. Posun z hlediska výkonu i z hlediska poměru cena/výkon byl takový, jaký jsme už u GeForce hodně dlouho neviděli. Když se začaly objevovat informace, že Big Navi dostane jen 256b paměťovou sběrnici, všichni ji už v podstatě předem pohřbívali stejně jako top modely s HBM z předchozích generací. Nvidia překvapila tím, že postavila přímého konkurenta pro RTX 3080, ale dokáže nabídnout alternativu i ke špičkové RTX 3090. Ale do ní se při její ceně a nevelkému nárůstu výkonu trefuje docela snadno.

Na druhou stranu není při srovnání ani RX 6900 XT zrovna atraktivní volbou. Pokud řekneme, že pořídit GeForce RTX 3090 se kvůli malému nárůstu výkonu a výrazném rozdílu v ceně těžce nevyplatí, v případě Radeonu RX 6900 XT to platí dvojnásob. U GeForce dostanete za příplatek kromě výkonnější verze grafického čipu i 24 GB paměti namísto 10 GB. Radeon RX 6900 XT ale doplácí na to, že RX 6800 XT má už v základu stejných 16 GB paměti a za desetitisícový příplatek tak dostanete navíc v podstatě jen pár odemčených jednotek a pár procent výkonu k dobru. Myslím, že si ji pořídí jen ti, kteří budou chtít mít za každou cenu tu nejvýkonnější kartu od AMD.

A ještě si dovolím krátké zamyšlení nad komentáři na téma „které řešení je více future proof“ – tedy která bude mít delší morální životnost. Argumentem zastánců AMD je, že kvůli 10 GB paměti u RTX 3080 nebo 8 GB paměti u RTX 3070 nebude za pár let v řadě her novým GeForce stačit videopaměť (občas s dodatkem na hraní na plných detailech). Se 16 GB paměti nebudete mít problém. Jaký je protiargument? Ano, ray tracing a DLSS. Pokud by Radeon měl být jednoznačně lepší volbou pro hraní za dva roky na maximálních detailech, proč by tentýž argument neměl platit pro výkon v ray tracingu? Nvidia už ray tracing do her tlačí druhým rokem a v současnosti se objevuje v řadě AAA titulů. A po zadrátování ray tracingu i do herních enginů je prakticky jisté, že her s jeho podporou bude jenom přibývat a za dva roky už bude jejich naprosto běžnou součástí. U grafických karet bylo dosud obvyklé maximum nějakých 11 či 12 GB paměti a hry, které jí využijí více, v současnosti teprve začínají. Pokud by došlo na nejhorší a nové hry by byly skutečně hůře hratelné, ať už budete mít špičkový Radeon, nebo GeForce, na obou modelech bude možné bez problémů hrát za cenu snížení detailů.

U Nvidie budete muset snížit rozlišení textur, u Radeonů sníži detaily ray tracingu nebo jej vypnout. U žádné z karet si ale za těchto okolností neužijete hraní na maximálních detailech a bude to spíš otázka toho, zda obětujete raději ray tracing, nebo textury. A i toto dilema může Nvidia smáznout uvedením karet s větší kapacitou pamětí. Titulů s podporou DLSS 2.0 přibývá ještě víc než her s ray tracingem, takže je otázka, jestli proti této technologii nabídne AMD srovnatelnou alternativu – zatím ji v prezentaci zmínilo jen mimochodem a není zřejmé, jak bude fungovat, jak to bude s její implementací do her a kdy se jí dočkáme.

Buď jak buď, po dlouhé době, kdy AMD na karty konkurence reagovalo se zpožděním a často ani nedokázalo konkurovat nejvýkonnějšímu modelu Nvidie je tu RDNA2, která v klasických hrách nabídne jen o málo nižší výkon než špičková RTX 3090 za dvaačtyřicet tisíc. I příznivci nejvýkonnějších grafických karet si mohou vybírat, zda dají přednost kartě od AMD, nebo od Nvidie (nebo přesněji zda raději oželí 6 GB paměti, nebo DLSS a kvalitu ray tracingu :))

Předchozí
Další
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning