co-nas-ceka-a-nemine-na-poli-grafickych-karet
Hardware Článek Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet... | Kapitola 3

Kovač Pavel

Kovač Pavel

5. 1. 2004 00:00 36

Seznam kapitol

1. Úvod, XGI Volari 2. S3 Graphics a nastupující PCI Express 3. Slibované technologie a závěr

Hned na začátku chci podotknout, že je tento článek mým prvním a proto bych ocenil, kdyby jste na tuto skutečnost brali ohled :-). Pak Vám chci také popřát hodně štěstí a dobrého hardwaru do nového roku 2004. Tak a teď začneme. Dnes bych vám chtěl nastínit jak bude vypadat tento rok (2004) na poli grafických karet. Nejdříve představím nového konkurenta v podobě XGI Volari a koukneme se na jeho šance obstát v dnešním boji. Určitě se také zmíním o nových čipech S3. Dále bych chtěl letmo představit nejnovější technologie, kterými dnešní grafické karty disponují. A to včetně programů, které vám mohou mnohé prozradit o fungování PixelShaderů. Článek by Vás měl především informovat a také nás zajímá, co si o nových konkurentech myslíte. Uspějí?

Reklama

Shader Works a Mad F/X

Zde bych chtěl říci jen to, že tento článek má informativní charakter. Nedozvíte se zde například jak vytvořit efekt ryatracingu pomocí PS 1.x/2.0. Jsem si ovšem jist, že když si začnete tímhle zabývat nebude to pro Vás problém vytvořit si svoje hezké obrázky.

Nemusím snad zdůrazňovat že oba programy vyžadují DirectX 9.0+ (download 35.1Mb)

Shader Works

Je velmi užitečný nástroj pro pochopení vzniku efektu v jádru GPU. Ukáže Vám, jak složitý výpočet musí karta zvládnout, aby vykreslila jeden bod na monitoru.

Jak vidíte na prvním screenu, program je dost rozsáhlý a rozlišení 1152*864 je mu dost málo, na oficiálních stránkách mají jako minimum udáno 1600*1200. A ono se není čemu divit, program v sobě skrývá programovací jazyk pro VS a PS, dále pak jednoduchý material editor a hlavě Pixel/Vertex Shader editor. Právě v tomto okně je patrný průběh jednoho pixelu až do konečné podoby.

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
i Zdroj: PCTuning.cz

Všimněte si, že ať vstupuje libovolné množství proměnných (textura, poloha bodu, normála v daném bodě, atd.) vždy je výsledkem jeden pixel s určitou barvou. Z toho vyplývá, že celý proces se opakuje tolikrát než se vykreslí všechny body na objektu. To samozřejmě platí jen u PS, u VS může být výsledkem hned několik proměnných, které jsou poté předávány PS pro další výpočet.

Na kroku číslo jedna je textura zvrásnění (bumpmapa), která se v kroku 2 nanese podle daných parametrů (takzvaných UVW souřadnic) na objekt. Současně s ním probíhá i předání parametrů z VS (krok 3, to je například údaj ze Z-buferu) do PS (krok 4), ten s nima provede patřičné operace (například změna barvy, smíchání dvou bodů, nebo v našem případě zjištění úhlu odrazu "paprsku" a nanesení výsledné bumpmapy na objekt dle UVW). Bod 5 představuje pouze vstupní informaci (textura), která je předána bodu 6, ten "smíchá" bumpmapu s okolní texturou (v tomto případě je proměnná úhel odrazu který vznikl v bodě 4). Výsledek je právě jeden bod s určitou barvou.

Doufám, že jsem to popsal dostatečně jasně. Nejjednodušší cesta jak pochopit princip, je stáhnout si ten program a chvilku do něho koukat. Dokáže to pochopit každý, jen to chce snahu a neztrácet hlavu při prvním spuštění.

Mad F/X

Je program zcela jiného charakteru, nejde o programování shaderů, ale o vizualizaci již hotových materiálů. Program obsahuje animační nástroje, nebo například particle systémy.

O tomto programu se tu nebudu nijak rozepisovat, protože si myslím že není nijak důležitý pro pochopení VS/PS. Jde pouze o takovou hračičku ukazující schopnosti dnešních karet.

Tady je alespoň pár screenshotů:

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
i Zdroj: PCTuning.cz

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
i Zdroj: PCTuning.cz

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
i Zdroj: PCTuning.cz

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
i Zdroj: PCTuning.cz

Závěr

Tak teď si nějaký čas počkáme a uvidíme jak to vše dopadne. Ať už to bude jakkoli, určitě to bude zajímavý rok. XGI se bude snažit co to dá, S3 také a my budeme pouze přihlížet a kochat se jak se všichni, tedy i ATI a nVidia v tom nejdůležitějším, v cenách. Každopádně se máme na co těšit. Určitě jim stejně jako já držíte palce i Vy, pro nás zákazníky to bude jen dobře. Nástup PCI Express je taky očekáván, zvláště proto, že grafické karty dostanou lepší sběrnici a díky tomu se dá očekávat další nárůst výkonu.  
Ufffffff a je to za mnou. Teď očekávám ostrou kritiku abych se mohl z čeho poučit :-)

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama