Trendy z Computexu: Bude vše AI? | Kapitola 3
Seznam kapitol
Computex ukázal některé hlavní trendy – a my si je ilustrujeme na tom, co ve své nabídce předvedl nejen Asus. Všechny velké firmy totiž kopírují ty samé trendy – a to hlavně integraci umělé inteligence. U ní se zdá, že to bude dominujícím prvkem přinejmenším druhé poloviny tohoto roku.
Dalším trendem, který se na Computexu objevil, je nová generace herních handheldů založených na PC. Ty první byly drahé, měly velkou spotřebu a v zátěži nevydržely příliš dlouho, což by měla kompenzovat nová generace, jako je ROG Ally X. Ten je oproti předchozí generaci vylepšen o podstatně větší baterku s kapacitou 80Wh, má více paměti (24 GB RAM) a také větší úložiště – SSD o kapacitě 1TB, aby se do toho něco vešlo.
Jde vlastně o meziverzi, použitý procesor je stejný, jenom s lehce posunutými power limity, použitý displej taky – a ergonomie byla poněkud vylepšena. Navýšení power limitů a RAM podle všeho přineslo lepší výkon, ale opravdu zajímavá je ta podstatně zvětšená baterka. Máme také dvě USB-C, což lepší než proprietární řešení, řekl bych. Doufejme, že se zlepšila i vnitřní konstrukce a životnost ovladačů, což byla věc, která se stala cílem kritiky u předchozí verze.
Koncept „herních PC handheldů“ je zajímavý, i když jde o poměrně drahá zařízení určená pro serióznější hráče. Na Computexu se objevily i handheldy s oddělitelnými ovladači – podobně jako to má Switch – a to mi přijde zajímavé. Idea, že by bylo možné relativně křehké ovladače vyměnit za nové, mi u drahých „pécéček v handheldu“ přijde zajímavá – navíc by tu byla možnost použít počítač „jako něco jako NUC“ – a to mi přijde vážně dobré!
Další velkou věcí byly custom PC skříně. S příchodem 3D tisku je dnes možné skříně na míru vyrábět podstatně jednodušším způsobem než dříve, ale to, co předváděly firmy v Taipei, byl naprosto nový level. K vidění tak byly skříně v podobě žraloků a mořské želvy, ale také třeba v podobě starého čínského chrámku. Samozřejmě tu byla řada PC buildů v podobě scifi zařízení, buď podle her anebo ve stylu připomínajícím Star Gate. Také byly k vidění minimalistické buildy založené na trubkách, ze kterých doslova visely komponenty – no, nevypadalo to moc prakticky, ale hezké to tedy bylo!
Do jisté míry jde o extenzi současného trendu, kdy se dělají skříně s maximální průhledností, které nabízejí výhled na barevně a designově vyladěné komponenty. V Taipeji se ukázalo, že tento trend frčí i mezi OEM výrobci, kteří „napodobují“ značky jako je Fractal Design a následují je s podobnými „akvárky“. Opravdová špička je ale jinde – a zahrnuje PC skříně se samostatnými panely, tedy vlastně sekundárními displeji, kde se mohou zobrazovat například provozní data o procesoru, GPU apod. – anebo se tam dá dát třeba emailový klient.
Totální haluz jsou potom větráky s holografickými efekty, přesněji řečeno s možností promítat si obrázky anebo video na rotující větrák. Je to poněkud cirkusové, ale jsem si naprosto jistý, že pro mnoho lidí to bude naprosto neodolatelné. Každému, co jeho jest, trend zcela průhledných skříní jistě napomáhá tomu, abychom si mohli užít podobné svítivé parády – ale pořád mi přijde, že to je spíš pro demo PC do obchodů anebo na výstavy než pro opravdu domácí herní PC. Mě i ty divnotvaré designovky přijdou poněkud šílené a nepraktické, pokud jde o úklid a údržbu.