Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR
Článek Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Z. Obermaier

Z. Obermaier

6. 4. 2020 03:00 27

Seznam kapitol

1. Valve Index 2. Valve Index - Představení 3. Srovnání s Vive, Vive Pro a Cosmos 4. Instalace Valve Index
5. Kvalita obrazu a dojmy z hraní 6. Hrajeme Half Life: Alyx 7. Závěr

Otestovali jsme pro vás za tři roky pět VR setů: HTC Vive Cosmos, Oculus Rift S, Pimax 4K, Vive i Vive Pro. Největší herní zážitek mého života byl až doteď DOOM VFR. Valve Index jsem si schoval po vydání HL: "Alyx". A je to neskutečná bomba.

Reklama
Reklama

Hrajeme Half Life: Alyx

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Už jsem někde v předchozích kapitolách říkal, že díky této hře se prodalo celosvětově moře VR setů, Index je vyprodaný na dva měsíce dopředu (také díky omezení výroby koronavirem). I když třeba já jsem dávno na hru Half Life zapomněl, stále je ohromná hromada fandů, kteří čekají na Half Life 3. A Half Life: Alyx jim v čekání samozřejmě pomůže. Přivádí je totiž blíže k vytouženému třetímu dílu série s novou nadějí. Zda Half Life 3 na PC bude či nikoliv není jisté, jelikož Valve chtělo hlavně podpořit prodeje Index a VR. Hru Half Life: Alyx dělali hlavně proto.

Half Life 2 ve VR

Teď si možná řeknete, že jsem se spletl nebo zbláznil. Half Life 2 přeci na VR nevyšel. To máte pravdu, dá se ale perfektně hrát a celý ve VR i dohrát. Navíc ovládání je super a funkční. Páčidlem můžete třískat nepřátele po hlavě, otevírat dveře a celá interakce s prostředím prostě funguje. To vše díky Garry" Mod pro všechny Half Life hry.

Half Life: Alyx

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Half Life: Alyx je hra zasazená někam do období druhého dílu, hrajete za Alyx, dceru Eli Vance (postava z Half Life s dřevěnou nohou), kterého jistě znáte. Než se podíváme na první záběry ze hry, kdy všechny screeny v této kapitole jsou z reálného hraní hry, zastavme se u nastavení hry jako takové.

VR hry nemají většinou tolik voleb jako klasické PC tituly. Z hlediska detailů je zde volba pouze Low, Medium, High a Ultra. Hra sama nastaví nějaký preset dle vaší konfigurace. Vizuální stránka mezi Low a Ultra mi přišla stejná, buď to nefunguje nebo to ovlivňuje něco, co se nedá okem postřehnout. Další důležitý parametr je pohyb ve hře, je jich několik možných. Já používám teleport, jelikož přímá chůze ve VR mi nejde dobře. Stále se pohybuji v pokoji a narážím, nedokážu mozkem "jít" a přitom stát. Další je pak režim hraní, od jednoho ovladače místo dvou až po zcela "sedící" režim. To je vše, zvolíte jen obtížnost a hrajeme ..

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Hra vás chce v první okamžik samozřejmě ohromit, takže vám nabídne interaktivní pohled z balkónu na živoucí město plné létajících strojů a zvuků. Budete jistě pár vteřin jenom zírat, po chvilce zjistíte, že vše ve hře se dá uchopit do ruky, otáčet s tím a zkoumat to. Na balkóně si můžete sebrat pivo a otevřít ho, láhev hodit dolů. Uvnitř pokoje pak najdete fix a sklo, na které můžete psát a mazat vše houbou. Děj samozřejmě prozrazovat nebudu, ten si zjistěte hraním sami.

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Poté co se vydáte do města, zjišťujete, že Valve si s prostředím opravu vyhráli. Nepočítejte s nějakou velkou volností pohybu, Half Life: Alyx je klasická koridorová hra. Vše se dá sebrat, a chová se dle reálné fyziky. Už v tom byla hra Half Life přelomová, včetně dobové hry Portál. Když chcete něco sebrat, musíte se ohnout. Vše je velice realistické, grafika na VR titul velmi solidní.

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Pokud potkáte žebřík, musíte na něj také vylézt jako v reálu. To znamená zvedat ruce a lézt. Vyplatí se zkoušet všechny možné kliky a dveře, většina z nich se otevře. Časem získáte i speciální energetické rukavice, které vám umožní sbírat předměty na dálku, nemusíte se ohýbat pro věci.

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

První půlhodinu hry, vás nechají Valve v podstatě prožívat příběh okolí, kdy jen pasivně koukáte a jde tam, kam vás hra chce dostat. Seznámíte se s prostředím, interakcí s předměty a poznáte uličky města. Důležitá rada na začátek, když nebudete vědět kudy dál - hledejte červené kliky nebo držadla.

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Opravdová hra s akcí začíná až kolem první hodiny hraní. Pak už to je ale až do konce jízda. Ve chvíli, kdy se začnete nudit, objeví se vždy nějaký lekací moment, nebo nějaká akce v okolí. Hra vás nenechá celou dobu hraní vydechnout, dohrát jí na jeden zátah je ale nemožné. Čeká vás řada hádanek, úkolů a samozřejmě soubojů. Valve mluví o 15 hodinách herní doby, ale není to tak ani vzdáleně. Celá hra se dá dohrát za 5-7 hodin.

Po spoustě propocených hodin v Headsetu musím říct, že to byl nářez. Hrál jsem ve VR spoustu dobrých her, DOOM VFR mne dokonce po dvaceti letech hraní her donutil zapomenout na dětská léta s osmibity, a stal se mým největším životním herním zážitkem. Takovou řežbu prostě jinde než ve VR nejde zažít.

Half Life: Alyx ale posouvá moje PC hraní dál. Zkrátka a dobře jsem byl fyzicky několik hodin v City 17 a neskutečně jsem si to užil. Tahle hra vám nedá spát, budete se budit v noci, abyste mohli hrát další kus. Budete zírat na prostředí hry, vztekat se, když vám to nepůjde. Spílat vývojářům, za spoustu grafických chyb ve hře, ale nakonec budete spokojení. Tohle byla největší herní jízda, jakou jsem na PC kdy zažil. Tohle musíte za každou cenu zkusit. PS. Dle konce hry, pokračování jistě bude :)

Výkon grafik ve hře

Hra není nikterak náročná, jde zcela jistě o starý Source Engine, který zvládají grafiky se stovkami fps. Kartám dá zabrat hlavně rozlišení, jelikož musí počítat 2x 1440 x 1700 a také frekvence. Minimálně 90 Hz, maximálně 144 Hz. Pokud navíc zapnete SuperSampling VR, dostanete na kolena i ta nejvýkonnější GPU současnosti. V grafu je srovnání tří GPU bez SuperSamplingu.

Plynulost ve VR se neměří primárně pomocí fps, už jsme si to říkali dávno. Jsou tu jen pro orientaci, důležitý parametr je vyjádřen v procentech uprostřed grafu. To je procento vypadlých snímků. Nastavení LOW zvládnou všechny grafiky bez potíží. Detaily HIGH také obě GeForce dají, Radeon má potíže. Průměrná fps jsou OK, ale ztrácí deset procent snímků. To stále může být solidně hratelné. Popřípadě můžeme snížit frekvenci LCD na 120 nebo 90 Hz. Maximální detaily ULTRA už zvládne jen RTX 2080 Ti. U slabších grafik fps klesají, GeForce je OK ale Radeon ztrácí víc než dvacet procent snímků. To už je špatné, je nutné snížit frekvenci na 90 Hz. Pří ní to bude hratelné OK.

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning