Příliš mnoho digitálna? Jak se neutopit v moři obsahu
i Zdroj: PCTuning.cz
Sítě a Internet Článek Příliš mnoho digitálna? Jak se neutopit v moři obsahu

Příliš mnoho digitálna? Jak se neutopit v moři obsahu | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

30. 1. 2022 02:20 4

Seznam kapitol

1. Digitální klonování 2. Jeden den na celý život 3. Ani zadarmo! 4. Kterak chudý autor ke štěstí přišel 5. Srážka digitálna se skutečností

Už nikdo nebude polyhistor. Nikdy nikdo nepřečte všechno, neuvidí všechno. Toneme v datovém oceánu, který je mnohem větší, než si většina lidí dovede představit. Je velký a bude stále větší – a rychlost jeho růstu stále roste. Ve skutečnosti už nezvládneme ani všechnu zábavu!

Reklama

J.K. Rowlingová se prosadila díky legendě o svobodné matce píšící magické příběhy pro děti z kavárny, kde se starala o své dítě. Ve skutečnosti jde o marketingový projekt: Rukopis prvního dílu odmítlo dvanáct vydavatelů a Bloomsberry vydal v prvním vydání jen pět set výtisků. V letech 1996 a 1997 dostala dva granty od Scottish Arts Council, aby vůbec zvládla napsat první dva díly.

Promyšlený marketing prezentoval příběh chudé autorky, která ke štěstí přišla („penniless divorcee hitting the jackpot“) - a o jeho rafinovanosti svědčí to, že se od Vězně z Azkabanu knihy vydávaly globálně synchronizovaně. Vytěžovala se náboženská kontroverze, kdy přitom tvrdila, že je křesťanka a na magii nevěří – a zviditelňovala se i aktivismem, který se jí vymkl teprve nedávno.

Zdá se, že ve světě přesyceném díly je tohle nutné: Dnes najdeme kvanta variací na podobná témata, ale vydavatelé se zaměřují na to, co čtenáři koupí, protože to znají a znají to proto, že se to vydává a umisťuje se to na nejlepší regály v knihkupectvích. Do značné míry vzniká velice úzká tvůrčí elita, která je notoricky známá – a za ní naprosto zaniká fakt trvalé tvůrčí expanze zbytku světa, je neviditelný a nedohledatelný.

V hledání obsahu by nám měly teoreticky pomáhat stroje, ale tam funguje marketing taky: Tak předně první strana vyhledávání Google je tak promořená sponzorovaným obsahem, že musíte svoje dotazy specifikovat velmi precizně. Sociální sítě kolem vás vytvářejí bubliny na základě vašich interakcí a vašeho chování: To se často rozebírá jako politický fenomén, ale ne, týká se to veškerého obsahu.

Je vážně složité dohledávat kvalitní originální obsah, protože ho musíte najít. Sociální sítě vám ho doporučí málokdy, typicky ho hledáte přes někoho, kdo ho už zná a doporučuje. Pokud se například zajímáte o béčkový horor jako já, tak si musíte najít někoho, kdo se jím specificky zabývá a případně hledat playlisty lidí, kteří mají podobný vkus jako vy. Ve skutečnosti je docela velký problém dohledat něco, co si vybavujete jenom nepřesně – to hodně štěstí.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama