ticho-pred-bouri-graficky-trh-pred-vydanim-r520
Hardware Článek Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520

Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520 | Kapitola 8

Souček Jiří

Souček Jiří

2. 10. 2005 01:00 38

Seznam kapitol

1. nVidia - současný hardware 2. nVidia - výhledy a software 3. nVidia - partneři 4. ATi - CrossFire, odpověď na SLI 5. ATi a Transparentní AA na Radeonech
6. ATi - nový hardware 7. ATi - nová generace 8. ATi - co přijde po R520... 9. ATi: hardware pro SM3.0 10. Ostatní výrobci, závěr

V posledních týdnech se událo mnoho nového, a protože ze všech stran přicházejí více i méně důvěryhodné zprávy o plánech nVidie a ATi, pokusím se v tom udělat trochu jasno a "oddělit zrno od plev". V dnešním článku dále najdete přehled nového hardware a technologií, které nVidia a ATi uvedly, návod pro zprovoznění transparentního anti-aliasingu na současných Radeonech, dvě schémata čipu R520, informace o aktuálních ovladačích nVidie a mnoho dalších zajímavostí.

Reklama

R580 - trocha faktů, trocha spekulací

Známe R520 (16-1-1-1), známe RV515 (4-1-1-1), známe RV530 (4-1-3-2), ale ještě jsem se nezaměřil na R580. Tento čip má být doplněním řady, nikoli náhradou R520. Jeho architektura bude do jisté míry odlišná (stejně jako se od R520 bude lišit RV530) a o další krůček se přiblíží návrhu Xenosu. R580 je charakterizován čísly 16-1-3-1, což dává tušit, že bude obsahovat celkem 48 shader jednotek, tedy 3x více, než současná R520 (počet texturovacích jednotek by měl zůstat beze změn). Není známo, zda budou mít tyto shadery stejnou architekturu jako v případě R520, ale osobně si myslím, že budou jednodušší, nebo alespoň odlišné (zřejmě výhodnější poměr počet tranzistorů/výkon). Samozřejmě se mohu mýlit, 48 se sice zdá jako příliš vysoké číslo, ale opak je pravdou - viz následující kapitola:

Rezervy pro zvýšení výtěžnosti? 

V dnešním článku jsem již několikrát zmiňoval čip Xenos, grafické jádro pro konzoli Xbox360. Ten oficiálně obsahuje 48 shader jednotek (pomineme, že unifikovaných), které jsou rozděleny do třech polí po šestnácti. To znamená, že čip jako takový obsahuje 48 fragment shaderů. To se může zdát jako relativně vysoké číslo, zvlášť když se Xenos skládá z pouhých* 230 milionů tranzistorů (nepočítám inteligentní EDRAM).

* Nadeem Mohammad z S3 Graphics v interview pro X-bit labs potvrdil, že počty tranzistorů uváděné pro grafické čipy různých společností není možné přímo porovnávat, neboť jedna společnost uvádí pouze množství použité pro samotné logické obvody, kdežto druhá započítává i tranzistory pamětí obsažených v čipu (cache, registry), kterých je poměrně vysoké množství. Konkrétně nejmenoval.

ATi Xenos
i Zdroj: PCTuning.cz
ATi Xenos

Snímek čipu Xenos však ukázal, že pole (shader-arrays) nejsou fyzicky tři, ale čtyři. To znamená, že čip obsahuje fyzicky 64 shader jednotek (4 pole), z nichž jedno je při výrobě deaktivováno. Tento postup byl zvolen jako prevence pro případ chybovosti výrobního procesu, takže mohou být použity nejen plně funkční čipy, ale i ty, které obsahují chyby v jednom poli.

Tento fakt přivedl mnohé odborníky k myšlence, že R580, která je podle původních specifikací rovněž definována jako čip se 48 shader jednotkami, s vysokou pravděpodobností obsahuje rovněž jedno pole navíc pro zvýšení výtěžnosti. To by pak platilo i pro RV530. Je zajímavé sledovat, jak se postupně vyvíjí metody pro obcházení chyb výrobního procesu, na které je pamatováno již při přípravách návrhu čipu.

Když se vrátíme k začátku této kapitoly, tzn. že Xenos se skládá z 230 mil. tranzistorů a obsahuje fyzicky 64 shader jednotek, přestává být 48 shaderů R580 sci-fi pohádkou, ale realizovatelnou možností.

Možnost číslo 2 by spočívala v tom, že R580 obsahuje 48 shaderů fyzicky, z čehož bude jedno pole neaktivní. Tím se dostáváme na 32 shaderů. Ať už se potvrdí jedna nebo druhá možnost, je jisté, že R580 není pouze přetaktovanou nebo o pár quadů rozšířenou R520.

Možnost číslo 3: již dlouho se polemizuje o tom, zda R580 neobsahuje unifikované shadery jako Xenos, z nichž bude část napevno určena pro pixel shadery a část pro vertex shadery. To by sice krásně vysvětlovalo uváděných 32 pixel shaderů (celkem 64 shader jednotek, 16 neaktivních pro zvýšení výtěžnosti, 16 pro vertex shader, 32 pro pixel shader), ale na můj vkus je to už moc fantasy.

A další?

Krom RV515 (low-end), RV530 (main-stream), R520 (hi-end) a R580 (hi-end+) se připravují:

RV516, RV531 a R521 = obdoby výše zmíněných čipů, ale vyráběné v UMC (ostatní čipy jsou vyráběny v TSMC)

RV505, RV540, RV560 = čipy, které se sice nacházejí v roadmapě ATi, ale nic se o nich neví. Nelze vyloučit ani možnost, že půjde o AGP verze, ani že půjde o další čipy založené na architektuře R580. Protože nejsou k dispozici žádná fakta, nemá smysl tuto kapitolu dále rozebírat. 

Upusťme od teorií a pojďme se podívat na konkrétní hardware.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama