Sound Blaster X-Fi: zvuková evoluce nebo revoluce?
Seznam kapitol
Nová řada zvukových karet Creative X-Fi (Xtreme Fidelity) má vyvolat, poté co většina uživatelů se začala spokojovat se stále kvalitnějšími integrovanými kodeky na základních deskách, novou vlnu zájmu o Sound Blastery. Po týdnu testování mohu prohlásit, že je pravděpodobné, že k takovému obratu skutečně dojde - když ne po naší recenzi, tak možná poté, co nové X-Fi uslyšíte hrát. Zvukové možnosti jsou opravdu působivé...
Mozkem nových zvukových karet Sound Blaster X-Fi je nový zvukový procesor s kódovým označením CA20K1. I když je na první pohled rozměrově menší, než EMU10K2 z předchozí generace Sound Blaster Audigy, je tento drobný "motor" řady X-Fi mnohonásobně výkonnější. Vývoj nového čipu trval pět let - byl zahájen po uvedení zvukových karet Sound Blaster Audigy.
SoundBlaster X-Fi, zvuková karta PCI použitá u typů XtremeMusic a Platinum...
CA20K1 je ve skutečnosti malým specializovaným procesorem - obsahuje 51 miliónů tranzistorů (to je oproti minulé generaci 10x více), je vyráběn 0.13 polovodičovým procesem a je taktován frekvencí 400MHz (naštěstí netopí natolik, aby ho bylo třeba aktivně chladit). Diky specializaci na zpracování zvukových dat dokáže v tomto "oboru" poskytovat výpočetní výkon překračující 10 000 MIPS (předchozí generace, Audigy, nabízela výkon 425 MIPS a SB Live! jen 335 MIPS). Creative tvrdí, že pro dosažení podobného výkonu bychom museli v prostředí běžného operačního systému použít například Pentium 4 3.4GHz.
S výkonem to není ale "tak horké" - je totiž rozdělen mezi jednotlivé funkční části čipu (ty jsou mezi sebou propojené do prstencové architektury - zatímco dřívější zpracování probíhalo sériově). Tato koncepce dovoluje volnou výměnu / tok dat mezi jednotlivými jednotkami čipu:
Kruhová architektura (Audio Ring) dovoluje volné zřetězení interních jednotek.
Zpravovaný audiosignál prochází některými jednotkami dokonce (s různými parametry) několikrát.
Největší část výkonu, 7310MIPS, spotřebovává obvod SRC (Sample Rate Conversion), digitální filtry (zodpovědné také za 3D zvuk) berou 200MIPS, digitální mixer pak 1210MIPS. Tank Engine je jednotkou odpovědnou především za efekty "zpoždění" (echo, dozvuk) - ta má na svědomí 440MIPS. Signálový procesor DSP (nazvaný Quartet DSP) zpracovává až 1180MIPS.
Možná se budete divit, že taková výpočetní síla je věnována právě jednotce SRC - Sample Rate Conversion. Důvod je jednoduchý - změna vzorkovací frekvence a bitové hloubky (například mezi formáty CD Audio, DAT, DVD Audio, SACD, DTS apod) v minulosti způsobovala určitou ztrátu kvality (zkreslení). Nová jednotka SRC používá pro konverzi dat pokročilejší algoritmy (Poly-Phase FIR) - ztráty by měly být minimální (navíc jsou navržené tak, aby se chyby převzorkování, pokud možno, nesčítaly a signál se i po případném zpětném převzorkování blížil původnímu).
Podle informací Creative se po převedení sinusového signálu o kmitočtu 997Hz nahraného vzorkovací frekvencí 44.1kHz na vzorkovací kmitočet 48kHz objeví zkreslení -135dB (THD+N) při zvlnění přenosové charakteristiky ±0,00024dB.
THD+N: rozdíl mezi jednoduchým konverzním filtrem a konverzi SSRC (podle Digit-Life)
V další části se podíváme na to, čím se procesor X-Fi může (alespoň zčásti) zabývat.