Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů
Článek Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Z. Obermaier

Z. Obermaier

13. 10. 2010 03:00 17

Jelikož se blíží uvedení nových grafických karet Radeon, je na čase se připravit. Karty Radeon HD 5770, HD 5970 a dvojici Radeonů HD 5870 v CrossFire jsme doplnili ke změřenému portfoliu karet z minulého testu o přetaktování. Podívejme si jak si dnes výkon všech moderních karet stojí i po přetaktování a co mohou současné karty ještě nabídnout.

Reklama
Reklama

První díl seriálu o taktování grafických karet najdete zde
Výsledky (díl druhý) potom zde
Doplnění testu o další karty je zde

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Před dvěma týdny jsme vám přinesli test několika grafických karet, včetně výsledků jejich přetaktování a následného výkonu. Čtenáři si v komentářích oprávněně stěžovali na absenci dalších oblíbených karet z produkce AMD - šlo o Radeony HD 5770, HD 5970. Slíbil jsem, že jejich výkon včetně taktování doplním a tímto testem slib plním. Abych test ještě více zatraktivnil, kromě dvou zmíněných karet jsem dodal ještě dvojici Radeonů HD 5870 v zapojení CrossFire. Testoval jsem karty s novými drivery pro aktuální čísla do recenze Radeonu HD 6870, tak se mi doma sešly dvě zmíněné karty a tak jsem tedy CrossFire také otestoval.

Tento test bude nejenom testem výkonu grafických karet po přetaktování, jako volné doplnění předchozích dvou částí, ale ukáže nám hlavně výkon grafických karet s aktuálními ovladači před příchodem nové generace grafických karet AMD Radeon HD 6000 a možná i GeForce s novým jádrem GF110, které Nvidia slibuje uvést ještě letos. Zdali se tak skutečně stane ale opravdu nevím, tedy nic nemohu slíbit. Tento test bude tedy zároveň aktuální rekapitulací výkonu grafik s posledními drivery. Na příchod nových grafických karet budeme tedy připraveni a naše výsledky současných karet budou maximálně aktuální.

Jelikož nás čeká ohromné množství grafů, tabulek a fotografií, nebudu úvod nijak dále protahovat. Ostatně jsem řekl vše podstatné, čeká nás pohled na aktuální výkon grafik na základních frekvencích a pak také nárůst jejich výkonu po přetaktování. V testu najdeme čtyři grafické karty Radeon a jednu jejich kombinaci v CrossFire, karty GeForce jsou také čtyři a jedna kombinace ve SLI. Síly a rozložení v testu je tedy vyrovnané, žádnou ze stran jsem nezvýhodnil.

V testu také samozřejmě několik dnešních karet chybí. Netestoval jsem GeForce GTS 450, Radeon HD 5750, GeForce GTX 465 a Radeon HD 5830. Jde buď o slabé karty nebo málo oblíbené produkty, zalepující jistou díru v nabídce výrobců s kompromisem. Už teď vás ale mohu ujistit, že v testu Radeonu HD 6850 se setkáte i s těmito kartami, kolega je má naměřené a bude s nim i novinku od AMD srovnávat, tedy nepřijdete ani o toto srovnání.


Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Pokud se chcete podívat na kompletní specifikace všech dříve testovaných karet, zavítejte do první části tehdejšího článku - zde. Pro vás, co se nechcete vracet a nebo klikat do minulé recenze, zde mám kratší, ovšem dostatečné shrnutí modelů testovaných karet a jejich přetaktování:

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů


Testovací sestava se skládá ze základní desky Asus Rampage II Extreme. Paměti posloužily 3x 2GB Kingston DDR3 2000 MHz CL8 nebo Corsair Dominator GT 2000 MHz. Dále jsme k testování použili procesor Core i7 920. Úložiště je sestaveno z disku Seagate 750GB, zdroj jsem použil Corsair HX1000 - 1000W. Ovladače jsou nejnovější dostupné verze.

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Hry jsem otestoval v přetaktovaném stavu, abych omezil vliv procesoru na výkon a nelimitoval jím výsledky grafik. Nastavení bylo: CPU 4000 MHz (200x20), QPI 3600 MHz, unCore 3200 MHz, paměti na 1600 MHz při časování 24-8-8-9-2T. Všechny testy proběhly pod operačním systémem Windows 7 Ultimate 64-bit.

Testovací hry

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Pod DirectX 9.0 jsem testoval: GTA IV, Arma 2. Následující tituly byly testovány s rozšířením DirectX 10: Just Cause 2, Crysis Warhead, Far Cry 2, Tom Clancys HAWX, Resident Evil 5, World In Conflict. Dále jsem testoval nové hry a DirectX 11 tituly: Aliens Vs Predators, Battlefield Bad Company 2, S.T.A.L.K.E.R. Call Of Pripyat, DiRT 2, Unigine Heaven 2.1, Metro 2033, BattleForge.

Ovladače

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Pro měření her jsem použil poslední WHQL verzi Catalyst 10.9. Konkurenční karty GeForce byly testovány s driverem GeForce 260.52 a nebo verzí 260.63. Ve výkonu nebyl rozdíl. Dnešní test tedy nezahrnuje žádné výsledky se staršími ovladači, jde tedy o zcela aktuální výkon Radeonů i GeForce grafických karet. Od tohoto bodu se odrazíme i do budoucna, většina dříve naměřených výsledků ve starších testech byla díky starým ovladačům již notně neaktuální.


Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Jelikož moje původní  metodika byla notně zastaralá, ale hlavně časově hodně náročná, vypracoval jsem zcela novou. Testů je sice jen čtrnáct (původně přes dvacet), ovšem jde o nejnáročnější hry - většinou DX10 nebo DX11 tituly. V této kapitole vám tedy metodiku představím a budete si moci stáhnout save pozice, dema a prohlédnout i videa, jak testuji hry.

V tomto (a dalších budoucích) testech najdete pouze čtrnáct nejnáročnějších her a dva benchmarky. Měřit budeme ve všech nejrozšířenějších rozlišeních - 1680x1050, 1920x1200, 2560x1600 pokud to hra umožní, také s vyhlazováním 8xAA (MSAA nebo QCSAA). U každé hry vás také čekají průběhy fps, mám naměřeny úplně všechna nastavení v průbězích, u každé hry ale vyberu možné nejpoužívanější nastavení a doložím průběhem. Nebudu dávat průběhy všech nastavení, ty mohu dodat v souboru, článek by takové množství obrázku zahltilo a znepřehlednilo.

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Aliens Vs Predators (DX11) - První hru testuji pomocí jejího volně stažitelného testovacího dema. Vytvořil jsem si pro všechna nastavení konfigurační soubory a uložil je do adresáře hry. Všechny konfigurační soubory si můžete stáhnout zde. Pomocí zástupců na ploše pak spouštím test například s tímto parametrem: -config=1680_AA.txt. Poprvé nechám běžet sekvenci bez měření, aby se načetla do paměti a podruhé už měřím Frapsem. Nastavení používám maximální, jen měním hodnoty AF (2x a 16x) a AA (0x, 4x).

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Arma 2 (DX9) - K měření další hry používám opět volně stažitelné demo hry a využívám testovací sekvenci vestavěnou ve hře. Nastavení hry vidíte na obrázku, měním jen použité rozlišení. První průběh opět neměřím, jen tím zajistím nahrání dat do paměti. Druhý měřený průběh zaznamenává Fraps. Také doporučuji před měřením hru vypnout a znovu zapnout, někdy se podivně zasekne a fps jsou nereálně nízká.

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Battlefield Bad Company 2 (DX11) - Používám poslední build hry, kdy měřím Frapsem vlastní testovací sekvenci z úvodu hry. Nastavení hry je na úplné maximum, měním jen hodnotu AF (2x a 16x) a AA (1x, 4x, 8x) a samozřejmě rozlišení. Přikládám zde video testovacího měření:

http://www.youtube.com/watch?v=GgZ9MeocI3Q

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

BattleForge (DX11) - Používám verzi hry Lost Soul Edition s posledním patchem. K měření výkonu je zde vestavěná demo sekvence jíž využívám. Měřím Frapsem vždy druhý průběh, první načítá data do pamětí. Hru mám nastavenou na max, což dokládá obrázek. Opět měním jen hodnoty AA (0x, 4x, 8x) a rozlišení. Po každé změně je nutné hru restartovat, což s ověřováním aktuální verze souborů trvá relativně dlouho.

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Crysis Warhead (DX10) - K měření používám dostupnou utilitu na měření a mapu ambush. Fraps zaznamenává vždy druhý průběh jako u všech předešlých her. Používám zde profil GAMER a všechny rozlišení a nastavení mám uložené v konfiguračním souboru - stahujte zde. Kromě rozlišení měním jen hodnotu AA (0x, 4x) vyšší nemá cenu vzhledem k náročnosti hry zkoušet.

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

DiRT 2 (DX11) - U této hry používám vestavěný test trati v Londýně. Použít lze i volně stažitelné demo. Ručně upravuji konfigurační soubor a spouštím zástupcem přímo benchmark, je to rychlejší než se proklikat do menu hry a spouštět demo odtud. Vše je nastaveno na maximum, měním jen rozlišení a hodnotu AA (0x, 4x, 8x). Vše opět zaznamenává Fraps v druhém průchodu.

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Far Cry 2 (DX10) - I když mnozí žehrají, že jde o starou hru, stále dokáže kartám řádně zatopit. Testuji s posledním patchem. K měření používám dva průchody nejkratším vestavěným testem - Small Ranch. Veškerá nastavení mám uložené v konfiguračním souboru (AA - 0x, 4x, 8x) a ten vše provádí automaticky, já jen spouštím Fraps v druhém průchodu sekvence. Konfigurační soubor stáhněte zde.

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

GTA IV (DX9) - I přesto, že jde o DX9 hru, je stále jednou z nejnáročnějších na trhu. Používám verzi s posledním patchem přidávajícím do hry rozšíření o další dvě epizody. Nastavení detailů vidíte na obrázku, aby bylo možné toto nastavení použít i pro karty s menší kapacitou paměti, je nutné spustit hru s parametrem. Více o tom píše kolega zde. Zde nastavuji pouze rozlišení a druhý průchod měřím Frapsem, video z měřící sekvence je zde:

http://www.youtube.com/watch?v=57F8NMb4TYM


Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Tom Clancys HAWX (DX10) - Oblíbený letecký simulátor má vestavěný test ve volně stažitelném demu z webu. Tuto verzi používám. Veškeré detaily jsou nastaveny na maximum, měním pouze rozlišení a hodnotu AA (0x, 4x, 8x). Frapsem zaznamenávám testovací sekvenci od poloviny, kdy se z průletu mraků dostanete nad město a obraz na chvilku ztmavne.

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Just Cause 2 (DX10) - Novinkovou hrou v našem portfoliu je tato šílená akce s moderním DX10 enginem. K testování používám vestavěné demo Concrete Jungle, které v druhém průběhu zaznamená Fraps. Nastavení hry je na max, kromě dvou posledních položek, jež karty Radeon neumí. Ve hře kromě rozlišení měním dále jen AF (2x, 16x) a AA (0x, 4x, 8x).

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Metro 2033 (DX11) - Nejnáročnější hrou dneška je bezesporu tento titul. Žádná konfigurace na světě vám neumožní zapnout vše úplně na max ve vysokém HD rozlišení. Zde je nutno snížit detaily vzhledem k plynulé hratelnosti. Já používám nastavení Normal a renderer DX11. Měním pak jen rozlišení a hodnotu AA (0x, 4x). Druhý průchod měřím opět Frapsem. Podívejte se ještě na video testovací sekvence, sleduji v něm kolegu a snažím se mu stále mířit na horní část těla:

http://www.youtube.com/watch?v=Y-jLMC2PAPI

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Resident Evil 5 (DX10) - Další hra v sobě nese vestavěný benchmark a l ze použít i samostatně stažitelné demo, to používám já. Nastavení detailů ukazují obrázky. K testování používám Fixed benchmark a nastavuji pouze rozlišení a hodnotu AA (0x, 4x, 8x). Vše opět zaznamenávám Frapsem v druhém průchodu.

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

STALKER Call Of Pripyat (DX11) - Další extrémně náročnou hrou je poslední díl této série. Používám opět maximální nastavení, což dokládá obrázek. Měním pouze rozlišení a hodnotu vyhlazování AA (0x, 4x). Zaznamenávám Frapsem pouze poslední a nejnáročnější z testů - Sunshaft.

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

World In Conflict (DX10) - Pro mnohé možná stará záležitost, ovšem s posledním patchem se objevilo několik nových nastavení, včetně vylepšených explozí a dalších. Tento náročný engine bude také použit v očekávané bombě R.U.S.E., tedy je stále aktuální v této hře měřit. Vše nastavuji na maximum, měním pouze rozlišení a AF (2x, 16x) a AA (0x, 4x). Průběh tradičně zaznamená Fraps v druhém průchodu.

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Unigine Heaven 2.1 (DX11) - K testování používám pouze nejvyšší rozlišení, teselaci nechávám ale na normal. I tak je porce teselovaných objektů extrémní, v podstatě vše je na scéně nějak zpracované tímto způsobem. Používané nastavení vidíte na obrázku.

3D Mark Vantage (DX10) - Zcela posledním testem je benchmark v nastavení Extreme, tím by se měl zásadněji omezit vliv frekvence procesoru a výsledky měření budou relativnější k výkonu samotných grafických karet. Nastavení opět vidíte na obrázku, u karet GeForce samozřejmě přepínám PhysX na CPU verzi.






Tato kapitola vám nabídne průměrné shrnutí výkonu, jež ale není dogma. My k průměru musíme přistoupit, abychom mohli s nějakým číslem obecně operovat do budoucna (o kolik procent je která karta výkonnější) v obecné rovině. Pokud vás nebaví prohlížet každý graf, zaměřte se na hry jež vás zajímají (a z nich si udělejte obrázek sami) a nebo se podívejte na shrnutí v této kapitole. Pozorní z vás jistě už vědí, jak to dopadlo. Pojďme se ale podívat na výsledek řečí čísel.

Hodnotě 100 procent odpovídá Radeon HD 5850 naměřený s novými, posledními ovladači. Do grafu jsem započítal jen výsledky her, nikoli dvou benchmarků. Shrňme tedy nejprve výkon obecně. Nejvýkonnější dnešní grafickou kartou je samozřejmě Radeon HD 5970, jeho náskok proti konkurenční GeForce GTX 480 je téměř 19 procent. Pokud obě karty přetaktujeme na maximum jejich možností při stávajícím chlazení, zvýší se rozdíl na 24 procent ve prospěch Radeonu. Pokud porovnáme GeForce GTX 480 a Radeon HD 5870, karta z dílny Nvidia je o 19 procent výkonnější.

Zajímavé je také srovnání v nižším segmentu trhu. Radeon HD 5770 je o 20 procent pomalejší než základní verze GeForce GTX 460. Model s větší pamětí je celkově o 27 procent výkonnější. Obě tyto GeForce dotahují výkonem Radeon HD 5850, na jeho výkon 1GB verzi schází necelých 10 procent. Po přetaktování se Radeon HD 5770 téměř dotáhne na základní GeForce GTX 460, na její výkon mu schází přibližně 7 procent. Jak výkon stoupl u všech testovaných karet a s čím se pak dá jejich výkon srovnat je v grafu dobře vidět. Na karty jež vás zajímají se podívejte ..

Dále se podívejme na škálování výkonu s přetaktováním. Nejvíce škáluje výkon u karet s nízkými základními frekvencemi. To je případ Radeonu HD 5850, GeForce GTX 460 a 470. U dvou High-end modelů Radeon HD 5870 a GeForce GTX 480 je nárůst výkonu nižší. Nárůst výkonu s frekvencí se také liší dle rozlišení, ale nikdy nebude přímo roven procentuálnímu navýšení frekvence.


I když hodnocení parametru ceny k výkonu je zavádějící a aktuální jen pár hodin/dní, dnes jej výjimečně uděláme. Delší sloupec u každé karty uvádí její cenu, se kterou jsem kalkuloval. Jde o ceny obchodů Alfacomp, Alza nebo Czechcomputer (kde byla karta levnější) ke dni 10.10.2010. Druhé, menší číslo pak zobrazuje částku, jež zaplatíme za procento výkonu dané karty.

Nejvýhodnější karty bez přetaktování jsou dnes bezesporu dvojice modelů GeForce GTX 460. Levnější model nabízí procento výkonu za 45 Kč, u vyššího zaplatíte 50 Kč. Z konkurenční stáje se do tohoto poměru ceny a výkonu vejde pouze Radeon HD 5770 s částkou 49 Kč za procento výkonu. Velmi výhodnou kartou je také GeForce GTX 470, kterou při dnešních cenách koupíte s částkou 55 Kč za procento výkonu. K této kartě se blíží konkurenční Radeon HD 5850 s 59 Kč za procento výkonu. Všechny další karty jsou podstatně dražší. GeForce GTX 480 nabízí procento svého výkonu za 64 Kč a Radeon HD 5870 za 70 Kč. Dražší už je pouze Radeon HD 5970 s částkou 82 Kč za procento výkonu a dvojice Radeonů HD 5970 v CrossFire přijde na 86 Kč.


Kapitoly s herním výkonem, a také kompletním shrnutím jsou za námi. Zde nás čeká neméně důležitá kapitola s měřením spotřeby. Pokud jste si už udělali nějaký závěr z kapitol o výkonu a ceny, ještě počkejte. Rozhodujícím faktorem bude v tomto případě spotřeba, některá karta se může zdát výhodná cenově i výkonná, totálně to ale může zazdít extrémní spotřebou, což se také stalo ..

Já měřím nyní spotřebu také novým způsobem. Režim idle je celkem jasný, nechám nastartovat počítač a počkám zhruba deset minut na ustálení, pak se podívám na Wattmetr. Druhým měřením je druhý test 3D Mark Vantage v Extreme nastavení, kde sleduji celý test na Wattmetru a zaznamenám pouze nejvyšší špičku odběru. Finální měření pak probíhá ve Furmark, kde po několika minutách ustálení otáček ventilátoru a spotřeby, hodnotu napíšu. POZOR Každá grafická karta, i stejný model ze stejné série, může mít rozdílnou spotřebu. Záleží vždy na konkrétním kusu a podmínkách testu.

Srovnání spotřeby na základních taktech už známe z mnoha jiných recenzí, tedy není dnes důležité. Každý kdo se o grafické karty zajímá, má o spotřebě dnešních karet jasno, čísla jsou v grafu také. Podívejme se, jak narostla spotřeba po přetaktování, zpřehlednil jsem čísla tabulkou. Zde samozřejmě záleží na aktuálním napětí karty, a výsledek se nedá zobecňovat. Pro náš konkrétní test a podmínky dopadl takto.

Spotřeba po přetaktování nejvíce stoupla u karet Radeon HD 5850, HD 5970 a dvojice Radeonů HD 5870 v CrossFire. Z GeForce si nejvíce poručila GeForce GTX 470 a GTX 480. Spotřeba posledně jmenované karty narostla o brutálních 177W. Nejúspornějšími kartami testu i po přetaktování jsou Radeon HD 5770 a GeForce GTX 460 768MB.


Citace ze závěru předchozího článku, jež je zde pro připomenutí základních faktů: Nabídli jsem vám pohled na přetaktování grafických karet, jež nebylo nijak extrémní, ale drželo se schválně v mantinelech domácího bezpečného použití. Nezvyšovali jsem napětí jádra nad bezpečné hranice, ani jsme nemuseli provádět zásahy do BIOSů karet nebo do hardware. Chtěli jsme ukázat spíše takové konzervativní navýšení výkonu, jež zvládne úplně každý a jež také zvládne většina grafických karet testovaných modelů.

Otázku, zda vůbec taktovat řešit nebudu, navýšení výkonu je znatelné a byl by hřích si jej ve hrách nedopřát. Spíše se zamysleme nad taktováním, jež by eventuálně přineslo více škody než užitku. Ano, hovořím o rozumném poměru výkonu a spotřeby. Je sice pěkné, že například GeForce GTX 480 je po přetaktování významně výkonnější než ostatní karty v testu, o 240W vyšší spotřeba je ale také argument. Zde tedy doporučuji spíše nižší napětí a nebo kartu taktovat pouze na základním napětí, výkon se podstatně zvýší a spotřeba zůstane ještě akceptovatelná. Pokud spotřebu a zahřívání neřešíte, taktujte dle libosti nehledě na napětí jádra.

Nejzajímavějšími kandidáty na kartu pro ladiče a taktovače jsou Radeon HD 5850 a GeForce GTX 460 v obou verzích. Obě karty mají vysoké rezervy pro zvyšování frekvencí a výkon také významně narůstá. Také spotřeba i po přetaktování je v únosných mezích. Pokud srovnáme tyto karty proti sobě, přetaktovaná GeForce GTX 460 na výkon Radeonu HD 5850 po přetaktování nestačí. Radeon má větší potenciál k navyšování frekvence a konkurenční kartě o několik procent uteče. Pro GeForce ale zase hovoří nižší pořizovací cena. Zajímavou kartou se také ukázala GeForce GTX 470, která po přetaktování dosáhne na výkon GeForce GTX 480 a významně pokoří i Radeon HD 5870. Za svou cenu jde o solidní kartu, i když spotřeba je vysoká. Ne ovšem tak jako u nejvyššího modelu GeForce GTX 480. Jak si karty vedly proti sobě po přetaktování, a o kolik se jejich výkon zvýšil vůči taktovaným i netaktovaným modelům najdete v příslušné kapitole.

Těsně před uvedením další generace grafických karet AMD Radeon HD 6800, jsem vám dnes nabídli souhrn aktuálního výkonu současných grafických karet změřených s posledními ovladači, včetně přetaktování. O výkonu dnešních karet máme jasno, známe jejich výkon vůči sobě, také možnosti přetaktování a spotřebu. Jsme tedy dostatečně vybaveni porovnat současné modely s těmi nadcházejícími. Podle dostupných informací by se měly v následujících týdnech objevit Radeon HD 6850 a Radeon HD 6870, kam se v naší výkonové tabulce zařadí ještě nevíme, nějaké náznaky výkonu se ale na veřejnost dostaly. My nebudeme předjímat a počkáme si na změřený výkon včetně taktování v naší porci her. V tuto chvíli také mohu s jistotou říci, že Nvidia nehodlá nijak zásadně na nové Radeony reagovat, podle všeho jim bude chtít postavit přetaktované verze GeForce GTX 460 1GB. Zdali to bude stačit uvidíme za týden.

O dalších plánech obou výrobců se toho mnoho neví. Spekulovalo se o uvedení AMD Radeonů HD 6900 ještě letos, několik týdnů po prvních kartách, podle všeho se ale uvedení odkládá až na Nový rok. Zdali se nakonec tato zpráva potvrdí se dozvíme včas, do té doby je ještě spousta času. A co chystá konkurence? Hovoří se o dvou nových High-end kartách, jako nástupcích GeForce GTX 470 a GTX 480 s novým jádrem GF110. Zdali se dostanou na trh letos nebo až příští rok nevíme, opět se dozvíme až přijde čas.

Grafické karty a desku do testu zapůjčil ASUS Computer

Dále také Gigabyte Czech Republic

Rovněž NVIDIA ..

.. a samozřejmě EVGA Europe

Monitory pro testování grafik poskytlo HP Czech republic

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning