Předimenzované desktopy? Maličké počítače jsou cestou vpřed
i Zdroj: PCTuning s pomocí DALL-E
Hardware Článek Předimenzované desktopy? Maličké počítače jsou cestou vpřed

Předimenzované desktopy? Maličké počítače jsou cestou vpřed | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

79

Seznam kapitol

1. Výkon na watt 2. Zmenšování a dokování 3. Potřebujeme dnes opravovat počítače? 4. „Ta pravá práce se dělá u desktopu“ 5. Vize s chytrými terminály

Dlouhá léta se predikuje konečné vítězství laptopů a mini PC nad klasickými desktopy. Možná tam ještě nejsme, ale zdá se, že už jsme spolehlivě na správné straně křivky.

Reklama

Největší potíže, které se ve světě PC řeší, se obvykle týkají moderního gamingu, což je vlastně takové útočiště výkonných a drahých domácích PC. Znáte problémy se zdroji, znáte problémy s komponentami, které pečou a které se musí chladit, problémy s chlazením obecně – a potom specifické problémy kolem 12VHPWR kabelů a jejich konektorů. V podstatě největší trable přináší nejvýkonnější komponenty, takže jestli je máte, tak si za to tak nějak můžete sami. Šetřilové jako já, kteří se smířili se RTX 4070, s napájecími konektory pro PCIe problémy nemají.

Je svým způsobem paradox, že nejvíc trablů působí právě ty komponenty, které dělají z PC výbornou herní mašinu. Na Západě se většina hráčů smíří s konzolemi, které se dají reálně upgradovat maximálně o úložiště – a nic dalšího není možné, takže spolehlivost je problém výrobce konzole. 

U nás bylo hraní na PC tradiční, domácí stavění PC je tradiční a tuning je tradiční, ale na Západě se peloton rozložil na přenosné, ale dostatečně výkonné stroje – a na konzole. Desktop je dnes symbol geeků, a proto obvykle září barevným podsvícením jako cirkus během představení – musí to být vidět. Ošklivé zamračené bedny, které v sobě ukrývaly pouze výkonné komponenty, už dnes nefrčí.

Trvalo mi dlouho, než mi došlo, že i já mám v hlavě model světa, který říká něco jako „konzole jsou pro děti, notebooky jsou nevýkonné, ta pravá práce se dělá u desktopu“. Tenhle model už do značné míry neplatí, znám spoustu vývojářů, kteří zcela přešli na notebooky a věnují se digitálnímu nomádství, kdy s nimi cestují po světě, případně provozují menší verzi téhož doma třeba z altánu nebo z verandy. 

Když se dnes podíváte do takového mrňouse, tak vidíte, že se vlastně hodně podobá tomu, co najdete v mobilu: Jedna vysoce integrovaná deska, ve které už není klasický procesor, grafika a čipset, ale jenom SoC (Sytem-on-a-Chip) doplněný pamětí, úložištěm a naprostým minimem dalších obvodů, protože ve dnešních SoC je i WiFi, Bluetooth a klidně i 5G modem. Tohle je tak malé, že se to vlastně ani nevyplatí opravovat, jediné, co má v případě havárie smysl zachraňovat, jsou data. A tam se u integrovaných systémů už delší dobu hraje na to, že je synchronizujete s cloudem (což má svoje plusy a minusy, ale ty se typicky netýkají hardwaru jako takového).

U Applu vidíme postupující snahu všechno složit nakonec do jediného balíčku: Konvergence jejich telefonů, tabletů a počítačů je očividná. Ono to dává smysl, protože moderní SoC v telefonech jsou prakticky na stejné úrovni jako u notebooků, u Androidu je to téměř totožné i s pamětí. Dnes vás telefon se 16 GB RAM přijde na to samé jako notebook se stejnou pamětí. Pro telefon mi přijde 16 GB jako absolutní overkill, takže nedává smysl telefon zadokovat a používat ho jako náhradu počítače? 

Mnozí budou říkat, že je to z mnoha důvodů konina – už jenom faktor bezpečnosti, kdy opravdu není dobré dát svou identitu, přístupy k systémům a k bance nebo kryptopeněžence na jedno zařízení. Dalším faktorem je to, že i když moderní SoC pro telefony nabízí vysoký výkon, tak celé to zařízení není stavěné na dlouhodobý špičkový výkon, a když budete provozovat tu věc dnem i nocí pod zátěží, tak si přinejmenším zkrátíte životnost baterky, protože žádná baterka nemá ráda, když se pomalu peče. 


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama