Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel | Kapitola 8
Seznam kapitol
Zákazníci Apple jsou častým terčem posměchu „těch chytřejších lidí“ a také konkurence. Jenomže právě konkurence se může zalknout závistí: Každý by chtěl zákazníky, kteří jsou zcela loajální a začnou se sami poslušně řadit do fronty ještě předtím, než zahájíte prodej. Jak to jenom v Apple dělají?
Jobs dokázal oslovit spoustu zákazníků svým neformálním oblečením a jednáním, také ale fanatickým zápalem pro to, co dělal. Snadno poznáte, když člověk něco prodává proto, že musí, anebo proto, že tomu věří. Když svému produktu nevěříte, můžete vypadat znuděně anebo hystericky poskakovat jako Ballmer, jenomže to nevypadá autenticky.
Jobsova posedlost detailem a jeho schopnost donutit zaměstnance překonat sami sebe mu vytvořila legendární pověst. Myslím, že mu v podstatě nevadily ani negativní věci, které se o něm říkaly, protože dokreslovaly jeho obraz coby Mesiáše, povolaného na svět přinést elektronickou revoluci i pro běžné masy. Jak sám říkal, „je lepší vypadat jako blázen, než jako někdo, komu na věcech nezáleží."
Velký problém konkurence Apple je v tom, že tak unikátní vrstva zákazníků, kterou si Apple vychoval, je velmi vzácná. Nezřídka s firmou vyrůstali a to dokonce tak, že jejich výrobky používala celá rodina. Je to skutečně trochu jako náboženský kult, ale funguje to. I když nepochybně jiní výrobci po takových zákaznících touží (tahle snaha v poslední době doslova odkapává hlavně ze Samsungu a Microsoftu), není možné je získat přes noc.
A hlavně: Ty opravdu loajální se jim od Applu nepodaří přetáhnout. To by jim musel Apple umožnit sám tím, že by něco strašlivě a opakovaně podělal.
„Malé přešlapy", jako špatně fungující anténa anebo uniklé fotky celebrit, jim fanoušci rychle odpustí a zapomenou.