Příliš mnoho digitálna? Jak se neutopit v moři obsahu
i Zdroj: PCTuning.cz
Sítě a Internet Článek Příliš mnoho digitálna? Jak se neutopit v moři obsahu

Příliš mnoho digitálna? Jak se neutopit v moři obsahu | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

30. 1. 2022 02:20 4

Seznam kapitol

1. Digitální klonování 2. Jeden den na celý život 3. Ani zadarmo! 4. Kterak chudý autor ke štěstí přišel 5. Srážka digitálna se skutečností

Už nikdo nebude polyhistor. Nikdy nikdo nepřečte všechno, neuvidí všechno. Toneme v datovém oceánu, který je mnohem větší, než si většina lidí dovede představit. Je velký a bude stále větší – a rychlost jeho růstu stále roste. Ve skutečnosti už nezvládneme ani všechnu zábavu!

Reklama

Věc se má tak, že v moderní době je tvorba jakéhokoliv jedince jenom zaokrouhlovací chyba. Přetlak nabídky nad poptávkou je zcela masivní a význam jakéhokoliv jednotlivce je limitně nulový. Spousta lidí se dnes bohatě obejde bez čtení, stačí jim agregátory, podcasty a audioknihy. Mladší generace se vydává cestou informačního piráta Tlamsy z Kyberiády Stanislawa Lema, kdy se zásobují obsahem, který je tvořen čistě informačním chaosem. Skutečně: Tik Tok se dá sledovat pouze tehdy, pokud chápete jeho kontext, což znamená sledovat Tik Tok. Je to samosnubný svět sám pro sebe, který vypadá jako zábava, ale je to jen rekurzivní sebereference.

Tik Tok je absolutní informační overload, směřuje téměř k digitálnímu neuroticismu, kdy si lidé dávkují další a další, stále nekončící vtipy – a přispívají k tomu svým vlastním obsahem. Pro mě je sledování té věci něco jako kdyby mi někdo vyzkratoval hemisféry, ale chápu, že kdo v něm žije, patrně necítí potřebu jít někam jinam: Je to nekončící dynamický vodopád obsahu.

S tím, jak se náklady na výrobu obsahu blíží k nule, míří tím směrem i výdělky autorů. Abyste mohli vydělávat na Tik Toku, musíte být jednak dospělí, potom musíte mít alespoň 10 000 followerů a alespoň 100 000 views za měsíc. Alespoň. V případě AdSense na YouTube stačilo 1000 odběratelů a 4000 hodin sledování ročně – pak je možná monetizace a pokud překročíte měsíční hranici 2000 korun, YouTube vám zaplatí. To, pro srovnání, před deseti lety vynesl například jeden článek do časopisu. 

S tím, jak se tvorba demokratizuje, jdou výnosy z tvorby limitně k nule, respektive rozevírají se nůžky mezi těmi, kteří jsou dobře placeni a těmi, kteří nedostanou nic. Kdo chce vydělávat, musí se snažit, což v případě moderních médií vyžaduje spolupráce a promo, v případě vlastního obsahu potřebujete vlastní marketing. Když vás nikdo nepochválí, musíte se pochválit sami!

Marketing je nástroj, bez kterého se neobejdete – nebudete bez něj vůbec vidět. Bez reklam dnes na mobilech neudáte ani free to play hry, tedy tituly zdarma! Většina společnosti vnímá současný stav jako digitální overload, informační přetížení: Ale ne, ve skutečnosti je to jenom demokratizace tvorby a zpřístupnění tvorby každému. V šedesátých letech, kdy jste potřebovali filmové vybavení, školy, zkušenosti a posvěcení úřadů, byla věda projít ven s filmem, úměrně tomu se pohybovaly i honoráře. Dobrý autor si mohl bez problémů jednou či dvěma knihami vypsat na byt či na chatu, což je dnes naprosté scifi: Dnes vám k tomu nestačí obsah, potřebujete to prodat.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama