3D hitparáda - grafické karty od 3000 do 8500 Kč s DPH, testy a závěr | Kapitola 7
Seznam kapitol
Po otestování nejlevnějších karet vám (se zpožděním, způsobeným mimo jiném recenzováním žhavých novinek R360 a NV36 a 38) vám přinášíme přehled o kartách ze střední třídy (mid-range). Hranice jsme zvolili od 3000 do 8500 Kč s DPH. V druhém díle našeho seriálu porovnáme výkon 13 grafických čipů (celkem v testu je 18 karet), na každou z nich v článku najdete minirecenzi a podíváme se i na poměr cena/výkon za každou z nich. Trošku skrytě najdete tedy několik premiérových recenzí (u některých karet první v ČR) - Sapphire Radeon 9800 SE, Hercules All-in-Wonder 9800 SE nebo ASUS Radeon 9600SE. Článek je rozdělen na dvě části, část A obsahuje minirecenze karet a část B grafy výkonu a zhodnocení karet. Testováno bylo opět v 7 teoretických a 9 herních testech, tentokrát přibyly grafy s vyšším rozlišením a náročnějším nastavením, protože narozdíl od lowendu už nejen cena rozhoduje. V příští části bychom měli porovnat karty nad 8500 Kč, tedy high-end. V poslední čtvrté části by se měl projekt ucelit a vytvořit tak průvodce výkonem grafických karet, jedinou českou konkurenci zahraničních 3Digest či VGA-charts.
Když nepočítáme upraveného Radeona 9800 SE 128-bit (s odemčenými pipelines), tak AIW Radeon 9800 SE je díky svému taktu a 256-bit sběrnici jasným králem, dobrý výkon předvádí i Radeon 9600 Pro a tři karty nVIDIE - FX 5700, 5600 Ultra a GeForce 4 Ti. Naopak s odstupem už jsou GeForce FX 5600 a Radeon 9600, FX 5200 Ultra pak končí jako poražený. Nízko taktovaná FX 5600 s 256 MB je opravdový hlemýžď a lituji kupující, co se nechaájí nalákat v této třídě zbytečností v podobě 256 megabajtového nákladu pomalých pamětí.
Dalším indexem je tzv. "heavy duty mode" - náročný režim se zapnutým maximálním anisotropním filtrem a FSAA 4x. Zprůměroval jsem fps z Aquamark 3 (1024x768x32), Unreal Tournament 2003 (Antalus Botmatch, 1600x1200x32), Unreal II : The Awakening (Acheron, 1600x1200x32), Comanche 4 (1600x1200x32), Serious Sam 2 (Grand Cathedral, 1024x768x32 a 1600x1200x32) a Return to Castle Wolfenstein (demo checkpoint, 1600x1200x32).
Naopak po zapnutí FSAA a anisotropního filtru je jasně vidět přínos 8 pixel pipelines. Výborně si vedou také FX 5700 a FX 5600 Ultra rev. 2, AIW Radeon 9800 SE se dost propadl, propad zaznamenal také Radeon 9600 Pro a GeForce 4 Ti prostě není karta pro FSAA+Aniso. GeForce FX 5200 Ultra si díky absenci komprese také kredit nezvedla, žebříčkem naopak poskočila FX 5600.
Tipy PCtuningu
Tip do 4000 Kč s DPH: GeForce 4
Tip do 5000 Kč s DPH:
Tip do 6000 Kč s DPH: GeForce FX 5700 128 MB 450/550 MHz
Tip do 7000 Kč s DPH:
Tip do 8500 Kč s DPH:
Poznámky:
- do 4000 Kč seženete možná i 128 MB GeForce 4 Ti4800 SE a to je pak jasná volba, nechcete-li za každou cenu DirectX9 a používat FSAA či anisotropní filtrování, 64 MB Ti4200 by však za cenu do 4000 s DPH měla být všude,
- do 5000 Kč se dá přemýšlet i o Radeonu 9600, záleží na taktovatelnosti kusu či jeho výbavě (dobrou volbou by mohly být levné varianty R9600 Pro s pamětmi TSOP),
- pokud do 6000 Kč seženete i značkový retailový Radeon 9600 Pro, tak je to stejně dobrá volba jako FX 5700,
- do 7000 se dá přemýšlet i o FX 5700 Ultra, která by měla být na zhruba stejné úrovni jako Radeon 9600 XT,
- Hercules AIW 9800 SE je trošku specifickým tipem (je přihlédnuto i k funkcionalitě) ale bez odemčení pipelines je karta v módu s FSAA a Aniso dost slabá. Ale i bez zapnutí všech pipelines je to výrazně nejrychlejší mid-rangová karta (pokud hrajete bez FSAA+Aniso), jinak by jako tip zůstali FX 5700 Ultra a 9600 XT, na odemykání pipelines se nemůžete spoléhat.
Radeon 9600
XT128 MB
500/
600 MHz
AIWRadeon 9800 SE 128 MB 256-bit 380/680 MHz
Ti 420064
MB
250/500 MHzGeForce FX 5600128
MB 325
/600 MHzVyhodnocení výsledků
Nejprve jako obyčejně součet a zprůměrování snímků za sekundu bez anisotropního filtru a anti-aliasingu z Aquamark 3 (1024x768x32), Unreal Tournament 2003 (Antalus Botmatch, 1600x1200x32), Unreal II : The Awakening (Acheron, 1600x1200x32), Splinter Cell (Caspian Oil Refinery, 1600x1200x32), Max Payne (VGA-demo, 1024x768x32), Gun Metal (benchmark1, 1024x768x32, FSAA 2x) a Serious Sam 2 (Grand Cathedral, 1024x768x32 a 1600x1200x32).
Nastavení1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA offStažení benchmarkuhttp://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm
Gun Metal
Verze | Gun Metal Benchmark 2 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1, vertex shader 2.0, high polygon count, real-time lighting, weather effects, smoke effects, Cg, převod z Xbox |
Nastavení | Video - Screen Resolution: 1024x768, Screen Colors: 32bit, Anti-aliasing: 2x, Aspect Ratio: Normal Advanced - Terrain Detail: High, Draw Distance: High, Cloud Shadows: On, Sun Glare: On, Lens Flare: On |
Stažení benchmarku | http://download.guru3d.com/gunmetal/ |
Max Payne
Verze | Max Payne 1.05 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | vertex shader 1.1 , bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit, trilinear, FSAA off |
Stažení dema | http://www.3drealms.com/max/downloads.html |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1814 |
Comanche 4 benchmark demo
Verze | Comanche 4 benchmark demo |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | vertex shader 1.1, pixel shader 1.1 (voda), bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max. Aniso (driver), DXT on, FSAA 4x (driver), Disable Audio, HW shaders |
Stažení dema | http://files.novalogic.com/C4/c4_demo_122101_xx.exe |
Návod jak testovat | Spusťte příkazem "c4demo.exe /bench" a nastavte Disable Audio |
Log z 3Danalyze | c4.shader.out.txt |
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon XP (Barton) @3000+ (200 x 10.5 = 2100MHz) |
Základní deska | ASUS A7V600, čipset VIA KT600 |
Paměť | 512MB Samsung DDR333@400 CL2 (2-3-3-7 CMD2) |
Pevný disk | Seagate Barracuda ATA IV 60GB, 7200ot., 2MB cache, ATA100 |
Grafické karty |
|
Ovladače, software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP1 |
DirectX, čipset driver | 9.0b, VIA 4.49 |
Ovladače grafické karty | nVIDIA Force Ware 52.16 ATi Catalyst 3.8 |
Teoretické testy | 3Dmark 2003 patch 330 3Dmark 2001SE build 330 Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 PowerVR VillageMark 1.20 PowerVR FableMark 1.0 PowerVR Temple Demo 1.0.6 nVIDIA ChameleonMark |
Herní testy | Aquamark 3 Splinter Cell 1.2b Unreal II: The Awakening Unreal Tournament 2003 v2199 Serious Sam Second Encounter 1.07 Return to Castle Wolfenstein Multi-player 1.4 Gun Metal Benchmark 2 v1.2S Max Payne 1.05 Comanche 4 Benchmark Demo |
V teoretických benchmarcích jsem testoval s implicitním nastavením, ve hrách potom většinou s maximálními detaily, trilineárním filtrování, S3 kompresi textur jsem nevypínal. V ovladačích byla vypnuta vertikální synchronizace a všechna nastavení ponechány na maximální kvalitu. Porovnával jsem anisotropní filtr 8:1 u nVIDIA karet proti 16:1 u ATi karet.