vykon-sli-na-nforce-790i-a-x58-express
Hardware Článek Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express | Kapitola 4

Z. Obermaier

Z. Obermaier

24. 11. 2008 01:00 33

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Testovací sestavy 3. Testovací hry a metodika 4. Testy 5. Shrnutí testů a závěr

Při uvedení platformy Core i7 se objevilo několik testů, kde na novince vykazovalo Multi-GPU zapojení grafik enormní nárůsty výkonu. Ve "slavném" článku na Guru3D byly nárůsty přímo fantastické a způsobily doslova pozdvižení. My ale dnes dokážeme opak, žádné překvapení se nekoná, zázraky se zkrátka nedějí.

Reklama

V dnešním článku se pohybujeme ve vodách striktního ultra high-endu, ať jsou jím dvě grafiky GeForce GTX 280 ve SLI, nebo celá platforma "Nehalem". Zvolili jsme tedy pouze rozlišení "pro horních několik tisíc" a to 1920x1200 a 2560x1600. V nižších rozlišeních Multi-GPU špatně škáluje, a hlavně do high-endu patří minimálně 24" LCD.

Abychom grafikám řádně "zatopili" a nemuseli se dívat na zubaté hrany, nastavili jsme maximální možné hratelné vyhlazování. Anizotrotropní filtrování je snad dnes již samozřejmostí ve všech hrách, na všech grafikách. Test je hlavně o SLI, proto jsem nastavil vyhlazování a změřil FPS. Pokud byla hra hratelná (minimum kolem 40 FPS), hodnotu jsem nechal - i když to mnohdy pro jednu kartu již znamená moc velké sousto a hra není hratelná. Test GeForce GTX 280 ale není dnes naší prioritou.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Bez vyhlazování je tato hra na maximální detaily, hratelné na úplně čemkoliv od ceny 3000Kč a výše. Pomyslný chléb se ale láme při zapnutí vyhlazování. To musíte učinit v ovladačích, v menu hry to nelze. Jedné kartě dojde dech a SLI je nutností, to naštěstí perfektně škáluje. Rozdíl mezi přetaktovaným procesorem, a tím samým na základní frekvenci, je téměř nulový. Rozdíl je v chybě měření. Také rozdíl mezi platformou s Core 2 a Core i7 není žádný.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Tato hra je stále vděčným objektem pro testy grafik, pěkně se v ní poznají rozdíly a dobře se měří. Zde také SLI podává skvělé výsledky, ovšem na nejvyšší nastavení si vystačíte i s jednou grafikou. Vyhlazování je opět nutné zapnout v ovladačích (na kartách ATi ale stále nefunguje korektně). Opět není vidět žádný rozdíl mezi základní a přetaktovanou frekvencí procesoru. Také výkon dvou karet je stejný na Core 2 i Nehalemu.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

V předposledním dílů této oblíbené série, si také zahrajete i s grafikou za 3000Kč. Pro maximální kvalitu a rozlišení není SLI nutností. To ale opět velmi dobře škáluje a umožní vám lepší zážitek i na 30" LCD. Vyhlazování se zde nastavuje ve hře. Zde je vidět malý nárůst FPS na přetaktovaných procesorech, rozdíl je ale malý. Co se týče rozdílu výkonu na obou testovaných čipsetech, ten je také velmi vyrovnaný bez zásadnějších rozdílů.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Další díl se opět vrací do válečné vřavy druhé světové války. Je znát, že hru vyvíjelo jiné studio, graficky jsme si významně pohoršili (hra mi grafikou připomíná starý Medal Of Honor 2). Hra v prvotní verzi neumí využít SLI, podpora přijde prý až s patchem 1.1. To nám ale nevadí, i jedna karta hru dostatečně rozhýbe. Přetaktovaný procesor si i zde ukořistil mírný náskok a je malinko znát. Rozdíl mezi nForce 790i a X58 Express není žádný.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Tuto postarší strategii si také zahrajete bez potíží na všem, na nejvyšší rozlišení a vyhlazování ale budete SLI potřebovat. To zde samozřejmě také královsky škáluje a funguje. Opakuje se stále stejný scénář, kdy rozdíl mezi přetaktovaným CPU a nepřetaktovaným, je nulový. Stejná situace je napříč oběma testovanými platformami.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

U pokračování graficky nejúchvatnější hry, je vidět jistý posun v optimalizaci. Vyhlazování pod DX10 ale zapnout nešlo, hra padala. Když se podíváme na FPS, tak by to bylo i zcela bláhové. Na nejvyšší nastavení "Fanatik" ale hra s jednou GeForce GTX 280 v našich rozlišeních hratelná není. Dvě grafiky (nebo duální Radeon) jsou zkrátka nutností. Přetaktování procesoru nepřináší žádný výkonový zisk, stejně si nepomůžete migrací na Nehalem.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Tohle je u mne jasný kandidát na mou hru roku. Skvělá hratelnost, grafika i netradiční pohled kamery. Tento titul jsem si dokonale užil. Vyhlazování jsem zapínal v ovladačích, ale nejsem si jist, zda fungovalo. Počty FPS jsou moc vysoké. Hra je hratelná až do vysokých rozlišeních na jakémkoliv lepším akcelerátoru. S dvojicí karet získáme patrný nárůst FPS. Ani zde se přetaktování procesoru nijak neprojevilo, 8 jader Core i7 také ne.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Tento titul si užijí na plno i majitelé starších karet, což je u Capcomu ústupek. Starší Lost Planet je stále náročnější. Podle skutečně magických navýšení výkonu ve SLI myslím, že se asi nějak vypne vyhlazování. To jsem nastavoval ve hře. Ani tady není výkonově vidět extrémně přetaktovaný procesor ani nová platforma.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

První a jediný OpenGL titul je stále oblíbenou a graficky povedenou akcí. Vyhlazování jsem nastavoval ve hře, a ta je hratelná na maximum i s jednou grafikou. Nárůst FPS ve SLI je ale značný, tak proč jej nevyužít. V této hře přetaktovaný procesor umožní několik FPS navíc, rozdíly jsou ale malé. Také platforma Nehalem zde znamená měřitelný výkonový benefit navíc.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Tento titul je náramná grafická podívaná, a hra je ještě lepší. Vyhlazování jsem nastavoval ve hře. Zde se nemusíte bát ani na 30" panelu hru pustit na max i na jedné grafice. SLI ale i zde škáluje skvěle. V nižším rozlišení se přetaktování procesoru celkem znatelně pozitivně projevilo. U nejvyššího to již vidět není. Rozdíl mezi SLI na nForce 790i a X58 Express je nulový.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Ve stěžejním titulu letošního podzimu, kde se NVIDIA značně angažuje v jeho propagaci, si její jedna GeForce GTX 280 ale nevede nejlépe. S jedno grafikou si v našich nastaveních bez cukání nezahrajete, potřebujete opět SLI. To samozřejmě škáluje dobře. Nárůst výkonu po přetaktování CPU se žádný nekoná, stejně jako není žádný rozdíl mezi platformami.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Závodní titul vyžaduje plynulý běh, ale pro dobré hraní postačuje i jediná grafika. Nárůst se SLI je ale značný. Vyhlazování jsem zapínal v menu hry. U nižšího rozlišení se přetaktovaný CPU mírně projevil. U dvojice grafik ale nikoliv. Žádný rozdíl nenaměříme ani mezi platformami.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

První hra postavená na stařičkém Source enginu je dnes hratelná i na integrovaných grafikách a vykazuje chování starých her, které byly závislé na výkonu CPU. Zde po přetaktování procesoru změříme mírný nárůst FPS. Výkon platformy se také projevil, a na Nehalemu jsou výsledky znatelně lepší. Ovšem rozdíl 180 a 200 FPS je zanedbatelný.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Druhý titul na mírně vylepšeném Source enginu, je frenetickou on-line akcí. U této hry SLI nefunguje vůbec, což je zvláštní. Hra se spouští s parametrem "hl2.exe -" a tudíž by měl fungovat stejný profil jako v předcházející hře. Bohužel tomu tak není. To ale nevadí, hra je hratelná i na jedné kartě. Rozdíl proti původnímu HL2 je ale ten, že zde se neprojevil ani přetaktovaný CPU, ani výkon platformy Nehalem.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

U epického vesmírného RPG je nutné vyhlazování zapnout v ovladačích. Má ale velký vliv na výkon. U námi testovaných nastavení se bez SLI (obecně dvojice grafik) neobejdete. SLI škáluje dobře a umožní vám neskutečný zážitek. Přetaktovat ale procesor, nebo snad dokonce měnit platformu nemá žádný smysl.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud dnes někdo říká, že nejnáročnější hrou je Crysis, mýlí se. Tou je bezesporu tento druhý díl STALKERa. Na nastavení "maximum" hra není plynule hratelná ani na dvou kartách ve SLI. Musel jsem stáhnout detaily na "high" a vyhlazování vyšší než 4AA bylo pro FPS devastující. I tak budete stále potřebovat SLI, které ale dobře škáluje. V honbě za vyššími FPS ale procesor netaktujte, nebude to mít smysl. Stejně jako si nepomůžete přechodem na Core i7.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

V tomto titulu se opakuje častý jev her na Unreal3 enginu. Po aktivaci SLI, se zřejmě vypne vyhlazování a FPS razantně poskočí nahoru, téměř nad rámec fyzikálních zákonů. Vyhlazování jsem nastavoval v ovladačích. Dvojice karet tedy škáluje přímo královsky, přetaktovaný CPU má ale na výkon vliv nulový. Srovnání mezi Core 2 a Core i7 je také "plichta".

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Poslední titul je také s maximálním vyhlazováním, hratelný pouze s dvojicí grafických karet. I když by zde výkonnější procesor měl mít teoreticky navrch, praxe ukazuje opak. Ani přetaktování, ani 8 jader Nehalemu nenavýšily běžné hodnoty FPS v této hře.

Několik testů výkonu Tri-SLI

Jenom pro zajímavost se ještě podívejme na několik her s použitím Tri-SLI. Samozřejmě jsme testovali jen na hrách, kde už ani dvojice grafik ve SLI nestíhá, a kde by tedy třetí karta mohla mít smysl.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

V nižším rozlišení má trojice grafik proti dvěma jasně navrch. Výkon třetí karty je ale velmi limitován procesorem, smysl na Core 2 má jedině s naším 4GHz taktem. Výkon Nehalemu je konečně znát, a rozdíly proti Core 2 na stejné frekvenci jsou měřitelné. V nejvyšším rozlišení se ale rozdíly stírají.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

V druhém titulu procesor Core i7 exceluje ještě výrazněji. V nižším rozlišení je nárůst proti Core 2 již značný a drží si ho i do nejvyššího nastavení. Vadou na kráse je fakt, že hra je v nejvyšším nastavení plynulá i na dvojici karet, o 15 FPS lepší skóre je ale solidní.

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Toto je hra, kde má Tri-SLI skutečně smysl. U předešlých dvou tomu tak není, u Crysis to není plynule hratelné ani tak a u druhé je Tri-SLI zbytečné. Zde si ale s třetí kartou a nejvyšším rozlišením pomůžeme k hratelným FPS. Nárůst výkonu Tri-SLi na Nehalemu je vskutku epický, stejně jako tato hra ..

Výkon SLI na nForce 790i a X58 Express
i Zdroj: PCTuning.cz

Také tady má trojice grafik smysl. Ani ne tak na Core 2, ale na Nehalemu zcela jistě. Rozdíl mezi hratelnou a nehratelnou hrou je zde nejmarkantnější. Pokud Tri-SLI na 30" panelu, pak jedině pro S.T.A.L.K.E.R.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama