Test AMD Radeon RX Vega 64: AMD zpátky ve vyšší lize
PCTuning Článek

Test AMD Radeon RX Vega 64: AMD zpátky ve vyšší lize

Adam Vágner

Adam Vágner

15. 8. 2017 03:00 139

Seznam kapitol

1. Radeon Vega: představení 2.  Konstrukce karty 3. Řízení spotřeby, nastavení karty pro testy 4. Testovací sestava 5. Ashes of the Singularity (Win 10, DX12) 6. Dirt Rally (Win 10) 7. Doom (Win 10, OGL+Vulkan) 8. Far Cry 4 (Win 10) 9. Far Cry Primal (Win 10) 10. Fallout 4 (Win 10) 11. GTA V (Win 10) 12. Metro 2033 Redux (Win 10) 13. Metro Last Light Redux (Win 10) 14. Rise of the Tomb Raider (DX12, Win 10) 15. Star Wars Battlefront (Win 10) 16. Tom Clancy´s The Division (Win 10, DX11 + DX12)
17. The Witcher 3: Wild Hunt 18. Total War: Warhammer (Win 10, DX12) 19. World of Tanks 9.15.1 (Win 10) 20. Primární BIOS (253 W), Power Save 21. Primární BIOS (253 W), Balanced 22. Primární BIOS (253 W), Turbo 23. Sekundární BIOS (230 W), Power Save 24. Sekundární BIOS (230 W), Balanced 25. Sekundární BIOS (230 W), Turbo 26. Shrnutí 27. Teploty 28. Chování ventilátorů 29. Hlučnost 30. Spotřeba, poměr výkon/watt 31. Cena, průměrný výkon, poměr cena/výkon 32. Závěrečné shrnutí

Dlouhé čekání spojené s absencí AMD v segmentu výkonných grafických karet skončilo. AMD uvádí na trh své špičkové modely grafických karet z modelové řady Radeon RX Vega. V testu se podíváme na druhý nejvýkonnější model s novou architekturou Vega – RX Vega 64 v základním provedení se vzduchovým chlazením.

Reklama
Reklama

S příchodem nových výrobních procesů AMD doprodalo své špičkové modely Radeon Fury a Fury X – první herní karty vybavené novou generací pamětí HBM a vyráběné ještě starým 28nm procesem a ze segmentu nejvýkonnějších karet se na dlouhou dobu stáhlo.

V první generaci 14nm a 16nm karet tvořily vrchol nabídky AMD karty vyšší střední třídy – Radeony RX 480, přímá konkurence pro 6GB GTX 1060. Na výkonnější GeForce GTX 1070 a GTX 1080 uvedené loni v květnu a červnu nemělo AMD až doteď žádnou odpověď; karty AMD postavené na dosud nejvýkonnějším GPU od AMD Fiji se nemohly s novými highendovými GeForce s architekturou Pascal měřit výkonem, efektivitou a kvůli nákladnější konstrukci konečně ani poměrem cena/výkon a celkem logicky v tichosti zmizely z trhu.

Ještě začátkem roku mohlo AMD srovnat skóre, kdyby se RX Vega povedlo na trh uvést už v prvním čtvrtletí. Neutěšenou situaci ale Nvidia vyhrotila letos v březnu, když uvedla špičkový model GeForce pro hráče – GTX 1080 Ti, která proti GTX 1080 nabídla ještě o třetinu výkonu navíc. Vegy jsme se dočkali až nyní.

Základní představení proběhlo už před pár týdny, takže karty už asi znáte. Jenom zdůrazním, že karty podobně jako svého času Radeony s čipy Fiji využívají nové paměti typu HBM2, které jsou na jedné destičce (interposeru) pohromadě s grafickým čipem. Oproti klasickým pamětem GDDR5 mají výrazně vyšší propustnost.

S HBM2 konečně došlo i k významnému navýšení kapacity čipů, zatímco v éře Fiji byly k dispozici maximálně 1GB čipy, takže ani při osazení čtyř čipů si karta se 4 GB paměti nemohla moc vyskakovat, u Vegy už jsou čipy jen dva a stačí to na 8 GB paměti.

Test AMD Radeon RX Vega 64: AMD zpátky ve vyšší lize

AMD uvedlo do prodeje trojici základních modelů – nejvýkonnější Radeon RX Vega 64 s vodním chlazením, Radeon RX Vega 64 se vzduchovým chladičem a nejslabší a nejlevnější model RX Vega 56 s mírně ořezanou variantou grafického čipu:

Test AMD Radeon RX Vega 64: AMD zpátky ve vyšší lize

A takto vypadala testovaná karta v GPU-Z, který ještě její parametry pořádně neuměl:

Test AMD Radeon RX Vega 64: AMD zpátky ve vyšší lize

Karty jsou ve třech provedeních – základním černém, stříbrném s kartáčováným povrchem a konečně ještě s vodním chlazením:

Test AMD Radeon RX Vega 64: AMD zpátky ve vyšší lize

Test AMD Radeon RX Vega 64: AMD zpátky ve vyšší lize

Test AMD Radeon RX Vega 64: AMD zpátky ve vyšší lize

Marketing AMD popisuje klíčové technologie, se kterými vyráží do boje proti silnějšímu soupeři, takto:

Až 13 TFLOPS špičkového výkonu ve operacích se single–precision floating-point

  • 64 Next-Generation Compute Units s podporou Rapid Packed Math – nové výpočetní jednotky, které mají dvojnásobný výkon při práci se 16bitovými datovými typy, což lze využít při výpočtu širokého množství efektů v dostatečné kvalitě, pro zpracování obrazu a videa, ray tracing a umělou inteligenci.

Next-Generation Geometry Engine

  • Až dvojnásobné zvýšení propustnosti geometrické pipe při obdobném taktu díky efektivnějšímu rozkládáním zátěže a díky nové technologii primitive shader.

Enhanced Pixel Engine

  • Zahrnuje nový Draw Stream Binning Rasterizer redukující overdraw (překreslování) a zvyšující efektivitu renderingu

High-Bandwidth Cache Controller (HBCC)

  • Režim, ve kterém Vega obchází tradiční limity dané kapacitou videopaměti. HBCC se má postarat o inteligentní správu paměti a automatické přesouvání bloků paměti tak, aby mohli vývojáři pracovat s většími objemy dat a detailnějšími objekty

8 GB High-Bandwidth Cache

  • Nové paměti HBM2 mohou sloužit jako extrémně velká a rychlá hardwarově spravovaná cache pro externí paměť. Díky ní lze efektivně přistupovat až k terabajtům paměti, což z ní činí ideální řešení pro obrovských textur a datasetů.

A dokumentací se pochopitelně táhne ještě jedno zaklínadlo – FreeSync. Ten je už dnes asi zbytečné představovat (viz třeba článek Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?). I když mají obě konkurenční rešení své výhody a nevýhody, jednoznačnou výhodu má AMD na straně ceny – karty AMD podporují toto jednodušší a levnější řešení adaptivní vertikální synchronizace, díky kterému mohou majitelé Radeonů vybírat ze širší nabídky monitorů za nižší ceny.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning