Příliš mnoho digitálna? Jak se neutopit v moři obsahu
i Zdroj: PCTuning.cz
Sítě a Internet Článek Příliš mnoho digitálna? Jak se neutopit v moři obsahu

Příliš mnoho digitálna? Jak se neutopit v moři obsahu

Michal Rybka

Michal Rybka

30. 1. 2022 02:20 4

Seznam kapitol

1. Digitální klonování 2. Jeden den na celý život 3. Ani zadarmo! 4. Kterak chudý autor ke štěstí přišel 5. Srážka digitálna se skutečností

Už nikdo nebude polyhistor. Nikdy nikdo nepřečte všechno, neuvidí všechno. Toneme v datovém oceánu, který je mnohem větší, než si většina lidí dovede představit. Je velký a bude stále větší – a rychlost jeho růstu stále roste. Ve skutečnosti už nezvládneme ani všechnu zábavu!

Reklama

Jedna z otázek, která mě pronásleduje celý život, je, jaká je skutečná hodnota uměleckého díla. Ne kolik stojí NFT anebo za kolik by se dala prodat Mona Lisa – nemluvím o artefaktu, ale o díle jakožto informační hodnotě, o informaci samotné. S příchodem digitálního světa se ukázalo, že se digitálně dá produkovat levně, ukládat levně, levně kopírovat a distribuovat. Olejomalbu máte, anebo nemáte, buď je, anebo není originál – ale digitální dílo, pokud není zapečené do blockchainu v podobě NFT, se dá klonovat neomezeně. 

Jakou hodnotu má taková kopie? Digitálních děl vzniká tolik, že standardní tržní mechanismy oceňování prostě nefungují a nahrazují se marketingovými či smluvními: U unikátních děl funguje mechanismus nabídky a poptávky, to ale u digitálních děl vůbec nefunguje. Náklady na duplikaci digitálního díla jsou prakticky nula, takže jeho cenu lze stanovit libovolně. Prodejce si obvykle vymyslí nějakou valuaci, anebo se dohodne s tvůrcem díla.

Hledat rovnovážnou cenu mezi nabídkou a poptávkou u digitálních děl prostě nelze. Buď kupující nebo pronajímající cenu přijme, anebo ji nepřijme, tržní mechanismy tu nefungují. A ani nemůžou, když uvážíte obří rozsah nabídky, která naprosto válcuje poptávku. Převaha nabídky nad poptávkou je naprosto zdrcující, je tak velká, že kdybychom ji měli brát v potaz, bude cena nakonec nula.

Tak si vezměme například počítačové hry. Podle Steamu se každý rok vydává téměř 10 000 nových her: V roce 2017 jich bylo 7049, v roce 2018 už 9050, v roce 2019 jich bylo 8033 a v roce 2020 dokonce 10 263. To je 28 nových her denně! 

Pokud jde o mobilní platformy, je to ještě šílenější. Na Google Play je vydáváno zhruba 70 000 aplikací měsíčně, to je skoro 2500 denně. 

Pro iOS vychází rovněž téměř 1500 aplikací denně. To se nedá ani projít, natož vyzkoušet.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama