XCOM 2: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon
Seznam kapitol
Fanoušci kvalitních strategií zbystřete. V dnešním rozboru se podíváme na dlouho očekávanou hru XCOM 2. Uvidíte, jak je náročná a jaké jsou možnosti nastavení detailů. Tahové strategie sice nevyžadují pro pohodlné hraní vysoké snímkové frekvence, ale i tak bude dobré vědět, jaké detaily snížit, protože u XCOMu 2 je o výkon nouze.
Skvělá hra s mizernou optimalizací
Hru XCOM 2 nám přináší na naše PC vývojáři ze studia Firaxis Games. Hra vychází jak v běžné verzi pro Windows, tak také ve verzi pro operační systém Linux (v doporučených OS dle steamu je uvedena distribuce Ubuntu 14.04.2 64-bit nebo Steam OS) a MAC OS X. O Linux a MAC OS X verzi se postaral Feral Interactive a dle ohlasů hráčů i našeho rychlého testu pod distribucí Ubuntu, je tato verze srovnatelná s Windows. Minimálně na grafických kartách Nvidia běží stejně dobře.
Hra běží na Unreal Engine 3.5, takže nelze po teoretické stránce očekávat grafické orgie. Na „next-gen“ hry je již připraven Unreal Engine 4. Na druhou stranu by hra díky tomu mohla být nenáročná. Ale je tomu opravdu tak? Jak uvidíte dále, tak po technické stránce hra opravdu není dobrá.
XCOM 2 jsem poprvé zkoušel na sestavě Intel se zapojenou grafickou GeForce GTX 670. Této grafické kartě již v moderních hrách dochází dech a na maximální detaily i bez vyhlazování můžete zapomenout. Ovšem podle obrázků ze hry vypadal XCOM 2 nenáročně, takže dosahovaná snímková frekvence mě opravdu nemile překvapila.
Profil maximálních detailů, který aktivuje i vyhlazování MSAA 4×, držel výkon stabilně pod 30 fps. Místy ale docházelo k opravdu extrémním propadům výkonu na jednociferné hodnoty – například na vaší základně. Po snížení vyhlazování na úroveň FXAA výkon výrazně stoupl a hra se naopak držela stabilně nad 30 fps. Nicméně výkon zdaleka neodpovídal tomu co se zobrazovalo na obrazovce.
Na sestavě AMD se konalo podobné inferno. Procesor AMD FX 8370 hru výrazně brzdil a to ve většině případů pod 40 fps. Opravdu otřesné, když vezmeme úvahu fakt, že minule testovaný Rise of the Tomb Raider nabízel mnohem lepší grafiku a běžel na AMD sestavě výrazně plynuleji. Katastrofická optimalizace hry se tak definitivně potvrdila.
Po osazení sestavy Intel grafickou kartou GeForce GTX 980 Ti už bylo jasné, že po technické stránce hra plusové body rozhodně nedostane. Díky této výkonné kartě bylo vidět, jak nízko leží limit na přetaktovaném procesoru Core i7-2600K. Hra se místy propadala i pod 50 fps. Opravdu bída. Ještě že tahová strategie nevyžaduje tak vysoký počet fps pro pohodlné hraní.
Jediné, co pozitivně překvapilo, byla podpora vyhlazování MSAA. XCOM běží na Unreal Engine (3.5), který je právě pro svojí špatnou podporu MSAA znám. Většina her bežících na tomto engine využívá jen metodu vyhlazování FXAA při post-processingu. V kapitole „Advanced tweaking“ se tedy podíváme, zda bude možné MSAA zkombinovat s vyhlazováním TRAA.