@kralyk
@kralyk: Nemám absolutně nic proti Vám osobně, fandím všem autorům zajímavých článků, ale když už o těch technologiích chcete psát, není od věci si nastudovat alespoň základní fakta. Protože jinak šíříte děsné dezinformace. http://en.wikipedia.org/wiki/CTM http://en.wikipedia.org/wiki/Folding@home#Graphical_processing_units http://en.wikipedia.org/wiki/OpenCL http://developer.amd.com/gpu/ATIStreamSDK/Pages/default.aspx
(nějak mi to nechtělo zobrazovat správně, tak jsem to rozložil do více komentářů, pardon)
@kralyk
@kralyk: [quote=forestcnt] Ano, nyní se bavíme o OpenCL, ale to v podstatě stále nefunguje (nelžeme si že jde v současném stavu ATI karet použít). [/quote] Prosím? Co je zase tohle za vycucanec prstový? OpenCL funguje s nejnovějším ATI Stream SDK poměrně velmi slušně, a to v nejnovější verzi OpenCL 1.1. (U konkurence na tom nejsou lépe). Zkoušel jste vůbec někdy to jejich SDK použít a něco v tom napsat? Anebo SDK od nVidie?
[quote=forestcnt] Ale ano. Na Foldingu by bez toho GPU výpočty vůbec nerozjeli. [/quote]
Eh? Co tím myslíte? Folding nepoužívá ani CTM ani Brook+. Možná kdysi dávno, v posledních letech ale rozhodně ne. Folding (na ATi) beží na CAL. Cituji z wiki: "new version (the original GPU client was officially retired June 6, 2008), which uses AMD/ATI's CAL."
@kralyk
@kralyk: Nemám absolutně nic proti Vám osobně, ale když už o tom píšete článek, není od věci zjistit si alespoň základní údaje. Jinak totiž píšete děsné dezinformace. http://en.wikipedia.org/wiki/CTM http://en.wikipedia.org/wiki/Folding@home#Graphical_processing_units http://en.wikipedia.org/wiki/OpenCL http://developer.amd.com/gpu/ATIStreamSDK/Pages/default.aspx
@kralyk
@kralyk: Jo a ještě jedna drobnost, GPGPU rozhraní od MS se nejmenuje "DirectX Compute", ale "DirectCompute" viz http://en.wikipedia.org/wiki/DirectCompute
@kralyk
@forestcnt: [quote=forestcnt] To co je uvedeno ve článku je pravda. OpenGL byl vyvinut jako univerzální nástroj pro grafické karty různých výrobců a OpenCL je jen dalším rozšířením této univerzálnosti napříč značkami.[/quote]
Ano, OpenCL je dalším rozšířením této univerzálnosti napříč značkami, to je pravda, ale [b]není[/b] rozšířením OpenGL. S OpenGL nemá nic společného (kromě toho, že lze tyto technologie propojit, stejně jako to lze propojit s Direct3D).
[quote=forestcnt] Ano, nyní se bavíme o OpenCL, ale to v podstatě stále nefunguje (nelžeme si že jde v současném stavu ATI karet použít).[/quote] Prosím? Co je zase tohle za vycucanec prstový? OpenCL funguje s nejnovějším ATI Stream SDK poměrně velmi slušně, a to v nejnovější verzi OpenCL 1.1. (U konkurence na tom nejsou lépe). Zkoušel jste vůbec někdy to jejich SDK použít a něco v tom napsat? Anebo SDK od nVidie? [/quote]
[quote=forestcnt] Ale ano. Na Foldingu by bez toho GPU výpočty vůbec nerozjeli. [/quote] Eh? Co tím myslíte? Folding nepoužívá ani CTM ani Brook+. Možná kdysi dávno, v posledních letech ale rozhodně ne. Folding [na ATi] beží na CAL. Cituji z wiki: "new version (the original GPU client was officially retired June 6, 2008[24]), which uses AMD/ATI's CAL."
Nemám absolutně nic proti Vám osobně, fandím všem autorům zajímavých článků, ale když už o těch technologiích chcete psát, není od věci si nastudovat alespoň základní fakta. Protože jinak šíříte děsné dezinformace. http://en.wikipedia.org/wiki/CTM http://en.wikipedia.org/wiki/Folding@home#Graphical_processing_units http://en.wikipedia.org/wiki/OpenCL http://developer.amd.com/gpu/ATIStreamSDK/Pages/default.aspx
@kralyk
@forestcnt: [quote=forestcnt] To co je uvedeno ve článku je pravda. OpenGL byl vyvinut jako univerzální nástroj pro grafické karty různých výrobců a OpenCL je jen dalším rozšířením této univerzálnosti napříč značkami. [/quote]
Ano, OpenCL je dalším rozšířením této univerzálnosti napříč značkami, to je pravda, ale [b]není[/b] rozšířením OpenGL. S OpenGL nemá nic společného (kromě toho, že lze tyto technologie propojit, stejně jako to lze propojit s Direct3D).
[quote=forestcnt] Ano, nyní se bavíme o OpenCL, ale to v podstatě stále nefunguje (nelžeme si že jde v současném stavu ATI karet použít).[/quote] Prosím? Co je zase tohle za vycucanec prstový? OpenCL funguje s nejnovějším ATI Stream SDK poměrně velmi slušně, a to v nejnovější verzi OpenCL 1.1. (U konkurence na tom nejsou lépe). Zkoušel jste vůbec někdy to jejich SDK použít a něco v tom napsat? Anebo SDK od nVidie?
[quote=forestcnt] Ale ano. Na Foldingu by bez toho GPU výpočty vůbec nerozjeli. [/quote]
Eh? Co tím myslíte? Folding nepoužívá ani CTM ani Brook+. Možná kdysi dávno, v posledních letech ale rozhodně ne. Folding (na ATi) beží na CAL. Cituji z wiki: "new version (the original GPU client was officially retired June 6, 2008), which uses AMD/ATI's CAL."
Nemám absolutně nic proti Vám osobně, fandím všem autorům zajímavých článků, ale když už o těch technologiích chcete psát, není od věci si nastudovat alespoň základní fakta. Protože jinak šíříte děsné dezinformace. http://en.wikipedia.org/wiki/CTM http://en.wikipedia.org/wiki/Folding@home#Graphical_processing_units http://en.wikipedia.org/wiki/OpenCL http://developer.amd.com/gpu/ATIStreamSDK/Pages/default.aspx
@kralyk
@forestcnt: [quote=forestcnt] To co je uvedeno ve článku je pravda. OpenGL byl vyvinut jako univerzální nástroj pro grafické karty různých výrobců a OpenCL je jen dalším rozšířením této univerzálnosti napříč značkami. [/quote]
Ano, OpenCL je dalším rozšířením této univerzálnosti napříč značkami, to je pravda, ale [b]není[/b] rozšířením OpenGL. S OpenGL nemá nic společného (kromě toho, že lze tyto technologie propojit, stejně jako to lze propojit s Direct3D).
@kralyk
@forestcnt: [quote]To co je uvedeno ve článku je pravda. OpenGL byl vyvinut jako univerzální nástroj pro grafické karty různých výrobců a OpenCL je jen dalším rozšířením této univerzálnosti napříč značkami.[/quote]
Ano, OpenCL je dalším rozšířením této univerzálnosti napříč značkami, to je pravda, ale [b]NENÍ[/b] rozšířením OpenGL. S OpenGL nemá nic společného (kromě toho, že lze tyto technologie propojit, stejně jako to lze propojit s Direct3D).
[quote]Ano, nyní se bavíme o OpenCL, ale to v podstatě stále nefunguje (nelžeme si že jde v současném stavu ATI karet použít).[/quote]
Prosím? Z kterého prstu jste si tohle vycucal? OpenCL funguje s nejnovějším ATI Stream SDK poměrně velmi slušně, a to v nejnovější verzi OpenCL 1.1. (U konkurence na tom nejsou lépe). Zkoušel jste vůbec někdy to jejich SDK použít a něco v tom napsat? Anebo SDK od nVidie?
Pamatujte, že GPGPU a OpenCL [b]není[/b] totéž, co BOINC-gpu! To, že třeba BOINC přes OpenCL na ATi nefunguje správně neznamená, že ATi nemá dobrou podporu OpneCL! Podpora OpenCL u ATi je minimálně stejně dobrá jako u nVidie, ne-li lepší.
[quote]Ale ano. Na Foldingu by bez toho GPU výpočty vůbec nerozjeli.[/quote] Eh? Co tím myslíte? Folding nepoužívá ani CTM ani Brook+. Možná kdysi dávno, v posledních letech ale rozhodně ne. Folding (na ATi) beží na CAL. Cituji z wiki: "new version (the original GPU client was officially retired June 6, 200, which uses AMD/ATI's CAL."
ikipedia.org/wiki/Folding@home#Graphical_processing_units http://en.wikipedia.org/wiki/OpenCL http://developer.amd.com/gpu/ATIStreamSDK/Pages/default.aspx (nějak mi to nechtělo zobrazovat správně, tak jsem to rozložil do více komentářů, pardon)
@kralyk
@forestcnt: [quote]To co je uvedeno ve článku je pravda. OpenGL byl vyvinut jako univerzální nástroj pro grafické karty různých výrobců a OpenCL je jen dalším rozšířením této univerzálnosti napříč značkami.[/quote]
Ano, OpenCL je dalším rozšířením této univerzálnosti napříč značkami, to je pravda, ale [b]NENÍ[/b] rozšířením OpenGL. S OpenGL nemá nic společného (kromě toho, že lze tyto technologie propojit, stejně jako to lze propojit s Direct3D).
[quote]Ano, nyní se bavíme o OpenCL, ale to v podstatě stále nefunguje (nelžeme si že jde v současném stavu ATI karet použít).[/quote]
Prosím? Z kterého prstu jste si tohle vycucal? OpenCL funguje s nejnovějším ATI Stream SDK poměrně velmi slušně, a to v nejnovější verzi OpenCL 1.1. (U konkurence na tom nejsou lépe). Zkoušel jste vůbec někdy to jejich SDK použít a něco v tom napsat? Anebo SDK od nVidie?
Pamatujte, že GPGPU a OpenCL [b]není[/b] totéž, co BOINC-gpu! To, že třeba BOINC přes OpenCL na ATi nefunguje správně neznamená, že ATi nemá dobrou podporu OpneCL! Podpora OpenCL u ATi je minimálně stejně dobrá jako u nVidie, ne-li lepší.
[quote]Ale ano. Na Foldingu by bez toho GPU výpočty vůbec nerozjeli.[/quote] Eh? Co tím myslíte? Folding nepoužívá ani CTM ani Brook+. Možná kdysi dávno, v posledních letech ale rozhodně ne. Folding (na ATi) beží na CAL. Cituji z wiki: "new version (the original GPU client was officially retired June 6, 200, which uses AMD/ATI's CAL."
@Rafan
@nightik: Ne, není to tak, na vině je nedostatek RAM. Rozdíl mezi RAM a VRAM není pouze v jejich umístění či velikosti, ale především ve funkci.
VRAM se nestará "o zpracování a vykreslení scény", o to se musí postarat CPU s daty z RAM. Do VRAM potom pouze naláduje aktuální texture a vector data (případně další jako shadery apod.), všechny ostatní data ale musí mít v RAM. Třeba když v mapě koukáš na zeď, tak textura tý zdi je ve VRAM (tam byla nakopírována z RAM), ale textury všech ostatních (aspoň blízkých) objektů, i těch za tebou a jinejch, musí být v RAM, protože ve chvíli kdy se otočíš, potřebuje CPU tyto textury okamžitě nakopírovat do VRAM, tahat je z disku by šíleně zdržovalo. Proto jsou detailní textury náročné nejen na velikost VRAM, ale i RAM.
@Smazaný uživatel
@SNowie: Tak to předpokládáš špatně. Telefony Samsungu jsou Applu podobné právě pouze tím "obdédníkem". To je jako by sis stěžoval, že Škoda kopíruje od BMW, protože má šaltpáku a spalovací motor.
Anebo co podle tebe obsahuje iPad za tak revoluční a úžasnou technologii, že by to mělo být chráněno patenty?
@mareknr
@kralyk: Jo, tak jsem na to koukal, aktuální ovladač funkce z OpenCL 1.2 neobsahuje.
Jen tak pro srovnání:
Implementovat podporu OpenCL 1.1 trvalo NVidii více než rok, zatímco u AMD jim to trvalo jen zhruba 2 měsíce, a to jak u 1.1 v roce 2010, tak u nového 1.2 letos.
@mareknr
AMD podporuje OpenCL aktivněji, což v praxi znamená, že kdykoli vyjde nová verze OpenCL specifikace, AMD aktualizuje SDK dost rychle, zatímco NVidia je v tom laxní a soustředí se spíš na aktuální podporu CUDA.
AMD APP SDK nyní poskytuje OpenCL 1.2, což je aktuální standard, zatímco NVidia SDK, pokud vím, pouze dva roky starý OpenCL 1.1. (Ještě to radši zkontroluju.)
No a jinak se to týká různých vedlejších záležitostí - podpůrné knihovny, dokumentace, tutoriály, propagace - to všechno se v NVidii točí okolo CUDA.
@kralyk
@xkryspin: Promiň ale to je pěkná hovadina motat takhle dohromady jádra a programovací jazyk\0 Nic takového jsem neudělal :)
V čem je napsáno jádro většiny systémů vůbec nemusíš hádat, je to známo. Jádro iOS je XNU/Darwin a ten je napsán v C - můžeš si to i ověřit, je opensource. To samé platí o Androidu - Linux (jádro) je v C. A o NT kernelu se taky ví, že je z většiny v C. Ta jádra maximálně tak poskytují C++ API pro moduly ovladačů (platí pro XNU a afaik i NT).
V assembleru byla jádra psána naposled tak někdy v 70., maximálně 80. letech. Dnes už mají v assembleru pouze malé fragmenty, per platform.
Jazyk roli nehraje Záleží kdy a kde. Jasně, že když píšeš obcyčejné user-space aplikace, je celkem jedno, jakej jazyk si vybereš, ale když píšeš kernel-space kód, je to sakra důležité - tam musíš striktně dodržovat požadavky daného jádra, a to i jazykové - bežná dnešní jádra podporují pouze C nebo maximálně C++ a poskytují omezenou standardní knihovnu.
Jinak k tomu, že API je pouze funkční záležitost: Ano i ne. Je to samozřejmě funkční záležitost, ale ne z každého jazyka se dá použít API v jakémkoli jiném jazyce. Občas musíš napsat wrapper. Ne, že by to byl problém, obvykle není, ale taky se to nestane samo od sebe.
@Macyn
@Macyn: Takoví lidi jako ty dělaj linuxu fakt bezvadnou reklamu. Kolik věcí, které někdo může při tom hledání najít, jsou od tebe? Pochlub se, čím jsi přispěl. Kolik jsi toho napsal, co někomu pomůže? Sorry, ale působíš jako ten typ, co akorát každýmu řekne "najdi si to, lamo".
@arakan
@Samboush: Ty musíš být hodně naivní, jestli si myslíš, že monopol není udržitelný. Bohužel, nežijeme v ideální spoelčnosti... Rozhlídni se kolem sebe a pár jich najdeš...
@Uživatel bez registrace
@IQLogic: [quote]tak podľa teba je potom trol každá firma, ktorá za svoje patenty vyberá poplatky od iných[/quote] To jsem neřekl, přečti si kdyžtak ještě jednou, co jsem napsal.
Jinak PC, který právě teď používám, beží na Arch Linuxu. Ale i kdyby běžel na Windows, stále by to na hodnocení praktik MS nebo jiných firem nic neměnilo.
Já s tebou ale jinak v zásadě souhlasim, že velké firmy se často chovají podobně jako MS. Moje kritika se rozhodně netýká jen MS, neboj se.