PCTuning Článek

Tomb Raider — Lara Croft s podporou DirectX 11 a Tress FX

Tomáš Šulc
Tomáš Šulc
8. 3. 2013 03:00 133 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Upravený engine z minulých dílů 2. Výsledky GK s nastavením High 3. Výsledky GK s nastavením Ultimate 4. Výsledky GK s nastavením Ultimate a 2× SSAA 5. Vliv procesoru na hru při nastavení High 6. Vliv procesoru na hru při nejvyšším nastavení vč. AA
7. Vliv nastavení na hru I 8. Vliv nastavení na hru II 9. Vliv nastavení na hru III 10. Vliv nastavení na hru IV 11. Galerie in game screenshotů 12. Závěr

Kdo ve hrách Tomb Raider nikdy neobdivoval virtuální hrdinku Laru Croft, nemůže se snad vůbec počítat mezi pravověrné hráče. Po odmlce se série vrací na naše monitory a je plná síly. Platí to i pro technické zpracování, které vypadá parádně. Příjemně překvapí především zpracování vlasů pomocí technologie AMD Tress FX.

Reklama
Reklama

Série akčních adventur Tomb Raider ve svém žánru bezesporu patří mezi klasiku. První díl vyšel už téměř před sedmnácti lety (1996), a pokud počítáme pouze hry vydané pro PC, má aktuální pokračování pořadové číslo jedenáct. Podíváme-li se na Tomb Raider z hlediska jeho vývoje, nejprve hry této série připravovalo dnes již neexistující studio Core Design. Kvalita titulů a především jejich prodejnost však v průběhu času klesala, s Tomb Raider: Legend (2006) tak vývoj série přešel pod studio Crystal Dynamics. Dosud poslední díl Lara Croft and the Guardian of Light vyšel v roce 2010. Aktuální pokračování pojmenované pouze Tomb Raider na něj nijak nenavazuje. Jde o restart celé série.

I přesto, že nový Tomb Raider herně nijak nenavazuje na předchozí díly, technicky z nich vychází hodně. Hra totiž používá upravený engine Crystal, který se poprvé objevil už dílu Tomb Raider: Legend z roku 2006. Ačkoliv se to po přečtení předchozích řádků nemusí zdát, engine hry byl vylepšen skutečně razantním způsobem a jeho stáří není vůbec znát. Například tráva a nízká vegetace — ačkoliv není zpracována tak fantastickým způsobem jako v několik týdnů starém Crysis 3, „stydět“ se však rozhodně nemusí. Také detailnost herního prostředí i rozlišení textur je na vysoké úrovni. Ve hře nechybí ani podpora moderních efektů, jako jsou volumetrická světla a stíny, teselace (například skály nebo stromy), ambientní osvětlení a okluze atd. Grafika hry vypadá skutečně velmi obstojně a bezesporu patří k tomu nejlepšímu, co lze na současných monitorech spatřit. Sami vývojáři vývojáři uvádějí u PC verze hry proti konzolovým následující změny

— zvýšené rozlišení textur (až 16× větší objem dat)
— teselace (dodatečné navýšení trojúhelníkové sítě) na mnoha površích
— vyšší kvalita stínů
— pokročilý efekt hloubky ostrosti Bokeh Filter
— vyšší kvalita látek
— lepší post processing efekty
— lepší zpracování mokrých a vlhkých materiálů
— ambientní okluze SSAO
— větší dohlednost (kvalitnější LOD — Level of Detail)

Jestliže Tomb Raider v nějaké oblasti boduje, je to bezesporu zpracování postav. Především hlavní hrdinky. Postava je vymodelovaná a animovaná do nejmenších detailů a nepamatuji si, že bych v některé hře viděl lepší zpracování obličeje a mimiky. Pomyslnou třešničkou na dortu je zpracování vlasů pomocí technologie AMD Tress FX. Vlasy se po zapnutí tohoto efektu chovají velmi realisticky a reagují na rychlý pohyb, gravitaci nebo vítr. Mají však bohužel špatně nastavenou kolizi s rameny, vždy proto padají na virtuální a přibližně dvojnásobná ramena proti těm skutečným. To by ale nemělo být nic, co brzy nevyřeší opravný balík. Mimochodem ačkoliv je Tress FX technologií AMD, lze tento efekt aktivovat také na kartách nVidia, byť s výrazně většími propady výkonu (viz dále).

Oficiální požadavky hry

Minimální sestava
Procesor: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz/AMD Athlon 64 X2 4050+ 2,1 GHz
Operační paměť: 1 GB (XP)/2 GB (Vista/7/8)
Grafická karta: nVidia GeForce 8600/ATI Radeon HD 2600 XT
OS: Windows XP/Vista/7/8

Doporučená sestava
Procesor: Intel Core i5-750/AMD Phenom II X2 565
Operační paměť: 4 GB
Grafická karta: nVidia GeForce GTX 480/ATI Radeon HD 4870
OS: Windows Vista/7/8

Oficiální hardwarové nároky nemá nový Tomb Raider nijak vysoké a hru by při nejnižším nastavení detailů měli rozběhat i majitelé slabších sestav. Jako  úplné minimum vývojáři uvádějí počítač osazený starším dvoujádrovým procesorem, 1-2 GB operační paměti a grafickou kartou střední třídy starou pět až šest generací. Stejně tak postačí starší operační systém Windows XP. Ačkoliv na takové sestavě Tomb Raider pravděpodobně spustit půjde, k hraní ji příliš nedoporučuji. I v nízkých rozlišeních jako je 1280 × 1024 px se průměrný framerate bude odhadem pohybovat okolo 20 fps.

Doporučená sestava uvádí dvou až čtyřjádrový procesor, 4 GB operační paměti a highendovou grafickou kartu starou dvě až tři generace. Na takovém počítači už Tomb Raider poběží velmi slušně, spíše než s nejvyšším však počítejte s vysokým nastavením detailů. Při nejvyšším nastavení úplně všeho totiž Tomb Raider „zatopí“ i nejvýkonnějším počítačům současnosti.

Testovací sestava

Hru jsem testoval na počítači s procesorem Intel Core i7-3770K, který jsem přetaktoval na 4,5 GHz. Počítač byl dále osazen dvojicí 4GB DDR3 pamětí Geil na frekvenci 1866 MHz, systémovým pevným diskem Seagate Barracuda 7200.14 a to vše v desce MSI Z77 MPower. Všechny komponenty jsem napájel 850W zdrojem Nexus.

K testovaní jsem použil sadu desíti grafických karet zahrnující modely od AMD Radeon HD 6670 až po nVidia GeForce GTX 680. Pro karty GeForce jsem použil ovladače GeForce 314.07 pro AMD Radeony pak Catalyst 13.2 Beta 6. V obou případech jde o nejnovější dostupné ovladače.

Metodika testování

Tomb Raider má jako jedna z mála nových her vestavěný benchmark. Ten dle mých zkušeností přibližně odpovídá i nárokům při skutečném hraní, použil jsem jej proto k měření výkonu. Vestavěný test umí sám změřit průměrný framerate.

Nastavení hry

 

Protože je Tomb Raider velmi náročnou hrou, měřil jsem výkon ve dvou různých nastaveních detailů — vysoké (High) a nejvyšší včetně zapnuté vyšší kvality vlasů Tress FX (Ultimate). Při vysokém nastavení jsem měl zapnutý režim post processing vyhlazování FXAA, v režimu nejvyšším jsem výkon měřil jak s post processing vyhlazováním FXAA, tak s plnohodnotným vyhlazováním 2× SSAA (Screen Space Antialiasing). Dvojnásobný režim jsem zvolil záměrně, čtyřnásobný je totiž extrémně náročný na výkon počítače. Měření jako obvykle proběhlo v trojici rozlišení 1280 × 1024, 1680 × 1050 a 1920 × 1080 px.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning